Allas lika människovärde
Moderator: Moderatorgruppen
Skall det ägnas engagemang för att påverka folks tänkande, bör de inte tränas i att acceptera orimligheter som axiom som inte får betvivlas.
Att påpeka att allas lika värde är nonsens, betyder inte att hävda att människor är olika värda utan att floskeln saknar begriplig innebörd.
Vill man lära mänskligheten att känna sig som en enda stor familj, är det det man skall lära ut. - Jag tror att man bör vänta ett tag och begränsa ambitionerna något.
Att påpeka att allas lika värde är nonsens, betyder inte att hävda att människor är olika värda utan att floskeln saknar begriplig innebörd.
Vill man lära mänskligheten att känna sig som en enda stor familj, är det det man skall lära ut. - Jag tror att man bör vänta ett tag och begränsa ambitionerna något.
BoS skrev:Skall det ägnas engagemang för att påverka folks tänkande, bör de inte tränas i att acceptera orimligheter som axiom som inte får betvivlas.
Jag tror det är mer komplext än så.
Ett axiom är ett axiom, är fundamentalt, är ett grundantagande man håller för sant, är vad som tillåter byggande av resterande satser. Thus, om du ifrågasätter någons grundläggande (för livet) axiom (grundläggande värderingar, metafysik, antaganden om vad som är och inte), så verkar det för denne som att du hotar att riva hela personen. Man ställer sig i försvarposition, precis som du gjorde nu när du (tydligen) blev ifrågasatt av folk. Så till den grad att du också läste in en icke existerande attackerande riktning i mitt tidigare inlägg. Det är manifest av samma den här principen både jag och du pratar om. Här börjar det gränsa till omedvetet hyckleri av dig, att du går igång på att folk (tydligen) anklagar dig och dina ansatser (ifrågasätter dina antaganden), eftersom du säger till ditt försvar (om än i andra ord) att de inte ska hålla grundläggande antaganden som du inte får ifrågasätta.
Det hör till (mänsklig) natur, främst överlevnadsinstinkt.
Jag önskar jag kunde be dig att vara mer admjuk i din approach till det hela, men jag inser att det är irrelevant att bara säga det så. Du agerar efter din bästa förmåga, efter den kunskap/teknik du hittills har kommit över. Vet att din partner också gör det. Ni har inte samma kunskap - uppenbarligen. Om så vore, så hade ni hållit med varandra till punkt och pricka. Thus, om du verkligen vill få medhåll, snarare än att bara vara ute efter att pick a fight (nej, jag anklagar dig igen inte för att vara det - jag menar att det kan verka så), så ha medlidande med din partnern. Detta går egentligen tillbaks till grundläggande problemlösning; inse problemet & gör något åt det. Att verkligen ta reda på vad den andre vet och inte vet, gör att du kan anpassa dig till denne, för att mer effektivt kunna utbilda denne (eller tvärt om), varpå ni bägge faktiskt kan (and will) komma till den bästa slutsatsen.
BoS skrev:Att påpeka att allas lika värde är nonsens, betyder inte att hävda att människor är olika värda utan att floskeln saknar begriplig innebörd.
Jag håller med om att det låter så, men jag undrar om det verkligen reellt är fallet. Jag vet ännu inte.
Att alla har lika värde... ja vad betyder det? Låter ju som rent nonsens då man granskar det rationellt. Varken något som är rimligt, och inte heller något som levs upp till.
Men tänk ändå att människan är irrationell natur. Vad har det för plats i människors medvetanden påståendet "alla har lika värde"? Tror det inte är så lätt att besvara frågan. Försöker man själv förklara är väl risken stor att man bara trasslar till för sig.
Jag tycker i vissa situationer känns det bra att säga "alla har lika värde". Man vill ha något enkelt och slagkraftigt att säga.
Men tänk ändå att människan är irrationell natur. Vad har det för plats i människors medvetanden påståendet "alla har lika värde"? Tror det inte är så lätt att besvara frågan. Försöker man själv förklara är väl risken stor att man bara trasslar till för sig.
Jag tycker i vissa situationer känns det bra att säga "alla har lika värde". Man vill ha något enkelt och slagkraftigt att säga.
rekoj skrev:Att alla har lika värde... ja vad betyder det? Låter ju som rent nonsens då man granskar det rationellt. Varken något som är rimligt, och inte heller något som levs upp till.
muslimerna säger ju, alla har lika värde inför gud,
att det är enbart det vår friavilja som kan dömmas/värderas
Anna Sara skrev:Vill människor säga "alla är lika värda" för att boxas med sitt höga självvärde, är detta ett offentligt trix i mycket högre utsträckning än med andra ideal? Jag har alltid upplevt att det är så.
"allt finns - allt är samma sak" osv?
Jag kan inte säga att du har fel. Men du väljer att se från väldigt negativt perspektiv.
rekoj skrev:Anna Sara skrev:Vill människor säga "alla är lika värda" för att boxas med sitt höga självvärde, är detta ett offentligt trix i mycket högre utsträckning än med andra ideal? Jag har alltid upplevt att det är så.
Jag kan inte säga att du har fel. Men du väljer att se från väldigt negativt perspektiv.
Väljer att se det ifrån ett väldigt negativt perspektiv? Försök förklara vad du menar.
http://books.google.se/books?id=SWISMrt ... &q&f=false
Jag hittade föresten det här igår -vad anser ni, finns det en poäng i detta?
Jag hittade föresten det här igår -vad anser ni, finns det en poäng i detta?
Anna Sara skrev:rekoj skrev:Anna Sara skrev:Vill människor säga "alla är lika värda" för att boxas med sitt höga självvärde, är detta ett offentligt trix i mycket högre utsträckning än med andra ideal? Jag har alltid upplevt att det är så.
Väljer att se det ifrån ett väldigt negativt perspektiv? Försök förklara vad du menar.
Det finns väl kanske ungefär 15 miljoner sätt man kan reagera själsligt på då man får höra påståendet "alla är lika värda". Den reaktion du berättar om upplevde jag som negativ, i bemärkelse framkallar känslor som t ex nedlåtenhet, mungipor nedåt. Det var min spontana reaktion. Men det var kanske slarvig feltolkning från min sida.