Pilatus skrev:Anders skrev:... att saker inte ploppar upp från ingenstans, en ganska modern syn.
Men just så, att saker "ploppar upp från ingenstans" är det väl inte någon som säger? Har någon någonsin gjort det?Anders skrev:Och kanske är det ”fria valet” inte är så fritt som man kanske tänker sig.
Hur menar du att "man kanske tänker sig"? Det är en mycket vag formulering. Spinoza var mycket bestämd i sin uppfattning. Det blev kontroversiellt därför att han så uppenbart stred mot Torans ord.Anders skrev:Den som säger något kategoriskt om något kontroversiellt är oftast dum.
Verkligen, att bli betraktad som dum är oftast ett uttryck för ogillande. Spinozas skrifter ogillades och blev omedelbart förbjudna. Det han skrev uppfattades som mycket kontroversiellt och han blev tidigt utesluten ur sin judiska församling. Att Spinoza inte kompromissade med sin tankefrihet bevisades då han avböjde en professur emedan han ansåg att detta kunde inkräkta på hans filosofiska frihet. Ref. Oskar Mark
Av religiösa människor är Spinozas tankar ännu i denna dag kontroversiella då han ifrågasatte mycket av vad som står i Toran. Är mirakel möjliga, är Torans berättelser sanna, kan de prövas mot en historisk sanning?
1. Kom ihåg att boken skrevs på 1600-talet
2. Videon ger ingen bild av en tvärsäker uppfattning. Den beskriver ett för mig stringent resonemang runt den fria viljan, som sannerligen inte är något exakt, utan just mer "något man tänker sig". Hur fri den är.
3. Dum i den meningen är ett slag under bältet. Dum i den mening jag avsåg är ungefär - "ge en holistisk bild av ett svårt skeende, där man reducerar ett svårt problem på ett sätt som gör det osannolikt att den sannolikhet man ger uttryck för i sin utsaga stämmer med verkligheten."