Ser inte att du ens bestrider mina påståenden. Ser heller inte det du kallar "i detalj". Då du påstår att språket har "syfte som objekt", menar du då att det har ett syfte-i-sig, eller ett syfte-för-oss (alltså något vi tillskriver det)? Jag har kontinuerligt hävdat det senare, medan jag har förstått dig som menandes det förra.
Syftet är för oss och således har det ett syfte. Var det inte du som skrev att det inte kan ha ett syfte? Vilket utgångsläge förnekade du? Att språket inte kan vara subjekt antar jag. Du kunde alltså bara sparka in en vidöppen dörr.
Det tycks vidare som att du inte riktigt greppar det här med självrelaterande. Enklast hade varit om du svarade på frågan jag ställde ovan: "Står inte till exempel hunger och mat, badrum och toalett, i nåt slags relation till varandra? Om så hur?"
Du tar fel på både person och förmåga här. Någon utomstående är inte den relaterande i något självrelaterande. En grundmiss av dig. Hunger relaterar till (brist på) mat och är därför inte självrelaterande.
Om du verkligen har för avsikt att förstå vad som menas med detta att språket är självrelaterande, i dess vidaste bemärkelse, så måste du också tänka dig ditt eget tänkande som språk. Språk som möter språk osv. Språk som relaterar till sig självt, inom sig självt. Den här meningen jag skriver nu relaterar till de ovan skrivna osv. "Mening" och "Betydelse" är beroende av vad som kommer före och efter, av kontext osv.
Men är det inte du som relaterar, vilket var vad man gör enligt dig?
Inget konstigt. Tror egentligen bara det är de där plattityderna som står du finner på Wikipedia som förvirrar dig. Det är inte så krångligt. Att Chomsky har svårt för postmodernismen är alls inte konstigt, eftersom han utgår från en rakt motsatt lingvistik (i stort sett), och från det perspektivet är det omöjligt att ens närma sig postmodernismen. Sen tycker jag å andra sidan att Chomskys bedrifter är ganska överskattade, och Dawkins religionskritik rent av pinsamt dålig. Så vad deras omdömen överhuvudtaget har med saken att göra (förutom det faktum att de talar helt och hållet utanför sitt expertisområde, vilket ger oss en argumentationsteknisk blunder från din sida, eller kanske falskspel) har jag svårt att förstå. Jag föreslår att du inte så mycket lyssnar på vad andra säger utan själv undersöker saken.
Citatet ovan är ingenting. Du tycker. Inte heller kan du, eller någon postmodernist, hävda expertis då ni ingenting lyckas förklara. Att hävda att metodologin är exakt den samma och lämna saken därhän räcker inte. Vi har bara ditt påstående. Du kan inte ge exempel. Textkritik duger inte.
Chomskys bedrifter kan vara överskattade. På vilket sätt? Hur är Dawkins religionskritik pinsamt dålig i jämförelse med, tja, dina inlägg här?
Postmodernismen verkar vara en tillflyktsort för en sorts "free lunch"-antiintellektuella som söker respekt utan att vare sig kunna tänka eller vilja arbeta. Detta har även andra än Sokal börjat upptäcka.