Plattfot skrev:Jag har ju funnit den troligen ganska gamla filosofin enligt vilken Kosmos är en bubbla av logiskt beräkningsbar ordning i Kaos.
Kaos är ett gränslöst urtillstånd av oberäknelighet, oförutsägbarhet, obeskrivbarhet, ologiskhet och oförståelighet m.m.
Idén är en tolkning av bl.a. fornegyptisk mytologi/filosofi, som man hittar i diverse litteratur om sådant.
Kaos är då oändligt, men inte Kosmos.
Det logiskt begripliga kan inte omfatta oändligheten. Division med noll är inte tillåtet.
1 x 0 = 2 x 0, eller hur? Dividera båda leden med 0. Då försvinner nollorna och vi får 1 = 2. Dividera med 0 och vi hamnar i det oändliga Kaos. Detta är ett filosofiskt/matematiskt argument varför Kosmos inte kan vara oändligt, men orden har ju ändrat betydelse sedan antiken. Kosmos kanske numera betyder summan av det gamla Kosmos och Kaos. Den där mörka materien och energin, liksom M-teorins alla hoprullade dimensioner är knappast riktigt beräkneliga, förståeliga och beskrivbara. Är de Kosmos eller Kaos?
Som jag uppfattar det, måste den ibland omnämnde Gud vara en så kallad kaosgud. Paulus förbjuder ju dyrkan av kosmiska makter, och det finns även annat, som pekar mot detta. Eftersom Han då är obeskrivlig, ologisk och oförutsägbar, är det meningslöst att dra in Honom i diskussionen, såvida inte vi också är kaosvarelser och därför kan hantera Kaos. Klarar vi av att vara ologiska, obeskrivliga, obegripliga och oförutsägbara? - Förresten, skall man då vara oförståelig eller oförstående?
Jag kan nog vara både och - och det utan ansträngning! Då är jag väl duktig?
Det är intressant text !
Som jag skulle vilja se det, är det "medvetandets referens" som är länken ("avkodaren") mellan Kosmos och Kaos.
/ Illusionen