Finns tiden eller bara nuet?
Moderator: Moderatorgruppen
-
pekka v hagman
Fication!?: Har det att göra med fiction=saga, fantasi eller fictitious, dvs uppdiktad, kanske fictive="fingerat skapande"?
Så "fictive" är jag inte att jag förblandar "illusioner som inte finns", med realiteter som är uppenbara. Skillnaden på en skolastiker och en som "tänker själv" kanske du kan formulera bättre. Finns Gud, tomtar, troll och andra illusioner också i din värld?
Tråkigt att du lierar dig med den magsura besservisserfalangen.
Men kom igen Fication! No hard feeling I hope. Peter Pan
Så "fictive" är jag inte att jag förblandar "illusioner som inte finns", med realiteter som är uppenbara. Skillnaden på en skolastiker och en som "tänker själv" kanske du kan formulera bättre. Finns Gud, tomtar, troll och andra illusioner också i din värld?
-
pekka v hagman
Fication!: Jag glömde det viktigaste, nämnligen att stå på skuldrorna av mänsklighetens "gigantiska föregångare": En av dem är onekligen också Ludvig Wittgenstein, i synnerhet den senare i "Untersuchung", men det finns även tänkvärda pärlor i hans "skyttegravstankar", samlade i Traktatus Logico Philosoficus: "Mina satser förklarar genom att den, som förstår mig, till slut inser dem vara nonsens, när han stigit ut genom dem - på dem- bortom dem. (Han måste så att säga kasta bort stegen, sedan han klättrat upp på den.) Han måste övervinna dessa satser, då ser han världen riktigt."
"Vad man icke kan tala om, därom måste man tiga."
Mot denna förmätenhet, finns säkert en hel uppsjö av impertinenser att andraga. I synnerhet som här inte talas om skuldror, utan om stegar.
Mvh Peter Pan
"Vad man icke kan tala om, därom måste man tiga."
Mot denna förmätenhet, finns säkert en hel uppsjö av impertinenser att andraga. I synnerhet som här inte talas om skuldror, utan om stegar.
Mvh Peter Pan
-
Patrizia
Sorry for interrupting,
Jag vet inte varför är det så svårt att koppla tidens existens till mekaniken? Finns det mekaniskt verk (t ex en bil) så borde finnas tiden med. För en bil, en mekanik, snurrar hjulen. Alltså går från A till B. Så det är logiskt och självklart att det finns ett avstånd mellan A och B. Så detta implicerar att något har gått från A till B. Alltså hjulen. Så om hjulen inte finns i A och finns i B så måste det finnas en tidsligt avstånd mellan detta icke-varat (A) och varat (B). Så tänker jag på tidens existens. Mer komplicerd än det är inte. Blandar vi in filosofi i det hela så kommer vi ingenstans med det. Måste allting var abstrakt för att ha något filosofiskt värde? Vem har sagt det i så fall? Filosofins uppgift är faktiskt tvärtom: Att konkretisera det abstrakta. Eller?
Jag vet inte varför är det så svårt att koppla tidens existens till mekaniken? Finns det mekaniskt verk (t ex en bil) så borde finnas tiden med. För en bil, en mekanik, snurrar hjulen. Alltså går från A till B. Så det är logiskt och självklart att det finns ett avstånd mellan A och B. Så detta implicerar att något har gått från A till B. Alltså hjulen. Så om hjulen inte finns i A och finns i B så måste det finnas en tidsligt avstånd mellan detta icke-varat (A) och varat (B). Så tänker jag på tidens existens. Mer komplicerd än det är inte. Blandar vi in filosofi i det hela så kommer vi ingenstans med det. Måste allting var abstrakt för att ha något filosofiskt värde? Vem har sagt det i så fall? Filosofins uppgift är faktiskt tvärtom: Att konkretisera det abstrakta. Eller?
pekka v hagman skrev:Fication!?: Har det att göra med fiction=saga, fantasi eller fictitious, dvs uppdiktad, kanske fictive="fingerat skapande"?
Så "fictive" är jag inte att jag förblandar "illusioner som inte finns", med realiteter som är uppenbara. Skillnaden på en skolastiker och en som "tänker själv" kanske du kan formulera bättre.
Vilka realiteter menar du är uppenbara? Den du argumenterar för här?
Skolastiker, en som inte ser sin världsbilds begränsningar kanske.
Finns Gud, tomtar, troll och andra illusioner också i din värld?
Det många axlar att stå på... fast om man står på ett par axlar och tittar in i någon annans röv kanske man ska överväga att hoppa vidare...
Skämt åsido, shoulders = step stones. Tid är en stor fråga, jag försöker ta hänsyn till alla vedertagna och mindre vedertagna teorier, fast sätter större tilltro de mer vedertagna teorierna.
Only soft feelings here!
Patrizia skrev:Jag vet inte varför är det så svårt att koppla tidens existens till mekaniken?
Mekaniken handlar ju om krafter, och kopplingen mellan kraft och tid/rörelse går genom Newtons 2:a lag:
F = m a
där massan kan ses som ett mått på en kropps tröghet mot att accelereras av en viss kraft. Så om det är tiden vi är ute efter så måste vi ta ställning till vad massa egentligen är och betyder och vad en kraft är. Av de tre är nog a den som folk är mest överens om vad den betyder.
Så, huruvida tiden finns eller om allt bara är nu är ju metafysik. Det har ju ändå visat sig användbart att anta att den rör sig linjärt framåt med en konstant hastigheten av 60 sekunder per minut.
Grunnar fortfarande på din definition...
-
Patrizia
-
Patrizia
man har inte roligare än man gör sig!
"finns tiden eller bara nuet?" Pratar ni om något eller yttring av något, som ni kallar tiden, motsatt delar därav...?!
Jag tycker att ni inte kommer fram till vad ni egentligen vill ha sagt.
Kanske bristande tid?
Eller inte nu?
Jag tycker att ni inte kommer fram till vad ni egentligen vill ha sagt.
Kanske bristande tid?
Eller inte nu?
"We are up against trouble caused by our way of expression."
Wittgenstein i "The Blue Book"
Wittgenstein i "The Blue Book"
-
pekka v hagman
Patrizia!:( Ang ditt inlägg nr 70) Så länge vi mäter "tidens flykt" med mekaniska apparater, får vi acceptera svårigheterna. Ännu krångligare är det vid mätningen av sekundens varaktighet med hjälp av 9192631770 perioder av den strålning som motsvarar övergången mellan två hyperfinnivåer i grundtillståndet hos cesiumisotopen 133. (Fication 10/8) Vad jag hävdat i detta forum är att ovanst. definitioner inte är detsamma som Tid. (Där har du Patricia en bättre & trevligare defin. i ditt inlägg nr 53) Min "fixa ide" går ut på att tiden inte alls är en realitet, utan en transformation av Jord- sol- och månrörelserna. Vår moderna klocktid är en relativt senkommen uppfattning, som Homo S dessutom är ganska ensam om, (åtminstone här på Tellus)
De bilhjul du associerar till, som exempel på tid, kan du väl åskådliggöra bättre om du använder moder Jord som roterar. Där meridianerna/long. är hjulekrarna och när solen står i syd kl.12.00 har du idag GMT + 2 tim. ex.vis på din ort.
Patrizia! Du menar väl inte att borttagandet av "gökuren, atomklockorna och cesiumstråln.perioderna" blir svårare att acceptera & förstå, om jag dessutom menar att 4:e dimensionen/ict = Tiden ersätts av Rörelse. Varför skulle det innebära något filosofiskt/metafysiskt, även om konsekvensen blir att vår uppstyckning av tillvaron i sekunder, minuter, timmar osv ersätts med radianer, grader och ett evigt NU. Så uppfattar barn, poeter och övrig flora & fauna tillvaron. Medger att handhavandet av en sextant och longitudtabeller är svårare att använda än "gökur".
Kvarstår ändå frågan om huruvida universums expansion upphör, när bakgrundsstrålningen på ca 3 K svalnat till 0 och hur påverkar en sådan utveckling de svarta hålen och mörka materien? Mvh p.p
De bilhjul du associerar till, som exempel på tid, kan du väl åskådliggöra bättre om du använder moder Jord som roterar. Där meridianerna/long. är hjulekrarna och när solen står i syd kl.12.00 har du idag GMT + 2 tim. ex.vis på din ort.
Patrizia! Du menar väl inte att borttagandet av "gökuren, atomklockorna och cesiumstråln.perioderna" blir svårare att acceptera & förstå, om jag dessutom menar att 4:e dimensionen/ict = Tiden ersätts av Rörelse. Varför skulle det innebära något filosofiskt/metafysiskt, även om konsekvensen blir att vår uppstyckning av tillvaron i sekunder, minuter, timmar osv ersätts med radianer, grader och ett evigt NU. Så uppfattar barn, poeter och övrig flora & fauna tillvaron. Medger att handhavandet av en sextant och longitudtabeller är svårare att använda än "gökur".
Kvarstår ändå frågan om huruvida universums expansion upphör, när bakgrundsstrålningen på ca 3 K svalnat till 0 och hur påverkar en sådan utveckling de svarta hålen och mörka materien? Mvh p.p
-
pekka v hagman
Ett PS till Patrizia: Big Bang hypotesen accepteras inte bland de religiösa och andra troende, eftersom deras skapare reduceras till "något passivt" som kanske försvann vid smällen. Frågan om tidens realitet är av ännu större dignitet. Om tiden är en mänsklig illusion, medför detta ett alltför genomgripande paradigmskifte för alla "closeminded". /p.p
pekka v hagman skrev:Patrizia!:( Ang ditt inlägg nr 70) Så länge vi mäter "tidens flykt" med mekaniska apparater, får vi acceptera svårigheterna. Ännu krångligare är det vid mätningen av sekundens varaktighet med hjälp av 9192631770 perioder av den strålning som motsvarar övergången mellan två hyperfinnivåer i grundtillståndet hos cesiumisotopen 133. (Fication 10/8) Vad jag hävdat i detta forum är att ovanst. definitioner inte är detsamma som Tid.
Pekka, blandar du inte ihop storheten tid och enheter för tid? Även om sättet vi mäter tid på är rätt godtyckligt, så påverkar inte det huruvida tiden existerar eller inte. Du har helt rätt när du säger att cesiumperioderna ovan inte är någon definition på tid. Det är en definition av en sekund, dvs en måttenhet av tid. Skulle du föredra någon annan slags enhet av storheten tid?
pekka v hagman skrev:Vår moderna klocktid är en relativt senkommen uppfattning, som Homo S dessutom är ganska ensam om, (åtminstone här på Tellus)
Menar du med klocktid måttet på tid, dvs timmar minuter och sekunder? Då har du självklart rätt. Ingen skulle nog bestrida att de enheterna är en uppfinning av människan.
pekka v hagman skrev: Varför skulle det innebära något filosofiskt/metafysiskt, även om konsekvensen blir att vår uppstyckning av tillvaron i sekunder, minuter, timmar osv ersätts med radianer, grader och ett evigt NU. Så uppfattar barn, poeter och övrig flora & fauna tillvaron.
Jag är övertygad om att barn och djur kan uppfatta tid på samma sätt som vi vuxna. För att överhuvudtaget kunna planera och utföra en handling måste vi kunna föreställa oss framtiden. En huskatt som avser att öppna en dörr föreställer sig förstås inte bara en öppen dörr och en hel spännande värld utanför den, utan även en hel handlingsplan hur den tar sig dit genom att sätta sig på handtaget etc. Hjärnans huvudfunktion är att föreställa sig framtiden och handla utefter den.
pekka v hagman skrev:Kvarstår ändå frågan om huruvida universums expansion upphör, när bakgrundsstrålningen på ca 3 K svalnat till 0 och hur påverkar en sådan utveckling de svarta hålen och mörka materien? Mvh p.p
Ja, det vore intressant att veta. Det kanske finns någon fysiker här på forumet som kan förklara vad som händer med de svarta hålen vid värmedöden?
-
pekka v hagman
Hymer! Tack för dina synpunkter. Tyvärr hinner jag inte svara dej utförligt just nu, men återkommer snarast möjligt med ett förhoppningsvis uttömmande svar. Men kärnpunkten är ju om Tid öht kan ingå i dimensionskategorin och därmed i ett kontinuum. Alltså om tid är lika reellt som rum. Jag anser alltså att tid är en mänsklig transform.av rörelse. Mvh P ( Jag återkommer alltså.)
-
pekka v hagman
Mina kära opportunenter och interlokutörer: Har ni inte fattat ännu att frågan om ict= 4e dimensionen som existiensell koordinat i ett kontinuum måste vara en förhastad slutsats av Abert E & Minkowsky?
Rörelse måste vara rummets fundamentala dimension, inte tiden som en följdföreteelse av rummets rörelser. Definiera Kontinuum, dimension och tid, kanske vi får närmare beskrivet vad som avses med svartkropps-strålning, svart-materia och svarta hål mm utifrån M-teori etc. Och hur dessa teorier överesstämmer med kvantfysik, einsteinteorier och dagens teorier om ljuset, energin och massan. Även om Den osynligt svarta massan inte innehåller någon energi, borde den ju avge någon form av identifikation. eller.....? Enligt Hawking släpper ett svart hål ut lite av ljus-vågor, men det är ju bara en teori, så what? Dagens Nobelpris i fysik är inte detsamma som svaret på vad tiden är, utan dess varaktighet i femto-sekunder. Modellen är inte identisk med verkligheten! Peter phan
Rörelse måste vara rummets fundamentala dimension, inte tiden som en följdföreteelse av rummets rörelser. Definiera Kontinuum, dimension och tid, kanske vi får närmare beskrivet vad som avses med svartkropps-strålning, svart-materia och svarta hål mm utifrån M-teori etc. Och hur dessa teorier överesstämmer med kvantfysik, einsteinteorier och dagens teorier om ljuset, energin och massan. Även om Den osynligt svarta massan inte innehåller någon energi, borde den ju avge någon form av identifikation. eller.....? Enligt Hawking släpper ett svart hål ut lite av ljus-vågor, men det är ju bara en teori, så what? Dagens Nobelpris i fysik är inte detsamma som svaret på vad tiden är, utan dess varaktighet i femto-sekunder. Modellen är inte identisk med verkligheten! Peter phan