Midgårdsormen skrev:...häng inte upp dig på vilka begrepp man skapar i efterhand - stanna vid "tillstånd Y och Z" och faktumet att man upplever en skillnad. Det är kärnan i mina tankegångar, även om jag har svårigheter att utveckla vidare.
Fast jag vidhåller att språket långt ifrån att vara något externt, efteråt tillkommande som appliceras på ett redan befintligt erfarenhetsmaterial, istället måste förstås som alltid-redan medskapandes upplevelsen. Erkänner alltså inte en empiristisk (fysikalistisk) reduktionism som inbillar sig att vi först utsätts för en "ren upplevelse", bestående av vissa kvantiteter utav det ena eller andra i den materiella världen, och därefter bildar oss en uppfattning om vad det skulle vara. Ett inlägg av Erkki kan tjäna som exempel (och förhoppningsvis också som ett svar till honom):
Erkki skrev:Avgörande är skillnaden mot tidigare tillstånd. Försök att föreställa er hur den individens amplitud på förtvivlan som finner sitt barn badande i sitt eget blod med halsen avskuren. Aldrig så mycken lycka kan uppväga den enorma sorg som den upplevelsen medför. För att uppleva det behöver man inte ens ha känt någon större lycka alls.
Ja, avgörande är skillnaden mot tidigare tillstånd, men jag tar mig friheten att elaborera på det hela. För individen att
överhuvudtaget kunna reagera ("svara på") på detta sätt inför scenen, så krävs att den redan har en förförståelse av vad det är som inträffat och alltså möter vederbörande. Den måste känna till
begrepp som död, och
värdera det på ett eller annat sätt. I värderingen ligger detta med lycka respektive olycka. Huruvida det påstås vara biologiskt betingat (något jag personligen finner tvivelaktigt) eller inte är irrelevant då samma begreppsliga process likväl krävs för att scenen överhuvudtaget, för en betraktare, skall vara
begriplig, och inte bara ett
kaos av sinnesstimuli som vederbörande inte klarar av att sortera överhuvudtaget. Intressant är att du väljer just barn, antagligen för att understryka en extrem dimension i det hela? Här har alltså ytterligare en värdering (och värderingar är så klart beroende av begrepp) smugit sig in, som hävdar att det är värre att ett
barn dör än en
vuxen (en begreppslig distinktion), och värre att
det egna barnet dör än andras (ytterligare en viktig begreppslig distinktion, som tangerar saker som "ägande" och "moder- och/eller faderskap"). Allt detta
förutsätter du (Erkki) redan i ditt exempel. Du förutsätter också att vederbörande kan skilja
detta från lycka - för att reagera på det sätt vederbörande reagerar på så är det onekligen nödvändigt -, och för att det ska kunna göras måste vederbörande ha en
föreställning om vad lycka är, och denna föreställning baseras väl till syvende och sist på erfarenheter (som denne fått lära sig använda begreppet "lycka" för att designera)? Vad annars? Dock hävdar jag på inga sätt att man måste ha upplevt en viss
kvantitet lycka för att kunna uppleva en motsvarande grad utav hemskhet. Det som det gäller är att
kvalitativt kunna
skilja tillstånden åt, och detta gör vi med hjälp av just begrepp.
Vad jag menade med detta som exempel på det jag skrev till dig, Midgårdsormen, är att vederbörande inte kommer till ett rum där det möts av färgen av rött, en viss form där och en annan där, som den så småningom tolkar som något, som den slutligen jämför med sina erfarenheter och finner i sitt medvetandes databas svara mot begrepp som "mitt barn" och "är dött" och vad mer vi nu kan tänka oss. Utan personen kommer till scenen som sådan, redan iordningsställd och färdigtolkad. "Språket är varats hus", som Heidegger säger. Det är med och
genom språket vi förstår världen. Språket är inte något yttre, utan det vi
befinner oss i. Samma tankefel märker man av hos dem som försöker bevisa eller motbevisa en "yttre värld", som om de inte
alltid-redan själva
ingick i och faktiskt
var (är) denna värld. Vi har inga
tankar bortsett från språket (i en vidare bemärkelse, som kan innefatta också andra begrepp och begreppsstrukturer, till exempel musikens språk, eller måleriets språk osv.). Inga inre upplevelser som vi blott använder språket som ett medel för att förmedla till andra, i nån solipsistisk mening, utan språket - som till själva sitt väsen är något
socialt och
delat - definierar och bestämmer redan på förhand
vad vi upplever. Därför är det inte konstigt att nya begrepp låter oss förstå och erfara världen annorlunda än vad vi gjort tidigare. Språket bestämmer min världs gränser (för att tala med Wittgenstein i "Tractatus..."). Det är i den meningen både varats
öppning och
stängning. Jag kan inte uppleva något som jag inte har begrepp till att förstå med, utan kommer då att förstå det i linje med de begrepp och erfarenheter jag redan har och besitter. Nietzsche talar på liknande sätt om en "ny sensibilitet", och i linje med detta om alla värdens omvärdering. Övermänniskan är för Nietzsche något
framtida, när betingelserna för denne kommit till stånd, och han säger att det enda som kan göras (på hans egen tid) är att förbereda för övermänniskan - övermänniskan som tänker bortom de traditionella kategorierna för det mänskliga - det är inte möjligt att nå detta tillstånd (på hans tid, och jag skulle vidhålla att det fortfarande gäller). Vilket kan vara nyttigt att påpeka gentemot alla dessa nyandliga Nietzsche-uttolkare.
För mig motsvarar begreppet "lycka" inget specifikt, utan bara en teoretisk abstraktion (konstruktion). För precis som du (Erkki) lyfter fram så finns såväl masochister som sadister, och deras definition av lycka är förvisso komplementär men står i ett symmetriskt omvänt förhållande till varandra. Jag anser det ligga en fara i att ta lycka för något annat än en teoretisk abstraktion (som många hjärnforskare gör idag, för att inte tala om utilitarister som sitter och räknar/kalkylerar på kvantiteter utav lycka), alla våra erfarenheter är
kvalitativt olikartade, och den ena lycklig i en situation som gör en annan olycklig (deras tidigare erfarenheter, och begreppsliga förståelse av situationen, är vad som avgör här, och förklarar också hur det kommer sig att de kan uppleva samma situation olika - det är helt enkelt inte samma, identiska, situation de möter). Därför kan också lycka vara lite vad som helst. Ingen upplevelse är identisk med en annan, vårt tänkande tvingar emellertid på en viss struktur på vår erfarelse, varför vi menar oss kunna tala om något i denna generella bemärkelse ("lycka"). Denna process går till på det sättet att vi åstadkommer en idealitet när vi abstraherar (när vi skapar begrepp), och vad en idealitet innebär, är möjligheten till upprepning (iteration) för all-tid. Det är ett sätt att frysa verkligheten, i en symbol, eller gest. Men symbolen är aldrig detsamma som den verklighet som den är tänkt att symbolisera. All taxonomi är i själva verket godtycklig. Och det finns otaliga sätt att beskriva något på.
Håller alltså inte med magistern här, han får väl slå mig på fingrarna eller nåt.

Språket föregår våra upplevelser. Vi kan inte uppleva dagen
som dag, som något partikulärt, utan att veta att skilja den från natten, kvällen och morgonen. Nietzsche kan mycket väl ha sagt det (språket som ett fängelse), då det är i linje med andra anmärkningar han gjort om språket. Det är mer eller mindre en truism i det "kontinentala lägret". Det är förövrigt värt att notera, lite i marginalen sådär, att Wittgenstein, som bekant är, i sitt sena tänkande graviterade mot just att sätta fokus på
aktiviteten (eller praxis), och därav språk-
spel. Och de anglosaxiska speech-
act teorierna vittnar om samma skifte i fokus. Handlandet har försummats helt av filosoferna under praktiskt taget hela filosofins historia, till förmån för teori och
cogito som något helt isolerat från handlandets värld. Därför betraktade jag det också som ett stort framsteg när Auk gjorde filosofiska anspråk på klimatfrågan just genom att tala om det som en praxisbetonad filosofisk fråga.
Vad gäller detta med
nu och
då, så hävdar jag med Derrida att nu bara går att tänka genom att vara delat mellan framtid och förflutet, tiden kommer alltid som en
tre-delad struktur.