Chloe skrev:Såja, lilla du, gör dig inte till nu. Du har nåt ett nytt lågvattenmärke i argumentationen. Jag måste ha sårat din självkänsla på något sätt, jag är hemskt ledsen för det, men så här kan det ju inte fortsätta. Är din förhoppning att tråden skall hamna i soptunnan? Visst kan du försöka hålla din från personangrepp? Jag kan tycka att personangrepp i vissa fall är berättigade, men jag anser inte att så är fallet här. Dock måste det påpekas att hela ditt inlägg är ett argumentationstekniskt fel som kallas:
Tu quoque
.
Ett personligt avslöjande. Jag kan inte surfa frivilligt på nätet och bli sårad. Personangrepp finns inte i mitt förra inlägg. Skriver jag att något är galet så relaterar jag till texten, inte person. Ge exempel på vad som är argumentationstekniskt fel.
Din text var det exempel jag syftade till, och det framgick av min text, och för varje läskunnig individ. Vad dina metafysiska hypoteser i relation till surfande har med nåt att göra vet jag inte, säkert vill du uttrycka något med detta, men det framgår inte, inte heller dess relevans. Försök hålla ihop dina texter så att de inte spretar såhär som denna text du komponerat. Finns ingen anledning att glida från ämnet, och än mindre anledning att glida från ämnet i flera olika riktningar.
Chloe skrev:Nu är frågan. Vem utav oss skall redogöra för alla påståenden som våra föreställningar bygger på, från grunden och upp? Eftersom jag redan skrivit drygt femtusen inlägg på stället så vill jag nog mena att jag redan kommit en bra bit på den vägen, så det är nog du som får lov att utgjuta dig. Annars står vi bara här med olika definitioner och kommer ingen vart, vilket du tycks anse vara meningsfullt men som jag flera gånger redan frågat om poängen med. Jag kan emellertid låta dig komma undan med att bara berätta i vilken mening mina påpekanden om att Fication förutsatte en teleologi hos dekonstruktionen som var den främmande skulle vara en s.k. "strawman", och samma sak påstår du att jag gör mig skyldig till i andra stycket som du citerade av mig. Du ger inga belägg för dessa påstående (se länken ovan), och jag kan på fullaste allvar inte se hur du ens kan få det till halmgubbeargument.
Här har vi ett argumentations tekniskt fel. Det hur många inlägg du skriver betyder ingenting som argument. Att du inte heller kan se strawman är din brist. Du kunde inte låna ett direktcitat och angripa det.
Det var ju ditt argument! Du är ju hopplös!
Det där "strawman-argumentet" kan du alltså inte backa upp? Ett tomt påstående, igen? Har du fog för nånting du säger överhuvudtaget? Vilket leder oss tillbaka till ditt argument, lyft fram grunderna för dina påståenden. Mina finns tillgängliga, eftersom jag har skrivit om dem på en rad olika ställen och ser ingen anledning att upprepa mig, men om du ska göra anspråk så får du lov att visa på vad du stödjer dig på. Att du kommer och gapar räcker inte. Och detta är ditt eget argument.
Du hade inget att backa upp ditt påstående med här, så du flyr än en gång iväg i substanslös retorik. Du påstod att det var halmgubbe, men du insåg efter att jag uppmärksammat det, att du hade tänkt helt galet, som vanligt, men istället för att erkänna det så biter du ifrån med reptilhjärnan.
Chloe skrev:Men allvarligt nu, gör det så fruktansvärt ont i dig att det finns något som du helt enkelt inte begriper? Om det är så, så kan jag försöka hjälpa dig, men då måste du också försöka lite själv. Påstår mig inte vara nån expert på området, men har hunnit läsa en del av de centrala texterna inom traditionen. I såna fall hjälper det ju hemskt mycket om du läser dessa texter vid sidan, så kan vi diskutera kring dem och vinna insikt i dem tillsammans. Vi är redan hemskt många som faktiskt inte har något problem att förstå poststrukturalistiska texter. Förstår inte riktigt varför du inbillar dig motsatsen, eller var du finner belägg för ett sånt påstående. Blir så mycket substanslös retorik i dina inlägg. Men jag sticker inte under stol med att det kan kräva en hel del förarbete/förstudier för att begripa postmodernismen. Det är en djävla massa arbete, och det är, de facto, hemskt svåra saker att förstå. Själv anser jag helt klart att kvantfysiken är långt mycket enklare att "greppa", av det skäl att det går att lite löst "skissera" den medan man inte just kan ge avkall på någon endaste detalj i postmodernismen utan att helt förvanska den. Redan nu när jag talar om den så gör jag mig skyldig till ett elementärt misstag inom postmodernt tänkande.
Inbillar mig motsatsen eftersom du inte kan förklara något, inte heller kommentera mitt förra inlägg i sak. Hemskt många förstår poststrukturalistiska texter utan något problem, medan långt färre, hävdar jag, förstår kvantfysiken som enligt dig är långt mycket enklare att greppa. Hur kommer det sig?
Jag inbillade mig att jag kommenterade ditt inlägg i sak. Till exempel att du grep fel när du anklagade mig för halmgubbeargumentation. Nu har du ändrat ståndpunkt i den här frågan så många gånger att jag inte har en susning om vad du anser längre. Förstår folk poststrukturalistiska texter eller ej? Du hävdar ena gången - när det passar dig - att ingen förstår dem, och andra gången - när det passar dig - att många gör det. Förklarat "postmodernismen" har jag gjort i en rad inlägg i den här tråden, olika aspekter av den osv. Senast det inlägg du kallade för "strawman", som i själva verket var en dekription, och inte en argumentation, varför det överhuvudtaget inte kan bli en halmgubbeargumentation hur du än vrider och vänder på det hela, men det vet du ju nu när jag upplyst dig om det. Synd att du ska hinna göra bort dig så fullständigt innan du vunnit insikt bara.
Chloe skrev:Vad gäller vetenskapligheten hos vetenskapen så har jag ju redan flera gånger förklarat att det gäller i en viss mening, och du begår konstant felet att skifta kontext och förutsätta en rad andra axiom som innebär att påståendet inte längre är tillämpbart på samma sätt Du motsäger inte mitt påstående genom den gesten.
Ifall du kände till en demarkationslinje kunde du hänga med när man pratar om vetenskap och när man skiftar till dikt och det borde du göra om postmodernismen går exakt likadant till väga (samtidigt som den inte kunde vara någon teori helt inkonsekvent igen).
Här gör du precis vad jag visade på i mitt förra inlägg, men som ännu inte sjunkit in i ditt trähuvud. Du lyfter ett påstående ur en kontext och flyttar det till en annan, för att vinna en retorisk poäng. På detta sätt motsäger du på inget sätt mitt påstående, utan missförstår det endast. Vilken vinst som skulle rymmas i att medvetet missförstå något begriper jag verkligen inte. Behöver jag upprepa ännu en gång, eller har du förstått?
Det finns emellertid ingenting som säger att man talar vetenskapligt bara för att man talar om vetenskap - din text är ett strålande exempel på just dikt, som talar om vetenskap. Att tala
om vetenskap innebär inte att
vara vetenskaplig. Detta understryker dekonstruktionen.
Chloe skrev:Du ger oss i själva verket ett performativt bevis på meningens och betydelsens kontextberoende, vilket är a och o inom poststrukturalistiskt tänkande. Om du är helt ovillig att söka sätta dig in i det språkbruk som gagnas inom den postmoderna traditionen så kan du heller aldrig begripa den, och om du inte är villig att begripa den så ser jag varken hur du skulle kunna kritisera den eller varför vi ska fortsätta den här meningslösa ordväxlingen. Så när du avfärdar de begrepp jag använder med att hänvisa till "normalt språkbruk" (det vill alltså säga inget annat än innan vi tänkt om dem i en ny mening) så åstadkommer du heller ingenting. Det du kallar "citatgarderingar" i det du citerade av mig är inga garderingar utan av fundamental vikt i sammanhanget. Det är för att inte ge sken av att där finns substans när ingen finnes, vilket inte innebär att när du använder samma ord men utan citationstecknen så skulle det helt plötsligt äga en substans utan det skulle bara innebära det enkla faktum att du talade lögnaktigt.
Du menar att ingen substans finns i "Läsandet i den vidare bemärkelsen, som mer eller mindre löses upp i begreppet "varat" självt. Att finnas till är alltid redan att "läsa", i denna bemärkelse." Jag var inne på samma linje.
Varför barnslig? Vill du förstå eller missförstå? Det är upp till dig, tänker inte tvinga dig. Att förstå ökar dock dina chanser att slippa framstå som en åsna.
Chloe skrev:Det finns ju faktiskt kritiker av postmodernismen som har kött på benen, som förstår den och vet hur den kan angripas. Ett lysande exempel på detta är ju Slavoj Zizek. Men där gäller ju också att man först måste ha satt sig in i postmodernismen för att förstå kritiken av den. Så är det med allting - det finns inga genvägar. Som jag förstått din kritik - allting sammantaget - så har du, vilket jag påpekat tidigare, att övertyga postmodernisterna om att det faktiskt finns en absolut koppling mellan signifiant och signifié. Lyckas du inte med det så har du inget att komma med. Min person har inget med det här att göra. Jag anser inte mitt ego överhuvudtaget relevant för postmodernismen, och jag begriper inte varför du skall släpa in ditt eget i diskussionen. Jag har bara läst en del av de centrala texterna i den "kontinentala" traditionen, är långt ifrån någon expert på området. Men du som ännu inte läst en enda postmodernistisk text menar dig vara expert. Jaha, låt så vara. Du har nåt slags direktuppkoppling till världsalltet där du "laddat ned" kunskapen direkt in i din hjärna, medan vi andra måste läsa in oss på saker för att förstå dem.
Mycket strawman där. Givetvis finns det även sådana som inte kan fatta att en man kommit till världen genom jungfrufödsel och dött för våra synders skull. Detta trots fler än femtusen upprepningar och en tradition på tvåtusen år. Man måste nämligen bli frälst för att få det att gå ihop. Att bli det är långt svårare än kvantfysiken kunde man hävda. Det finns liknande argument hos postmodernister.
Vad var strawman i det där? Har du lärt dig ett nytt ord som du säker begagna överallt-och-ingenstans för att se var det funkar respektive inte fungerar?
Argument nummer 1 var att: man måste förstå något för att kunna kritisera det. Detta ser jag inte hur det skulle kunna vara ett "strawman", gör du? Jag betvivlar att så är fallet. Det är en riktig deskription av ett förhållande. Det hade däremot varit ett direkt lögnaktigt påstående om jag hävdat att: man behöver inte förstå något för att kunna kritisera det. Absolut korrekt formulering hade dock varit: omm (om och endast om) man begriper något kan man kritisera det, detta emedan kritik, för att vara kritik och inte blott stolpskott, behöver något att fästa på.
Mitt andra argument var att du för att kunna argumentera emot postmodernismen först måste övertygande visa på en koppling mellan signifiant och signifié. Inte heller detta är "strawman", och kan heller inte bli det. Man kallar något "strawman", eller "halmgubbeargument", när en person - jag i detta fallet - reser ett argument som skall anses vara representativt för den andres ståndpunkt, men i själva verket är en förenklad variant, och sen argumenterar omkull den. Det är vad "strawman" innebär, och förhoppningsvis har vi lärt dig att använda begreppet korrekt hädanefter, så du slipper göra bort dig än värre än vad du redan gjort. Nå, varför behöver du få ihop signifiant och signifié för att kunna argumentera emot "postmodernismen"? Jo, för att annars argumenterar du endast utifrån en position som de redan
a priori avfärdar. Så även detta är en helt korrekt deskription av förhållanden, från min sida, och rent nonsens från din sida när du kallar det "strawman". Och det är det här jag menar vara så djävla idiotiskt, varför fortsätter du när du har absolut ingenting att komma med? Bara en massa stolpskott och bluffar. Visst, nog kan vi sitta här och dikta ihop en massa historier, eller "bellmanskämt", om "postmodernismen", men varför? Vad ska det vara bra för?
Chloe skrev:Visst är du välkommen att bli lärare. Det är bara att börja förklara saker. De som lutar mot det rationella kan inte hävda expertis inom postmodernismen. Postmodernister har försökt använda vetenskapen, vilket Sokal visat, men om man genom att förklara postmodernismen syndar mot den så är din situation inte så lätt. Är ens postmodernister experter inom sitt område? Är det en merit att inte kunna förklara något? Vilka endaste detaljer har du inte gett avkall på? Eller är svaret ett elementärt misstag också utanför postmodernismen?
Nu jobbar du lite "postmodernt" här, och det är bra. Det är såna där underliggande frågeställningar som "postmodernister" arbetar med. Men det är viktigt att förstå att själva begreppet "postmodernism" är en arbiträr bestämning av en
utomstående. Denna bestämning ger sken av att det finns en
enhetlighet inom det som den tänks beteckna, att det finns en
gemensam strävan, att det finns
gemensamma idéer, eller
grundvalar, när det i själva verket inte gör det. Så att argumentera emot "postmodernismen" är halmgubbeargumentation i sig, det är essensen av halmgubbeargumentation. Som jag vidhållit hela tiden så vet jag inte ett skit om "postmodernism", men jag vet en hel del om de delar som utgör "postmodernism". I kraft av "logos" samlas alla dessa delar, under "postmodernism", oavsett om ackordet som uppstår inneluter falska toner i sig, oavsett om det är sant eller ej. Man påtvingar dessa spridda fenomen en struktur som de i sig själva inte rymmer.