VeraWeiss skrev:Själv har jag alltid haft väldigt svårt för så pass stora begrepp som jag faktiskt tycker att "moral" är. Det känns som att det använts för att beskriva helt olika saker i olika sammanhang.
Om jag utgår ifrån MIN "definition" av moral-begreppet så har jag mer eller mindre alltid haft utgångspunkten att det hela handlar om det mänskliga och SUBJEKTIVA samvetet. Om man tänker sig att var och en av oss har en "samvete-låda" där allt som känns bra/okej för samvetet ryms i lådan och allt som INTE känns rätt/bra är utanför så är moralen det som personen i fråga argumenterar utifrån baserat på sin individuella samvete-låda.
Moral blir därför något subjektivt och icke-universiellt, till skillnad från vad som kanske instinktivt känns logiskt.
Obs. Jag är ny här i forumet och har inte riktigt lärt mig hur saker och ting fungerar ännu. Så om jag skrivit/gjort något fel så är det nog därför eheh.![]()
Hursomhelst, kul ämne att fundera/disskutera kring iallafall!
Samveteslåda - Ja kanske det.
Somliga har en mycket rymlig modell, andra en mera trång. Utvecklingen tycks gå mot större storlekar.