Pilatus skrev:klorofyll skrev:Pilatus skrev:Frågan blir då hur man undviker att vara subjektiv?
Det bevisade (det objektiva) är inte subjektivt. Subjektivt (åsikter, bedömningar) är egentligen antaganden baserade på ofullständiga grunder, grunden saknas för att man med säkerhet skall kunna veta.
Om du vann en matta på lotteri där du får välja själv mellan en som designats av Märta Måås-Fjetterström t ex Hästhagen eller en matta, t ex den finaste (dyraste), i en mattaffär i din hemstad. Vilken skulle du välja? Högst subjektivt och frågan blir ju om du skulle välja den matta som du tyckte var snyggast enligt ditt eget omdöme.
Anledningen till att jag frågar är att jag känner mig något tveksam till att subjektiva åsikter behöver vara baserade på ofullständiga grunder. Vad är en fullständig grund?
Säg att vi är ute i naturen och jag har en kikare som är väldigt bra... Från ett berg kan jag avgöra precis i vilken riktning vi ska gå. Du kanske har en kompass så du vet med all säkerhet väderstrecken... Ungefär så.