Vad är meningen med livet?

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
LJUSUPPLEVELSE

Inläggav LJUSUPPLEVELSE » 22 nov 2008 14:08

Det var bara ett par hypoteser...
Ett vet jag,att jag ingenting vet...du vet... :)
Det finns massor av frågor o svar runt ämnet meningen m livet...
Personligen , tror jag ,att jag alltid kan på ett rhetoriskt sätt åtminstone och bara i viss mån bevisa att d e inte meningen att vi ska förstå meningen m livet... :twisted:
Dock är det dessa två hypoteser som jag väljer att rikta mina tankar till när jag blir tillfrågad...
mvh Sackis
1965are...ikoniskt halvlärd kvasifilolog,metaretoriker,preprotoauktoritet, ärkehemipseudofilosof och megapsykodianoia.

The Thinker
Kontakt:

Inläggav The Thinker » 30 nov 2008 01:18

Det finns två "meningar" med livet:

Det ena är i förhållande till universum och då är ditt liv totalt meningslöst (eller egentligen oändligt lite meningsfullt), och det andra är i förhållande till dig själv. Man kan tänka sig att allt du uppfattar med alla dina sinnen är som ett mini universum där du är hela meningen med dess existens.

Så ditt liv är både extremt meningsfullt och nästintill totalt meningslöst på samma gång. Vad gäller själva meningen så är den i det ena fallet helt oviktig (då meningen med ditt liv är oändligt liten och därför försumbar) och i det andra fallet så är det upp till dig att skapa din egen mening med livet (då du i detta fallet inte kan ha fel då oavsett vad du tycker så är det rätt på grund av att hela meningen med detta universum är ditt liv).
"Allting kan lösas med en slägga och lite finnes!"

Nav
Kontakt:

Inläggav Nav » 16 jan 2009 23:22

Frågan "Vad är meningen med livet?" går inte att svara på innan som diskuterar ämnet har en gemensamt definition av "Mening" och "Liv".

Att "mening" i denna fråga kan innebära olika saker (personlig/gemensam mening osv) har ni redan tagit upp ett här antal ggr.

Det jag vill inflika med är alltså att definitionen av liv är minst lika viktig i denna fråga.
En enkel och vardaglig definition av liv är något som kan växa/fortplanta sig eller har någon form av ämnesomsättning.
Detta innebär ju såklart att alla encelliga bakterier o virus också är liv. Dvs en människas kropp består då av miljarders miljarder små liv.

Frågan om livets meningen kräver alltså en väldigt tydligt o specifik definition av både MENING och LIV för att kunna diskuteras seriöst.
Det vackraste vi kan uppleva är det oför­klarliga.

Användarvisningsbild
Felicia

Inläggav Felicia » 17 jan 2009 01:45

Att fullborda det!
Åt var och en efter behov. Av var och en efter förmåga.

Användarvisningsbild
Midgårdsormen

Inläggav Midgårdsormen » 17 jan 2009 20:34

Det känns rimligt att först bestämma huruvida meningen med livet existerar alls innan man frågar vad den består utav.
Är jag druvan eller vinet eller är jag bara
märkvärdig som skriver detta?

Superofdoom
Kontakt:

Inläggav Superofdoom » 19 jan 2009 13:00

Livet är lika meningsfullt som inget. För vad har vi för funktion ingen!? Inget har någon mening för vad ska allt komma fram till en boll? Hur meningsfullt är det? Så det finns inget som kan vara meningsfullt. Ifall någon säger livets mening är att ha roligt eller skaffa barn eller något tillåt mig skratta. För vad är meningen till det? Vad är det som ska komma ut i slutändan?

stolpskott

Inläggav stolpskott » 19 jan 2009 13:04

meningen med livet är 42.

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 19 jan 2009 15:18

stolpskott skrev:meningen med livet är 42.

Douglas Adams är död. Meningen med livet är att dö. Det är vad livet mynnar ut i, att man dör.

Med vänlig hälsning Algotezza
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
Midgårdsormen

Inläggav Midgårdsormen » 19 jan 2009 15:52

Algotezza skrev:

Douglas Adams är död. Meningen med livet är att dö. Det är vad livet mynnar ut i, att man dör.

Jag är inte på det klara om du tror på det själv, eller bara ville göra en cynisk kommentar till stolpskotts inlägg (den var uppskattad i så fall  :) ), men jag vill diskutera så skit samma!

Jag ser döden som skiljd från livet. Livet är i mina ögon ett tillstånd av existens medans döden är vad de efterlevande upplever av en slocknad existens. Hur döden kan vara förenlig med livet, och vidare förenlig med livets mening - oavsett hur man i övrigt definierar och tolkar frågeställningen - kopplar jag icke.

Användarvisningsbild
OWE

Inläggav OWE » 19 jan 2009 16:13

Algotezza skrev:

Fyndigt men jag tycker inte det håller. Om meningen med livet skulle vara att dö, då är det ju meningslöst att födas! Om döden/ickeexistensen är meningsfull så borde ju skapandet av motsatsen vara helt onödig för meningen. Att dessutom dra ut på detta meningslösa tillstånd i tiden gör ju meningen än mer irrationell! Eller, missar jag något?

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 19 jan 2009 16:23

Midgårdsormen skrev:
Algotezza skrev:

Jag är inte på det klara om du tror på det själv, eller bara ville göra en cynisk kommentar till stolpskotts inlägg (den var uppskattad i så fall  :) ), men jag vill diskutera så skit samma!

Jag ser döden som skiljd från livet. Livet är i mina ögon ett tillstånd av existens medans döden är vad de efterlevande upplever av en slocknad existens. Hur döden kan vara förenlig med livet, och vidare förenlig med livets mening - oavsett hur man i övrigt definierar och tolkar frågeställningen - kopplar jag icke.

Döden är livets osynlige polare.

Många upplever en förhöjd livskänsla i dödens närhet. Bergsklättring, fortkörning, cykla utan hjälm (det är faktiskt sant; det finns vissa som gör det   :lol: )...

Döden och kärleken har gett mest liv åt litteratur, film, musik, teater, kultur öht. Döden som idé lockar och fascinerar om än den i realiteten ofta är smutisg och trivial.

Menar Algotezza
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 19 jan 2009 16:27

OWE skrev:
Algotezza skrev:

Fyndigt men jag tycker inte det håller. Om meningen med livet skulle vara att dö, då är det ju meningslöst att födas! Om döden/ickeexistensen är meningsfull så borde ju skapandet av motsatsen vara helt onödig för meningen. Att dessutom dra ut på detta meningslösa tillstånd i tiden gör ju meningen än mer irrationell! Eller, missar jag något?

Är man inte född kan man inte dö och om döden ger livet mening blir det liv man inte har som född meningslöst.

Döden kan skänka mening åt livet bara som kontrast till livet, så döden utan liv blir inget alls.

Liv-död är verkligen ett meningskapande kontrastpar i människans kulturhistoria! De skänker ömsesidigt varandra mening!

tänker Algotezza
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
Logos
Kontakt:

Inläggav Logos » 19 jan 2009 16:46

Måste du inte födas för att kunna dö?
What's the ugliest
Part of your body?
Some say your nose
Some say your toes
But I think it's YOUR MIND

Användarvisningsbild
Midgårdsormen

Inläggav Midgårdsormen » 19 jan 2009 17:01

Algotezza skrev:Döden är livets osynlige polare.

Många upplever en förhöjd livskänsla i dödens närhet. Bergsklättring, fortkörning, cykla utan hjälm (det är faktiskt sant; det finns vissa som gör det   :lol: )...

Döden och kärleken har gett mest liv åt litteratur, film, musik, teater, kultur öht. Döden som idé lockar och fascinerar om än den i realiteten ofta är smutisg och trivial.

Menar Algotezza

Men om jag förstår dig rätt här så är det ju inte att dö som skulle vara livets mening såsom du först skriver, utan istället att i livet bejaka döden. Är det vad du menar? Det kan jag i så fall inte motsäga, även om det är en väldigt negativ syn på livet att lägga störst vikt vid något som inte rör det.

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 19 jan 2009 17:55

Midgårdsormen skrev:
Algotezza skrev:Döden är livets osynlige polare.

Menar Algotezza

Men om jag förstår dig rätt här så är det ju inte att dö som skulle vara livets mening såsom du först skriver, utan istället att i livet bejaka döden. Är det vad du menar? Det kan jag i så fall inte motsäga, även om det är en väldigt negativ syn på livet att lägga störst vikt vid något som inte rör det.

Hela den västerländska kulturen och politiken är väl ett bejakande av döden i alla dess former?

För mig är dock döden en illusion men dödsrädslan är verklig.

Algotezza aka Algotezza

Återgå till "Filosofi"