MODERN

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
seekeroftruth

Inläggav seekeroftruth » 01 jun 2010 07:48

min fru har jag aldrig köpt något dyrt till... när vi dejtade kudne jag ta blommor från en gård och ge till henne... och vi gick aldrig på kaffé eller liknande... en gång gick vi på bio... då gick vi in i toaletten och rökte lite... det roliga var att filmen handlande om maya kulturen "acopolitus"... mannen rökte på också... vi gap-flabbade... han var en "magisk man" som kunde förutspå solnedgång... det var mycket roligt... för oss... men kanske inte för de andra... nu i efterhand...

min frus hjärta har jag vunnit genom min ärlighet till henne, och min genuina omtanke... och osjälviskhet... inte genom pengar eller status... hon respekterar min manliga natur... och ja hon säger att jag är världens underbaraste man... hon är ofta mycket lycklig med mig... nu skall jag skriva ett litet brev till henne... inget dyrt... ett papper med hjärtan som jag själv ritar dit... det lämnar jag framför sovrums dörren... ibland överraskar jag henne med "behar"... en vacker rosa blomma... hennes namn påminner om blomman... dom finns att plocka gratis i naturen... varje gång är det något nytt... det är en gåva från gud... jag förlitar mig på gud...

som sagt... hon är min skatt... och må gud skydda oss från allt det onda.

Behar cvijet

Användarvisningsbild
Zokrates

Re: MODERN

Inläggav Zokrates » 03 jun 2010 07:06

haralddavidsson skrev:Modern är den DJUPASTE medvetenheten vi har. skriver sailaways

Men anden i oss är djupare än modern, anden och själen, så därför säger hon alltid till sin lilla son, var inte så djup nu...

"College kids today are about 40 percent lower in empathy than their counterparts of 20 or 30 years ago, as measured by standard tests of this personality trait."
http://www.eurekalert.org/pub_releases/ ... 052610.php

J R Auk

Inläggav J R Auk » 03 jun 2010 15:40

haralddavidsson skrev:Kvinnan lika rationell som mannen gör vad mannet bjuder henne , skriver Auk

och vad bjuder han henne?

Han? Dem menar jag!
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno

Användarvisningsbild
Harald Davidsson

MODERN

Inläggav Harald Davidsson » 03 jun 2010 16:55

Jesus var den största skådespelaren som världen någonsin har skådat, skriver Zokrates..

Du ger bra reflektioner, men Algot kommer med gammal skåpmat, Jag tror vi har blåst upp Jesus, överidealiserat honom, historien om honom är väldigt tillrättalagd, kanske 40 procent är sant.

Användarvisningsbild
Harald Davidsson

MODERN

Inläggav Harald Davidsson » 03 jun 2010 17:05

Jesus visade exempel på vad vi får genomgå. Se det abstrakt. Ja, vad säger du, Algot, börjar det inte bli läge att inbjuda Jesus på den första morgonvarden? skriver Skogsälvan

Till Susanne

ifall Jesus kommer, så skulle du inte tillåta honom att prata sanningar, du skulle anklaga honom för att vara sårande, för du vill ju ha en sluten och kalkylerande personlighetstyp som ideal.

Användarvisningsbild
Harald Davidsson

MODERN

Inläggav Harald Davidsson » 03 jun 2010 17:13

som sagt... hon är min skatt... och må gud skydda oss från allt det onda.skriver Seeker..

Det är mycket vackert, men världen som när den får reda på din berättelse kommer att reagera lika starkt men mycket fult. Världen är full av avundsjuka.  De bästa platserna att ha en ostörd kärlekshistoria är nära nordpolen och 6000 meter upp i himalia.

Användarvisningsbild
Skogsälvan
Avslutat konto

Inläggav Skogsälvan » 03 jun 2010 19:02

haralddavidsson skrev:Jesus visade exempel på vad vi får genomgå. Se det abstrakt. Ja, vad säger du, Algot, börjar det inte bli läge att inbjuda Jesus på den första morgonvarden? skriver Skogsälvan

Till Susanne

ifall Jesus kommer, så skulle du inte tillåta honom att prata sanningar, du skulle anklaga honom för att vara sårande, för du vill ju ha en sluten och kalkylerande personlighetstyp som ideal.

Varför säger du sådana här saker?

J R Auk

Inläggav J R Auk » 03 jun 2010 19:27

Zokrates skrev:
haralddavidsson skrev:Modern är den DJUPASTE medvetenheten vi har. skriver sailaways

Men anden i oss är djupare än modern, anden och själen, så därför säger hon alltid till sin lilla son, var inte så djup nu...

"College kids today are about 40 percent lower in empathy than their counterparts of 20 or 30 years ago, as measured by standard tests of this personality trait."
http://www.eurekalert.org/pub_releases/ ... 052610.php

Kommer ihåg när jag såg dokumentären som inspirerade Torsk på Tallin. Och damen som där berättade om när hon fått barn och mannen gått runt stugknuten och slog ihjäl ungen eftersom man nog inte skulle kunna sörja för den väl. Jag vart lite chockad.

Sen insåg jag att det chockerande inte låg i berättelsen utan med vilket lugn den mottogs. Det verkade inte chockera den som lyssnade, utan man konstaterade bara vad livet "tvingar" en till.

Det var då, och nu är nu. Vad dagens ökande siffror talar om är intet utom att attityden inte är lika tillåtande. Vi går inte med på det samma idag.
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno

Användarvisningsbild
Zokrates

Inläggav Zokrates » 03 jun 2010 20:12

Vad jag ville belysa var att empatin minskat hos den yngre generationen, detta är visserligen resultatet av en studie gjord i USA, men den visar att utvecklingen i västvärlden går i "fel" riktning om idealet är ökad hänsyn och medmänsklighet och även om just svenskarna kanske har en lägre minskning, så är riktningen talande, empatin minskar, vilket innebär att det som vi annars normalt karaktäriserar som egenskaper hos främst narcisisten, psykopaten, så är detta egenskaper som överlag ökar generellt i de yngre generationerna.
Vad som i realiteten ökat är förmågan att selektivt välja vad som skall tillägnas empati, respektive inte ges empati.

Empatin är en medfödd förmåga, men den kan styras och antingen växa eller stelna beroende på tidiga  indoktrineringar hos individen för att i princip inte alls utvecklas när människan uppnått vuxen ålder, ungefär en liknande mekanik bakom de processer som gör att en äldre vuxen analfabet helt enkelt inte har utvecklat de delar i hjärnan som innebär en läsförmåga och således inte heller kan lära sig att läsa till fullo.

Kvinnor har en allmänt större förmåga att just selektivt styra sin empati, medan mannens förmåga är mer överlag bred. Det vi ser , för att koppla ihop ämnet med tråden i övrigt, är att just den kvinnliga styrningen fått ett större genomslag i väst, vilket betyder att just kvinnors påverkan i form av ökat inflytande på samhället nu börjar att skönjas negativt.

Möjliga orsaker
De yngre väljer alltså mer aktivt vad som skall ges empati eller ej.
Denna utvecklingen kan ställas mot det uppenbara, att när ett helt land är involverat i slakten av "terrorister" och då gemene man instinktivt empatiskt känner en motvilja mot detta, så måste den styrande regimen aktivt förebygga detta motstånd hos den yngre delen av befolkningen, just genom en medveten indoktrinering som går att ut på att fokusera bort den mänskliga reaktionen att spontant och instinktivt känna avsmak för en illa särbehandling av människor, det är främst skolor och massmedia som då används som instrument i denna processen.

Att detta går så smidigt beror just på att staten har en dold agenda, samt att kvinnor har getts företräde i undervisningen mot mannen. Nu kan ju någon hävda att kvinnor under en längre tid varit verksamma som just lärare, men detta stämmer inte, eftersom  skolorna förr styrdes av enbart män, idag styrs de i större utsträckning av kvinnor och lättmanipulerade skolråd. Det är ytterst ett utslag av ökad jämställdhet, samt indirekt orsakat av en ökad demokrati som gett kvinnor möjligheten att påverka i större utsträckning, att detta används i en bakomliggande konspiration mot mänskligheten av en elit som vinner på att härska genom att söndra är uppenbart den drivande kraften bakom denna utvecklingen.

Användarvisningsbild
Harald Davidsson

MODERN

Inläggav Harald Davidsson » 03 jun 2010 21:12

Empati betecknar förmågan att ha medvetande om andra personers känslor och att handla i enlighet med detta. Citat.

Till Zokrates

Det är oerhärt viktigt det du skriver. Det första är att vi verkar gå emot ett matriarakt. Kvinnorna är mycket mer konkreta och personliga än män, Och om den typen av socialt medvetande brer ut sig nu, enligt undersökningen, kommer vi att få en ökat materialism, mannen som är mer generell och abstrakt tar hänsyn till anden. Men kvinnan som upplever hålet som centrum i universum varifrån all makt ska florera  upplever ANDEN som sin motståndare och i viss mån sin fiende kommer kanske snart att få sin världs-makt att realiseras och då kommer väl grupp-knullet att bli det nya sättet att vara tillsammans. Och personer som jag kommer väl att hängas i närmsta träd, alltså sådana som förespråkar ensamhet och andlighet.

Användarvisningsbild
Harald Davidsson

MODERN

Inläggav Harald Davidsson » 03 jun 2010 21:24

Till Zokrates

Det andra som undersökningen säger är att cheating ökar i världen , alltså falskheten och råheten i relationen. Och det har jag själv sett, att vi går emot ett psykoaptiskt förhållningssätt, det menas att vi projicerar vår aggression lättare nu än tidigare och det på grund av att samvetet så gott som flugit sin kos från det mänskliga tänkandet.
Den paranoida nojan i det identitetslösa matriarkatet. Där varje relation är teknisk och mekanisk, där känslorna förlorat allt värde som en existentiell relation i mänsklighetens uppenbarelse som broderskap och systerskap.

Användarvisningsbild
Zokrates

Inläggav Zokrates » 03 jun 2010 21:36

Mechanical perception
silicated thinkings,
crystals of magic,
virtual realities,
matrix in gravity,
wormholes in fire,
blendings of beauty,
no geniality of spirits,
persuades of the free,
intentions are without
seemingly no causes
lack of dependencies,
travels without roads
besides non existing
goals in the mankind

J R Auk

Inläggav J R Auk » 03 jun 2010 23:45

Zokrates skrev:Vad jag ville belysa var att empatin minskat hos den yngre generationen, detta är visserligen resultatet av en studie gjord i USA, men den visar att utvecklingen i västvärlden går i "fel" riktning om idealet är ökad hänsyn och medmänsklighet och även om just svenskarna kanske har en lägre minskning, så är riktningen talande, empatin minskar, vilket innebär att det som vi annars normalt karaktäriserar som egenskaper hos främst narcisisten, psykopaten, så är detta egenskaper som överlag ökar generellt i de yngre generationerna.
Vad som i realiteten ökat är förmågan att selektivt välja vad som skall tillägnas empati, respektive inte ges empati.

Empatin är en medfödd förmåga, men den kan styras och antingen växa eller stelna beroende på tidiga  indoktrineringar hos individen för att i princip inte alls utvecklas när människan uppnått vuxen ålder, ungefär en liknande mekanik bakom de processer som gör att en äldre vuxen analfabet helt enkelt inte har utvecklat de delar i hjärnan som innebär en läsförmåga och således inte heller kan lära sig att läsa till fullo.

Kvinnor har en allmänt större förmåga att just selektivt styra sin empati, medan mannens förmåga är mer överlag bred. Det vi ser , för att koppla ihop ämnet med tråden i övrigt, är att just den kvinnliga styrningen fått ett större genomslag i väst, vilket betyder att just kvinnors påverkan i form av ökat inflytande på samhället nu börjar att skönjas negativt.

Möjliga orsaker
De yngre väljer alltså mer aktivt vad som skall ges empati eller ej.
Denna utvecklingen kan ställas mot det uppenbara, att när ett helt land är involverat i slakten av "terrorister" och då gemene man instinktivt empatiskt känner en motvilja mot detta, så måste den styrande regimen aktivt förebygga detta motstånd hos den yngre delen av befolkningen, just genom en medveten indoktrinering som går att ut på att fokusera bort den mänskliga reaktionen att spontant och instinktivt känna avsmak för en illa särbehandling av människor, det är främst skolor och massmedia som då används som instrument i denna processen.

Att detta går så smidigt beror just på att staten har en dold agenda, samt att kvinnor har getts företräde i undervisningen mot mannen. Nu kan ju någon hävda att kvinnor under en längre tid varit verksamma som just lärare, men detta stämmer inte, eftersom  skolorna förr styrdes av enbart män, idag styrs de i större utsträckning av kvinnor och lättmanipulerade skolråd. Det är ytterst ett utslag av ökad jämställdhet, samt indirekt orsakat av en ökad demokrati som gett kvinnor möjligheten att påverka i större utsträckning, att detta används i en bakomliggande konspiration mot mänskligheten av en elit som vinner på att härska genom att söndra är uppenbart den drivande kraften bakom denna utvecklingen.

Inte bara undersökningar utan människor utvecklas. Och antar du en styrning av sådana saker så har "vi" att slåss med "träd gräs och stenar" vilket kanske inte är representativt från antagandet ;)

J R Auk

Inläggav J R Auk » 03 jun 2010 23:51

Fan vad ni snackar skit era misogyna jävlar.

Min åtrå finner sitt objekt i ett negativt. Åtrån tillfredsställer inte åtråns objekt utan åtrån själv varför jag är garanterad min motpart.

Varför dölja ert maktbehov? Varför snurra om gud när allt det handlar om är att ni inte har kärlek nog att älska er bättre?

Användarvisningsbild
Zokrates

Inläggav Zokrates » 04 jun 2010 00:09

J R Auk skrev:Fan vad ni snackar skit era misogyna jävlar.

Min åtrå finner sitt objekt i ett negativt. Åtrån tillfredsställer inte åtråns objekt utan åtrån själv varför jag är garanterad min motpart.

Varför dölja ert maktbehov? Varför snurra om gud när allt det handlar om är att ni inte har kärlek nog att älska er bättre?

Rent analysmässigt så fogar du dig ju genom ditt uttalande in i skaran av dem du nyss fördömt, men att tänka längre än två steg är säkert inte din starkare sida, schack matt! :)

Återgå till "Filosofi"