Smisk skrev:David H skrev:Jag har inte läst nåt av Whitehead...läste lite på Wikipedia nu, men det sa mig inte så mycket. För att jag ska tycka en filosofibok är värd att engagera sig i är jag benägen att säga att det behöver vara både intellektuellt och moraliskt intressant. Och utifrån det jag läste känner jag mig tveksam till om det han skriver är moraliskt intressant? Just nu håller jag på läser en bok av Lea Ypi...som kanske inte är så intellektuell, men moraliskt intressant om dagsaktuella samhällsfrågor.
Det är nog på ett sätt moraliskt ointressant men på ett annat intressant. Han verkar inte tala om hur man bör leva men å andra sidan talar han om existensens spirituella natur och Gud samt kreativitetens koppling till dem. Den uppfattningen innefattar att livet som en "skapande agent" har moraliskt värde då vi är "naturens/Guds medskapare".
"Whitehead argued that reality consists of processes rather than material objects, and that processes are best defined by their relations with other processes, thus rejecting the theory that reality is fundamentally constructed by bits of matter that exist independently of one another."
Hans Kosmologi försöker förklara hur dessa processer fungerar, en slags "ontologisk/kosmologisk logik".
Ett gigantiskt ämne dock som är vid sidan av frågan om Logik även om det berör det jag talade om, relationen mellan naturens ordning och logikens förmåga att hantera den.

Jo, jag antar att det stämmer. Resonemangen associerar jag till vad Jung skulle benämna som introvert tänkande, dvs tänkande med huvudsakliga energin (den drivande principen) riktad mot subjektiva faktorer.
Det handlar kanske inte om moral i någon vanlig/enkel bemärkelse, men samtidigt så tänker jag att det kan finnas en väldig sprängkraft i detta tänkande som potentiellt sett kan vara samhällsomvälvande. Jag har fått den känslan då jag pratat med personer som jag uppfattat som insatta i denna typ av tänkande. I princip skulle det kunna få hela samhället och hela mänskligheten att ändra livets riktning. Det var dock längesen jag senast hamnade i mentalt tillstånd där jag hade känslan av att verkligen förstå detta. Kanske skulle jag kunna aktivera det mentala tillståndet genom att ta LSD eller nåt i den stilen, som ändrar riktning på invanda tankestrukturer, men jag vill helst hålla mig undan från det (och jag menar absolut inte heller att droger är nödvändigt för att nå djupare förståelse).
Kanske tar jag mig an Whitehead någon gång, men just nu tror jag nog mer på att ägna min energi i en delvis annan riktning.