Solipismen - en världsbild för den galne

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 19 jul 2015 17:59

Antic skrev:Nej, eftersom fysik bara finns i upplevelsen.

Det finns ingen fysisk värld utanför vår kropp att få några fysiska signaler från (ljusvågor odyl), helt enkelt eftersom vi inte kan uppleva något som är något bestämt (fysik är något bestämt).

Skall universum kunna upplevas annorlunda (och upplevas alls) får ingen fysik existera utanför upplevelsen. Världen får alltså inte vara något bestämt utan måste bli något bestämt i upplevelsen.

Om du läste och intresserade dig för vad andra skriver skulle du kunna lära dig något. Men det förefaller mig som du är helt innesluten i dig själv. Du upprepar hela tiden vad du redan sagt. Diskussionen har gått i stå.
Moderator

Antic

Inläggav Antic » 19 jul 2015 18:01

Eftersom du inte lyssnar. Du går hela tiden in med orelevanta inlägg och svarar inte på frågorna.

Då gör vi det enkelt.

Finns fysik utanför våra kroppar? Ja, eller nej. Om ja, lägg fram ett enda bevis. Det räcker med logik.

Annars tycker jag att du kan hålla tyst om det i fortsättningen. För då är det bara tomt prat du har att komma med i syfte att förstöra en diskussion. Tack vare dig har jag fått skriva många onödiga ord.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 19 jul 2015 19:03

Antic skrev:Eftersom du inte lyssnar. Du går hela tiden in med orelevanta inlägg och svarar inte på frågorna.

irrelevanta inlägg, heter det
Antic skrev:Då gör vi det enkelt.
Finns fysik utanför våra kroppar? Ja, eller nej.

Givetvis inte, du existerar i en fysisk värld, inte i fysik. Tvivlar du på världens realitet så pröva med att släppa ett strykjärn på foten.
Moderator

Antic

Inläggav Antic » 19 jul 2015 19:56

Så då finns det ingen fysisk värld utanför våra kroppar.

Bra.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 19 jul 2015 20:38

Antic skrev:Så då finns det ingen fysisk värld utanför våra kroppar. Bra.

Du frågade: "Finns fysik utanför våra kroppar?" (kl 16:01)
Jag svarade: "du existerar i en fysisk värld, inte i fysik" (kl 17:03)

Om du har svårigheter med språket, säg till Antic. Jag kan lova dig att det finns en fysisk värld utanför din kropp. Det finns ett enkelt experiment som du kan pröva, släpp ett strykjärn på din fot. Varför gör det ont? Varför blöder foten om det inte finns en fysisk värld utanför din kropp som kan skada den?
Moderator

Antic

Inläggav Antic » 19 jul 2015 22:38

Du lovar mig att det finns en fysisk värld utanför min kropp? Då lovar du mer än någon annan vågar göra. :)

Och den "fysiska världen" märker jag genom att uppleva den helt och hållet inuti mig? :D

Har du något sätt att komma utanför upplevelsen och bevisa din fysiska värld? Eller har du bara tomma ord? Upp till bevis Pilatus. (skall bli underhållande)

Bara påpekar, det du upplever finns bara i dig, inte utanför dig. ;)

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 19 jul 2015 23:30

Antic skrev:Och den "fysiska världen" märker jag genom att uppleva den helt och hållet inuti mig? :D

Så foten är redan återställd och strykjärnet står åter på strykbrädan? Ett trivialt faktum är förstås att det är via våra sinnen som vi upplever världen. Men kan allt stängas av? Så länge du inte är medvetslös så kan du i tanken utföra simpla aritmetiska operationer. Du gjorde något försök här tidigare. Vi gör ett tankeexperiment, tänk dig följande:

En dag vaknar du upp på intensivvårdsavdelningen och blir informerad om att du varit medvetslös i flera dygn. En tok som behövde pengar till drogen krokodil klappade till dig med en veckotidning som tillhygge, tog dina pengar och sprang från platsen. På något sätt förefaller det mig som att den fysiska världen med alla sina luriga människor ibland tränger sig på våra upplevelser litet djupare än vad som kan förklaras med din begränsade inre upplevelse av världen. Naturligtvis kan man förneka det, liksom man kan förneka varje framlagt försök till vederläggning. Men ändå, totalt oanmälda händelser som att bli slagen medvetslös med en veckotidning, kan få stor återverkan på den inre upplevelsen av att något mycket obehagligt har inträffat. I själva verket kan man inte vifta undan sådana händelser så lätt, det sätter spår.
Moderator

Antic

Inläggav Antic » 19 jul 2015 23:41

Och det bevisar då att det finns en fysisk värld utanför upplevelsen menar du?

För det var det jag efterfrågade.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 19 jul 2015 23:56

Antic skrev:Och det bevisar då att det finns en fysisk värld utanför upplevelsen menar du?
För det var det jag efterfrågade.

Hur tolkar du blessyren du fick och hur gör du skillnad på vad dina sinnen tar emot och ditt medvetandes (ofrivilliga brist på) vakenhet? Om du anser att det fortfarande är något som tillhör din inre upplevelse och att några yttre stimuli inte kan finnas, så uppstår nästa problem, vad är det för idé med det hela? Varför finns du som upplever detta?

Även om det jag säger inte uppfattas som ett bevis av just dig, så finns det ju en hel del att förklara!
Moderator

Antic

Inläggav Antic » 20 jul 2015 00:16

Det var inget bevis.

Det du frågar har jag förklarat åtskilliga gånger i "medvetandets referens" tråden. Att se ett fysiskt universum har inget med liv att göra. Allt du upplever existerar bara i upplevelsen, ljus färger, smak, hörbara ljud, lukt, känsel osv. Inget av det där existerar i universum självt utan det är sinnena som skapar allt detta. Enda sättet att se något som det är, är att sätta ut objektiva mått, som blir samma för alla.

Det andra du nämner har jag förklarat med upplevelsens objektivitet och kontinutet. (kopplade till upplevelsen).

Att se ett fysiskt universum som är på ett specifikt sätt har alltså inget med liv att göra, inget med färger, ljus, smak eller känsel heller som bara existerar i upplevelsen. Därför upplever vi istället för att se en fysisk värld utanför oss. Världen utanför våra kroppar är helt och hållet upplevd inuti oss och existerar inte utanför oss.

Pga ovanstående skäl.

Användarvisningsbild
freddemalte

Inläggav freddemalte » 21 jul 2015 15:08

xts skrev:[...]Nu är jag inte helt inläst på solipsismens byggstenar i minsta detalj men i runda slängar så betyder det att verkligheten och människor i den endast existerar för att din hjärna* har skapat den/dem.[...]
Läs denna artikel och efter det kan ämnet diskuteras mer seriöst om så önskas:

http://internt.ht.lu.se/media/documents ... ipsism.pdf

*nej, hjärnan har inget med den metafysiska[1] solipsismen att göra, däremot den psykologiska[2] solipsismen.

1. Hur världen är beskaffad
2. En individs övertygelse om att solipsismen är sann
"Jag drömde att jag var, vaknade och var den jag drömde."

För mig är filosofi i princip likställt med ifrågasättandet av det vardagliga (common-sense) med det rationella tänkandet (analys och abstraktion), känsla och språket som huvudsakliga verktyg i en spännande samklang med fantasin drivet av en enorm nyfikenhet på världen vanligast manifesterad i en undran över hur andra människor upplever sin tillvaro, tänker och känner.

klorofyll

Inläggav klorofyll » 21 jul 2015 18:04

Antic, Pilatus

Bara en fråga. Hur skulle ni två, var för sig, beskriva vad SPRÅK är rent begreppsligt? Skulle kanske lösa en del...

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 22 jul 2015 11:29

klorofyll skrev:Antic, Pilatus

Bara en fråga. Hur skulle ni två, var för sig, beskriva vad SPRÅK är rent begreppsligt? Skulle kanske lösa en del...

Språket är det kommunikationsmedel vi använder för att förmedla våra tankar och känslor. Under denna flik, Filosofi, borde det vara självklart att vi försöker vara tydliga och (helst) använder termer som de är definierade. Att det i annat fall uppstår missförstånd är lätt att se.
Moderator

klorofyll

Inläggav klorofyll » 22 jul 2015 14:57

Pilatus skrev:Språket är det kommunikationsmedel vi använder för att förmedla våra tankar och känslor.

Mellan människor (mellan en själv och en yttre värld) antar jag då. Jag undrar vad Antic anser om det?

Antic

Inläggav Antic » 22 jul 2015 15:27

Det finns inte bara ett språk utan många. Vi säger så mycket mer än bara ord. Läste att i ett samtal betyder orden vi säger cirka 8%, medan hur vi säger något betyder 25% och kroppsspråket hela 42%. Alltså är kommunikationen med tonläge och kropp betydligt viktigare än orden vi säger. Djur kommunicerar utan att använda några ord alls. Så finns bildspråk och ett otal andra språk som vi använder för att kommunicera med.

Men, språk överhuvudtaget är en förutsättning för intelligent liv eftersom vi inte bara använder språk när vi kommunicerar med varandra, vi använder språk internt också när vi tänker. Utan språk skulle ingenting fungera.

Återgå till "Filosofi"