Matematik och ontologi
Moderator: Moderatorgruppen
Re: Matematik och ontologi
Är den cirkeln rund?
lynx skrev:Är den cirkeln rund?
Om du kan finna något som avviker från det cirkulära så har du falsifierat hypotesen. (En perfekt cirkel är mängden av punkter i planet som ligger på samma avstånd från cirkelns mittpunkt.)
Moderator
Anders skrev:Vad det gäller kärleken, så har vi sett och känt otaliga känslor, formulerat detta lite fluffiga fenomen kärlek. Men till att skapa en formel(eller för all del program), som knyter ihop varje levande kvinna, man eller mittemellan med den idealiske partnern har vi en bit kvar. Nu har vetenskapsmännen och kvinnorna bollen.
Det finns ett antal dating-simulatorer som kan beställas från Steam. Vill man pröva på riktigt så finns det ett antal dejtingsajter. Frågan är väl vad som är en idealisk partner, kanske någon som vi trivs att samtala och bilda familj med? Teoretiskt borde det gå att para ihop större delen av (den del som vill bli parad) jordens befolkning?
Moderator
Pilatus skrev:lynx skrev:Är den cirkeln rund?
Om du kan finna något som avviker från det cirkulära så har du falsifierat hypotesen. (En perfekt cirkel är mängden av punkter i planet som ligger på samma avstånd från cirkelns mittpunkt.)
Även den, i mitt medvetande, minsta cirkeln bär "hack", ju större desto fler. Har jag missat något radikalt nu?
lynx skrev:Pilatus skrev:lynx skrev:Är den cirkeln rund?
Även den, i mitt medvetande, minsta cirkeln bär "hack", ju större desto fler. Har jag missat något radikalt nu?
Ja, om punkterna ligger "på samma avstånd från cirkelns mittpunkt" så behöver vi inte oroa oss för minsta hack, eller anomali. Den kommer alltid att vara rund, en perfekt cirkel.
Moderator
Ska vi vara petiga bör vi nog inse att den befintliga cirkeln inte är rund. Visst kan vi dra från centrum av passare, meń en perfekt linje blir det inte.
Pilatus skrev:lynx skrev:Är den cirkeln rund?
Den abstrakta idén om en perfekt cirkel skulle jag inte kalla en hypotes, utan det du beskriver är väl snarare en begreppsdefinition. Begreppsdefinitionen går inte att falsifiera, men däremot går det att falsifiera att en påstådd (konkret/materiell) cirkel är en verkligt perfekt cirkel. Är det ett hack i cirkeln som du ritat, så är det inte någon perfekt cirkel, men det är inte heller så att "mängden av punkter i planet som ligger på samma avstånd från cirkelns mittpunkt", så det är då en geometrisk figur som inte uppfyller kriterierna för att vara en perfekt cirkel... Huruvida det finns perfekta materiella cirklar i verkligheten går säkerligen att ifrågasätta....
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/
Maskrosrotsinitiativ: https://www.facebook.com/groups/477981001260196
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/
Maskrosrotsinitiativ: https://www.facebook.com/groups/477981001260196
Pilatus skrev:Mlw skrev:Den radioaktiva strålningens vågnatur kan ej observeras som sådan.
Det har gjorts mängder med experiment för att utröna elektromagnetismens våg- och partikelnatur. Dubbelslitsexperimentet är mycket tydligt.
Eller litet enklare, en stående våg, ett vågfenomen som bildas av två vågrörelser som rör sig i motsatta riktningar och är superponerade (överlagrade) på varandra. Det är ett experiment som är enkelt att utföra och pröva riktigheten av.
Jo, men det går inte att observera ljusvågen som sådan. Vi kan bara se diffraktionsmönstret efteråt, och därmed konstatera att partiklarna måste ha rört sig i vågform. Så faktum kvarstår, ljusvågen har aldrig iakttagits som sådan, utan är matematiskt definierad.
rekoj skrev:...Huruvida det finns perfekta materiella cirklar i verkligheten går säkerligen att ifrågasätta....
Giotto (1267-1337) besöktes av påvens utsände, som inviterade honom till Vatikanen för att man där skulle avgöra om han var lämplig att bli konstnär för Vatikanen. Men då tog den otålige Giotto ett papper och ritade med en krita en perfekt cirkel. Han sa: "Ta detta till påven!" Därefter besökte påven själv hans studio och inviterade honom till att bli vatikansk konstnär.
Mlw skrev:Pilatus skrev:Det har gjorts mängder med experiment för att utröna elektromagnetismens våg- och partikelnatur. Dubbelslitsexperimentet är mycket tydligt.
Eller litet enklare, en stående våg, ett vågfenomen som bildas av två vågrörelser som rör sig i motsatta riktningar och är superponerade (överlagrade) på varandra. Det är ett experiment som är enkelt att utföra och pröva riktigheten av.
Jo, men det går inte att observera ljusvågen som sådan.
Här en bild från 2015-03-04. Forskarna belyste en nanotråd av silver innehållande laddade partiklar som då började vibrera. Ljuset som skickades in från motsatta håll skapade då en stående våg som även kan beskrivas som ett fotonflöde. Sedan sköts elektroner in mot nanotrådarna och när de träffade fotonerna antingen bromsades de eller accelererades. Hastighetsförändringen mättes som ett utbyte av kvanta (energipaket) och i ett elektronmikroskop kunde forskarna se var energiutbytet uppträdde och samtidigt avbilda den stående vågen. Ref Ny teknik
Mlw skrev:Vi kan bara se diffraktionsmönstret efteråt, och därmed konstatera att partiklarna måste ha rört sig i vågform. Så faktum kvarstår, ljusvågen har aldrig iakttagits som sådan, utan är matematiskt definierad.
Moderator
lynx skrev:Ska vi vara petiga bör vi nog inse att den befintliga cirkeln inte är rund. Visst kan vi dra från centrum av passare, men en perfekt linje blir det inte.
Kan vi uppfylla definitionens villkor så är det en perfekt cirkel, det kan vi göra om vi tänker oss en sådan cirkel och att det vi ritar är den perfekta cirkelns symbol.
Men din invändning om att en ritad cirkel inte kan vara helt idealiskt cirkulär är förstås riktig. Skillnaden var att jag utgick från en ideell cirkel som följde definitionen. Det var så jag mindes det från skolan. "Antag att vi har en cirkel med radien 3 meter ...".
Moderator
Men man ser en rörelse iaktta->tänk->”forska”
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Jonathan Haidt - A righteous mind
Juli 2026
Jonathan Haidt - A righteous mind
Juli 2026
Pilatus skrev:...Hastighetsförändringen mättes som ett utbyte av kvanta (energipaket) och i ett elektronmikroskop kunde forskarna se var energiutbytet uppträdde och samtidigt avbilda den stående vågen.
Nänä, försök inte! Avbildningar duger icke! Kvantvågen är osynlig.
Pilatus skrev:lynx skrev:Ska vi vara petiga bör vi nog inse att den befintliga cirkeln inte är rund. Visst kan vi dra från centrum av passare, men en perfekt linje blir det inte.
Kan vi uppfylla definitionens villkor så är det en perfekt cirkel, det kan vi göra om vi tänker oss en sådan cirkel och att det vi ritar är den perfekta cirkelns symbol.
Men din invändning om att en ritad cirkel inte kan vara helt idealiskt cirkulär är förstås riktig. Skillnaden var att jag utgick från en ideell cirkel som följde definitionen. Det var så jag mindes det från skolan. "Antag att vi har en cirkel med radien 3 meter ...".
Cirkeln används ofta för att åskådliggöra skillnaden mellan Platons idevärld och sinnevärlden, den perfekta cirkeln är idèn om cirkeln.
Och skulle det existera perfekta cirklar i sinnevärlden skulla vi alldrig kunna verifiera det.
Anders skrev:Mlw skrev:Smisk skrev:...se saker för vad DEM är och se dem SOM dem är...
Ska vara: "...se saker för vad DE är och se dem SOM de är..."
Svenskan är världens bästa språk och vi bör vara varsamma med det. Dessutom måste vi sluta med klumpiga anglicismer, såsom "när det kommer till att..." Vi kan ju uttrycka oss mycket elegantare på svenska.
Tänkvärd kommentar. Att du valde att kommentera språket i Smisks OP. Vet du exakt varför du gjorde det? Säger absolut inte att det är fel.
Jag gissar att det är ett sätt att få utlopp för att man "vet bättre än andra" när man känner att man tappat kontrollen över det som gjorde att man tidigare antog att man just visste bättre. Påpeka något man kan värdera som dåligt hos någon ger ofta en känsla av kontroll och det motiveras ofta av att man känner att man saknar kontrollen man önskar.