Vari ligger ens värde?

Moderator: Moderatorgruppen

klorofyll

Vari ligger ens värde?

Inläggav klorofyll » 20 mar 2013 18:37

Pilatus skrev:
Anders skrev:Vad gör en människa mer värd än t.ex. en schimpans?

Högst av allt värderar vi oss själva, vår sambo, våra barn, syskon, föräldrar, kusiner etc i en omfattande hierarki. Schimpanser och andra djur kommer en bit ner på skalan. Inte för att vi är så mycket mer intelligenta, utan för att vi inte har så mycket relationer till dem.

Vad baserar du din värdering på, vad baserar du din värderingsförmåga på och vad baserar du ditt eget värde på?

SigurdV

Vari ligger ens värde?

Inläggav SigurdV » 20 mar 2013 18:40

reflex skrev:Borde inte lagen om tillgång och efterfrågan kunna tillämpas även när det gäller människans värde.
Det finns snart nio miljarder människor på vår jord. Därför borde det genetiska värdet vara i närheten av noll och eftersom vi på grund av vår numerär håller på att förstöra livsbetingelserna för oss själv och för våra "medresenärer", så borde människovärdet snarare vara ett negativt tal. :twisted:
Det enskilda människovärdet kan förvisso vara negativt...
Men även en "Adolf Hitler" bör ges alla sina rättigheter (Postumt.)

klorofyll

Vari ligger ens värde?

Inläggav klorofyll » 20 mar 2013 18:59

reflex skrev:
Algotezza skrev:Den intressanta frågan är om vi kan uppleva utan att ständigt värdera och bara uppleva neutralt, icke-värderande. Men även om vi inte uttalar en värdering i vårt inre när vi erfar något, värderar vi genom det vi fokuserar på och det vi väljer bort.

/Algotezza

Just det, och därför har egentligen inte alla människor samma värde. Vissa föredrar vi, andra väljer vi bort.
Alla människors lika värde är bara tomma ord. Vad som egentligen avses är att alla människors ska ha samma rättigheter.

Ett exempel, nr 1 föraktar nr 2 men gillar nr 3, nr 2 bryr sig inte om nr 1s förakt men tycker om nr 3, nr 3 tycker om både nr 1 och nr 2, då kan man dra slutsatsen att rangordningen är 3 2 1 så nr 1 har inte rätt i sin värdering. Anledningen till att jag gör den slutsatsen om rangordningen är att nr 3 har en konflikt med nr 1 med anledning av att de har olika åsikt om nr 2.

förstår mig själv

Vari ligger ens värde?

Inläggav förstår mig själv » 20 mar 2013 19:20

Tycker det är dumt att prata om värde. Leder väl bara till regler, kulturer och lagar.

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Vari ligger ens värde?

Inläggav Algotezza » 20 mar 2013 19:28

förstår mig själv skrev:Tycker det är dumt att prata om värde. Leder väl bara till regler, kulturer och lagar.

Ja, det kanske är dumt. Men vi slutar inte värdera för det, varandra och allt annat i livet. Kan vi leva utan att värdera?

/Algotezza
Algotezza aka Algotezza

förstår mig själv

Vari ligger ens värde?

Inläggav förstår mig själv » 20 mar 2013 19:30

Nej med då är det subjektivt. Det gör alla.

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Vari ligger ens värde?

Inläggav Algotezza » 20 mar 2013 19:45

förstår mig själv skrev:Nej med då är det subjektivt. Det gör alla.

All värdering är väl subjektiv... eller?

/Algotezza
Algotezza aka Algotezza

förstår mig själv

Vari ligger ens värde?

Inläggav förstår mig själv » 20 mar 2013 20:34

Ja absolut. Allt beror av situationen, vad som är "rätt" och fel.

förstår mig själv

Vari ligger ens värde?

Inläggav förstår mig själv » 20 mar 2013 20:41

Tittar man på djuren ser man ibland beteenden som kan tyckas fel. Frågan är om det är så fel för djuren. De förstår vad som gäller, gör något annat och blir glad. Med människan fungerar det inte vi vill göra det som är "rättvist", lag, kultur. Gagnar detta alla? Är det rättvist?

SigurdV

Vari ligger ens värde?

Inläggav SigurdV » 21 mar 2013 01:51

Att värdera? Är det att uppskatta? Att relatera?
Den som räddade ditt liv tappade sin plånbok.
Med legitimation och foton som visar
hur han våldtar och dödar.
Vem ger du plånboken? :twisted:

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Vari ligger ens värde?

Inläggav Pilatus » 21 mar 2013 02:13

klorofyll skrev:
Pilatus skrev:Högst av allt värderar vi oss själva, vår sambo, våra barn, syskon, föräldrar, kusiner etc i en omfattande hierarki. Schimpanser och andra djur kommer en bit ner på skalan. Inte för att vi är så mycket mer intelligenta, utan för att vi inte har så mycket relationer till dem.

Vad baserar du din värdering på, vad baserar du din värderingsförmåga på och vad baserar du ditt eget värde på?

Är det inte en självklar utgångspunkt? Kanske finns det någon som anser att ett liv inte är värt mer än ett annat. Men det är få som skulle vilja få det påståendet prövat om det var på riktigt.
Moderator

Sceptisk

Vari ligger ens värde?

Inläggav Sceptisk » 21 mar 2013 18:02

Pilatus skrev:Vad bestämmer en människas värde? Kan du definiera?

Vad bestämmer abstraktionen? En abstraktion kan endast bestämmas av en högre abstraktion eller vara axiomatisk. Människovärde är inte den högsta abstraktionen, så det torde isåfall vara G-d som bestämmer människovärdet. Människor kan inte bestämma vad en annan människa ska vara värd för människor är inte perfekta. I G-ds ögon äro alla jämlikar.

satan

Vari ligger ens värde?

Inläggav satan » 21 mar 2013 18:27

En man gav sitt liv för dig . Jesus dog för att du skulle bli fri . Av fri villja . Så värdefull är du ( och din frihet i Guds Ögon )

Jag ångrar att jag valde namnet "satan" som "användarnamn" . Sorry !. Jag var på dåligt humör och har inte lyckats ändra det pga. trassel m. mina emailadresser.

Maestro.
Maestro

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Vari ligger ens värde?

Inläggav Pilatus » 21 mar 2013 19:03

Sceptisk skrev:
Pilatus skrev:Vad bestämmer en människas värde? Kan du definiera?

Vad bestämmer abstraktionen? En abstraktion kan endast bestämmas av en högre abstraktion eller vara axiomatisk. Människovärde är inte den högsta abstraktionen, så det torde isåfall vara G-d som bestämmer människovärdet. Människor kan inte bestämma vad en annan människa ska vara värd för människor är inte perfekta. I G-ds ögon äro alla jämlikar.

Min fråga ställde jag då du påstod att: "Men människovärdet står högre än nytta." Nu hänvisar du till Gud och påstår att i Guds ögon är alla jämlikar. Vilket belägg har du för detta påstående? I 2 Mos 12:28 kan vi se att Gud inte drar sig för dråp av små barn. Med vilka dessa arma varelser kunde kunde känna sig som jämlikar framgår inte. Vad slags etik kan rättfärdiga att barn används som tillhygge i en konflikt? Är Gud verkligen allgod? För tydligen skiljer Gud rätt ordentligt mellan Guds folk och andra folk.

"Vid midnatt dräpte Herren alla förstfödda i Egypten, den förstfödde sonen till farao på tronen lika väl som den förstfödde sonen till fången i fängelsehålan, och även allt förstfött bland boskapen."
Moderator

Sceptisk

Vari ligger ens värde?

Inläggav Sceptisk » 21 mar 2013 20:04

Pilatus skrev:Min fråga ställde jag då du påstod att: "Men människovärdet står högre än nytta." Nu hänvisar du till Gud och påstår att i Guds ögon är alla jämlikar. Vilket belägg har du för detta påstående? I 2 Mos 12:28 kan vi se att Gud inte drar sig för dråp av små barn. Med vilka dessa arma varelser kunde kunde känna sig som jämlikar framgår inte. Vad slags etik kan rättfärdiga att barn används som tillhygge i en konflikt? Är Gud verkligen allgod? För tydligen skiljer Gud rätt ordentligt mellan Guds folk och andra folk."Vid midnatt dräpte Herren alla förstfödda i Egypten, den förstfödde sonen till farao på tronen lika väl som den förstfödde sonen till fången i fängelsehålan, och även allt förstfött bland boskapen."

Nu är du ute och seglar. Jag hänvisade inte till Bibeln. Det som sades var att det enda som kan bestämma en abstraktion är en högre abstraktion eller så är abstraktionen ett axiom. Människovärde är en abstraktion som måste bestämmas av någonting som är högre stående än människan. Detta för att människan är inte perfekt. Eftersom människan inte är perfekt så kan hon inte bestämma vad någon annan ska vara värd. Därför måste man postulera en Skapare av människan, endast Denne kan säga vad människan är värd. För att alla människor ska ha ett människovärde så måste de alla även komma från samme Skapare, därmed så är alla jämlikar i G-ds ögon.

Återgå till "Filosofi"