Justin Case skrev:freddemalte skrev:Hej
Enligt en traditionell epistemologisk skola säger man att kunskap är sann, rättfärdigad tro. Att en person P vet A (har kunskap om att A är fallet), betyder således att:
1. P tror att A.
2. P har god skäl för A, det vill säga P:s tro på A är rättfärdigad.
3. Det är sant att A.
Men hur går det ihop med följande tankemodell? [...]
Jag är mycket nyfiken på era tankegångar kring detta! Så ös nu på med era synpunkter!
Den samling om tre kriterier du lägger fram räcker inte. Den kommer ett steg närmare fullständighet om man lägger till ett fjärde kriterium:
4. Det faktum att A är sant orsakade att P tror A.
Men jag är inte säker på att man ens då har en tillräcklig kriteriesamling.
Dels därför att det aldrig bara finns
en orsak till något (och därmed inte heller till någons vetande om något), dels därför att jag kommit fram till att man måste se på "kunskap" som ren
sannolikhetsbedömning. Ingen kan veta någonting exakt 100% befogat exakt 100% säkert. Om P känner sig 100% säker på A, är det antingen inte en
befogat 100%-ig säkerhet, eller så är A åtminstone inte 100%-igt
orsaken (och den enda orsaken, ensam orsak utan bidragande delorsaker) till att P känner sig 100% säker på A.
Nu är det där sista dock lite slarvigt uttryckt; om man i något fall skulle säga att den
enda orsaken till att P känner sig 100% på A är att A är sant, tycks det att det skulle underförstå att P:s
förmåga att känna och tänka, eller P:s
livsuppehållande organ, eller
syret i den luft P andats, etc, inte skulle utgöra ens
delorsaker till att P känner sig 100% säker på A. Men det gör de ju! Utan att ha kunnat andas, t.ex. under den senaste timmen, skulle P inte kunna tro A. Flera olika faktorer samverkar alltså till att skapa situationen att P tror A; endast en av dessa faktorer är det faktum att A är sant (om A verkligen är sant och om detta i någon mån får P att tro A).
Om jag tänker mig att jag är försökspersonen i ditt bildexempel med ringarna och blocken och spegeln, tänker jag att det alltid finns skäl att i sin sannolikhetsbedömning, vid beaktandet av vad man ser eller tycker sig se, vara öppen för (liksom man bör vara öppen för alla andra tänkbara möjligheter)
möjligheten att man framför sig råkar ha en spegel som ens synsinne inte lyckas avslöja för en, och att det bakom den spegeln råkar dölja sig just exakt sådana föremål som man ser i spegelbilden, placerade på just det sättet, men utan att de föremålens därvarande orsakar att man tycker sig se exakt sådana föremål framför sig på exakt de ställena - och tilldela denna möjlighet någon liten sannolikhet, om än mycket nära 0%, låt säga 0,0000001%. Denna lilla sannolikhet kan vi kalla L.
Men när jag bedömer sannolikheten för att jag framför mig har det jag tycker mig se framför mig (ett block till vänster och en ring rakt framför mig), tror jag det viktigaste att bedöma sannolikheten för (någorlunda korrekt) är möjligheten att det jag verkligen har framför mig är (den huvudsakliga) orsaken till att jag tycker mig se det framför mig som jag tycker mig se framför mig. Jag minns att jag brukar kunna lita på mina ögon, så den sannolikheten bör jag nog tro vara mycket nära 100%, men inte riktigt 100%, låt säga 99,99%. Denna stora sannolikhet kan vi kalla S.
För att sedan komma fram till den totala sannolikheten för att jag framför mig har antingen just det jag tycker mig se framför mig eller något som är identiskt med (eller exakt likadant som) det jag tycker mig se framför mig, bör jag lägga ihop åtminstone både L och S, och kanske ännu fler faktorer. Låt oss för enkelhets skull låtsas som om jag inte kan tänka mig några andra faktorer. L var 0,0000001% och S var 99,99%. L+S=99,9900001%. Detta är hur starkt jag då finner att jag har skäl att tro att jag har framför mig det jag tycker mig se framför mig, nämligen ett block till vänster och en ring rakt framför mig.
När det sedan visar sig att jag hade rätt i att jag hade just detta framför mig, behöver man inte tillägga "...men jag trodde det av fel skäl", utan man kan vidhålla att man visste det av "rätt" skäl. Man kan nämligen säga: "en
delorsak till att jag trodde rätt var att jag räknade med möjligheten att jag framför mig hade en spegel som visade mig saker som fanns runt hörnet på blocket till höger om mig som om de fanns framför mig". Detta kan tyckas magstarkt att säga, då jag tillmätte denna möjlighet så pytteliten sannolikhet, men eftersom det är sant, om allt vi "vet", att vi "vet" det endast genom att olika
delorsaker får oss att "veta" det (delorsakerna kan vara allt från syret i luften vi andas till speglar framför oss till hjärnceller till tankar till synintryck, etc), och eftersom det inte finns någon given gräns för hur stor en delorsak måste vara för att "räknas", ser jag inget principiellt problem med att säga att jag "visste att jag framför mig hade vad jag tyckte mig se framför mig, eftersom jag som grund för detta mitt 'vetande' delvis tog hänsyn till möjligheten med spegeln". Men kom här ihåg att ordet "veta" inte betyder "100% säkert veta"; det betyder alltid underförstått något mindre än 100%-igt säkert vetande. Emellertid tycker jag att 99,9900001% kvalificerar som vetande.
Man kan se den där stora 99,99-delen i början av "99,9900001%" som en väldig massa lottorader som jag spelar på för att ha en god grundchans att "veta rätt", och så den där sista lilla 1:an i slutet av "99,9900001%" som en extra lottorad som jag fyller i för att gardera mig lite extra. Man kan utifrån ett sådant perspektiv definiera "mitt vetande att jag framför mig hade det jag tyckte mig se framför mig" ungefär som en vinst på lotto, en vinst som i det här fallet råkade möjliggöras av att jag fyllde i den där sista lottoraden som 1:an står för, utöver de där väldigt många lottoraderna som 99,99 står för.
Om man ser på "kunskap" på detta sätt - nämligen att allt vi kallar "kunskap" bara är sannolikhetsbedömningar, tycker jag inte att det finns några paradoxer eller andra märkligheter med det hela.
Man har lite större chans att få rätt beträffande vad man ser, om man tar med i beräkningen att även andra förklaringar än de uppenbara kan ligga bakom att man tycker sig se det man ser. L+S är ju lite större än S. När jag sedan får veta att jag tyckte mig se det som verkligen fanns framför mig berodde på att det fanns en spegel framför mig som speglade något identiskt till höger om mig så att jag tyckte att det såg ut att ligga framför mig, kan jag säga "ja, jag tänkte faktiskt på den där spegelmöjligheten också, men bedömde den som havandes mycket låg sannolikhet, och i de flesta situationer, i vilka jag skulle ha haft exakta likadana synintryck som jag här hade, hade det också mycket riktigt visat sig att orsaken till att jag tyckte mig se det jag tyckte mig se var att det verkligen fanns där framför mig. Att jag bedömer det som nästan 100% säkert att detta endast gäller
de flesta situationer av den typen, och inte riktigt
alla, det avspeglas i det att jag tilldelade även 'spegelmöjligheten' en liten (mycket liten men dock) sannolikhet".
Nå, 99,9900001% är ju inte riktigt 100%, det skiljer 0,0099999%. Dessa återstående 0,0099999% utgörs av sådant som att jag i den vetenskapliga hederlighetens namn väljer att tillmäta även sådana möjligheter, som att jag drömmer eller hallucinerar eller har ett hologram eller liknande framför mig, vissa små sannolikheter över noll. Sådana möjligheter kan jag inte se något i kunskapsteoretisk mening hållbart skäl för någon att någonsin helt utesluta. Inte i någon fråga, inte för någon människa och inte för någon annan tänkbar varelse heller. (Av detta skäl anser jag bl.a. att det är befogat att vara närapå 100% säker på att det varken funnits, finns eller någonsin kommer att finnas något sådant som en allvetande varelse.)