Rätt att offra liv?

Moderator: Moderatorgruppen

Stefan

Inläggav Stefan » 04 aug 2004 17:57

hovnarr/
Stefan skrev:

Citat:
Ja fy fan för krig. Vill någon inta Sverige så var så god. Jag gör inte motstånd mot någon armé. Hoppas de inte får för sig att utrota mig och de mina bara.

Så du tycker alltså att det skulle vara OK om tyskarna tog Sverige och utrotade judarna? Du skulle t o m säga "var så god".

Nej, läs mitt inlägg ordentligt. Din tolkning liknar mitt inlägg som en spya liknar den ursprungliga maträtten.

Man förväntar sig att man ska ha mycket på fötterna om man tar till såna kraftord. Men du sa ju uttryckligen att om någon ville inta Sverige så "var så god". Jag skrev "OK". Var ligger den oerhörda feltolkningen? Jag menade givetvis inte att du tycker att det är OK att döda judar; om det är nåt som är en stor feltolkning så är det din tolkning av vad jag skrev.

I det läget skulle jag satsa på att hjälpa krigets offer, gömma dom och mig tills världen blev förnuftig igen

Tror du att världen bara skulle bli förnuftig av sig själv, utan att förnuftiga människor handlade för att den skulle bli det? Om ingen tagit upp kampen med nazisterna skulle miljoner och åter miljoner ytterligare människor dödats.

JR Auk/

Varför denna besatthet vid andra världskriget? Nog finns väl fler exempel att hänvisa till?

Här handlade det om att visa att det inte alltid är fel att till våld. Då är andra världskriget ett bra exempel, eftersom det där helt klart var rätt att ta till våld mot nazisterna. Andra exempel tillför ingenting, eftersom om jag lyckas visa att det var rätt att ta till vapen då, så är det inte alltid fel att ta till vapen.

Jag skulle gjort mitt motstånd tidigare än kriget.
Hur skyddar du ditt land mot nazismen bäst?
Genom att hela tiden vara uppmärksam mot orättvisor som förtrycker grupperingar eller anspelar på motsättningar för att stärka den egna gruppens sammanhållning.

Det är klart att man ska agera så. Men det tillför ingenting. Anta att dessa åtgärder inte gjorts eller inte lyckats (vilket var fallet 1939; massor av människor hade kämpat hårt mot nazismen utan våld.) Hur ska man då göra? Det hjälper inte att säga att "vi skulle ha agerat annorlunda för några år sedan".

Därför säger jag fördöm staten israel tills dom uppvisar ett medgivande av dom fundamentala mänskliga rättigheterna som fastslagits av FN.

Vad tillför detta? Jag har aldrig talat om Israels politik.

Endast den vinnande sidan benämns som god, betänk det.

Enligt min mening hade norrmännen rätten på sin sida. Vem kan tycka annorlunda? Det finns massor av exempel på krig där sidan som inte hade rätten på sin sida vann; t ex européernas erövring av Afrika, Francos seger i inbördeskriget osv.

Användarvisningsbild
hovnarr
Moderator

Inläggav hovnarr » 05 aug 2004 11:33

Betrakta citat 1:

Stefan skrev:Så du tycker alltså att det skulle vara OK om tyskarna tog Sverige och utrotade judarna? Du skulle t o m säga "var så god".

Färdig? Okej, betrakta nu citat 2:

Stefan skrev: Jag menade givetvis inte att du tycker att det är OK att döda judar

Stefan, är det möjligt för dig att sträcka din fantasi till att omfatta att jag kunde ha uppfattat citat 1, som att du faktiskt (till skillnad från givetvis inte enligt citat 2) antydde att jag skulle tycka att det var OK att döda judar? Det kanske, givetvis inte var vad du menade, men kan du utsträcka din empati så långt att du förstår att en genomsnittlig person skulle tolka just den kombinationen av tecken i alfabetet som du presenterar i citat 1 på det sätt som jag gör?

Stefan skrev:Tror du att världen bara skulle bli förnuftig av sig själv, utan att förnuftiga människor handlade för att den skulle bli det?

Nä, det tror jag inte. Jag tror att vi betecknar en värld som förnuftig bl.a. därför att den bebos av en betydande mängd förnuftiga människor, som just handlar förnuftigt. Men för att återgå till exemplet med VK2 så tycker jag att det vore just mer förnuftigt att gömma judarna och mig själv och hjälpa krigets offer istället för att skjuta så många tyskar jag kan innan jag själv stryker med. Även om du inte håller med, kan du ha förståelse för att en människa även under krig kan finna det mer förnuftigt att gömma och rädda istället för att döda?

Stefan skrev:Här handlade det om att visa att det inte alltid är fel att till våld. Då är andra världskriget ett bra exempel, eftersom det där helt klart var rätt att ta till våld mot nazisterna.

Var det det som allt handlade om? Jaha. Då tror jag att jag slutar här faktiskt. Om det hänger på en debatt om rätt och fel så kan jag nog tänka mig att de flesta handlingar kan vara både rätt och fel i olika situationer. Med facit i hand, såhär i efterhand, får jag även från mitt perspektiv säga att det var rätt att ta till vapen mot nazisterna, eftersom jag föreställer mig att jag kanske fötts till en otrevligare värld annars (även om jag i det fallet inte haft något att jämföra med - det är ju trots allt en hel del som kunde vara bättre i denna värld också).

Jag har upptäckt att jag engagerat mig i många ämnen och har trots allt begränsat med tid att lägga på forumet. Därför kommer jag nog att avstå från den här tråden, eftersom den inte stimulerar mig lika mycket som många av de andra ämnena längre.

Må väl!
/Stefan[/i]

J R Auk

Inläggav J R Auk » 05 aug 2004 12:31

Jag drog in Israel därför att det är "nazism" som är den styrande ideologin där.
Jag bekämpar den innan den har fått för stora konsekvenser :)

Allt våld föder våld, självförsvar är inte våld. Även om våld är förekommande i självförsvar.

Häng med vettja.

Och PS det har inget med judar att göra.
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno

kagjasg
Kontakt:

Inläggav kagjasg » 06 okt 2004 13:04

jag håller verkligen med grönne om att "om vi tillåter dödsstraff så tillåter vi våld och därmed mer mördare" eller hur det nu var...

det finns så många oskyldiga människor som sitter inne för dödsstraff och då är det staten som är mördare och inte den person dom tror är mördare..

mumia abu-jamal till exempel, han har väl suttit inne i 25 år nu.. han är ju oskyldig... är det rätt att ta hans liv endast för att han är svart och juryn under rättegången var vit ?

glenpanna

Inläggav glenpanna » 06 okt 2004 13:15

det är väl aldrig rätt att mörda någon bara för att de har gjort något otroligt dumt? då blir vi ännu sämre människor själva bara för att visa hur man egentligen ska leva.

fia
Kontakt:

Inläggav fia » 06 okt 2004 13:33

Om vi dödar de som dödat, så får de ju inget straff.. de kommer lätt undan.. de slipper fängelse å allt... bättre med livstids fängelse... men inte i våra Sverige standard fängelser.. de är ju fan rena lyxen...

Återgå till "Filosofi"