Algotezza skrev:xion skrev:Mlw skrev:Bertrand Russell deltog i en brevväxling med logikern Christine Ladd-Franklin, som hävdade att hon var solipsist och uttryckte förvåning över att inte fler delade hennes uppfattning.
Förvånar mig inte eftersom solipsismen är logisk men väldigt ofta vantolkas.
Att vi bara har direkttillgång till det egna medvetandet inklusive den egna perceptionen håller nog de flesta med om. Andras medvetanden och perception kan vi göra oss en bild av via kommunikation i det egna medvetandet.
Jodå, men de flesta inser inte konsekvensen av detta.
Konsekvensen blir att vi egentligen, var och en, lever i sin egen värld.
Min värld bygger visserligen på samma sinnesintryck som alla andras, men vi tolkar dem på ett eget sätt.
Egentligen är vi alla solipsister utan att veta om och inse detta.
Den värld vi bygger inom oss är alltid en tolkning av sinnesintrycken och kombineras alltid med vår inre värld.
Denna inre värld är vår egen och aldrig gemensam med en annan människas. Om vi inte hade denna inre värld skulle vi förmodligen bli galna.
Allt skulle bli mer eller mindre kaotiskt. Jag brukar tänka på Stagnelius ord "Kaos är granne med Gud". Steget är inte långt mellan insikt och galenskap.
En konsekvens av detta är bland annat det paradoxala i att alla vill till himlen men ingen vill dö. Vi kan inta lura oss själva till hundra procent. Vår intuition smyger alltid in ett tvivel rörande hållbarheten i vår egen tolkning av världen.