Pollen skrev:Jag kan bara förstå det du skriver som att medvetande är substans.
Kanske hänger jag upp mig på ditt ordval "att VARA medveten".
Kanske "att VARA medvetande" är bättre?
Somliga kristna menar att gud är ovetbar, eftersom för att fullt ut förstå gud måste du själv vara gud - och det är omöjligt.
Enligt Vedanta är det möjligt att vara medvetande?
Det är bara ord, jag tycker "att VARA vaken" är bra. Det är vad ordet Buddha betyder.
Vad jag skrivit är att medvetande är ett ord och att ALLT vi någonsin kan erfara eller tänka inklusive detta ord inte handlar om sakens essens. Enligt Vedanta är det omöjligt att vara något annat än medvetande, samma sak med Buddhismen men där kallar man det för andra saker som Buddhanatur.
Inom Buddhismen har man ju tanken om att vi missuppfattar existensens natur och vår identitet.
Vad man kan göra är att utreda om så är fallet. Kan det vara så?
Man talar då om existensens tre egenskaper:
https://en.wikipedia.org/wiki/Three_marks_of_existence(three marks of beeing som det även kallas, bättre ordval tycker jag

.
Anicca, Dukkha och Anatta.
Anicca = Allting flyter/inget är fast/existens är process.
Dukkha = Att finnas innefattar möjlig otillfredsställelse (tillsammans med möjlig tillfredställelse, samtidigt.).
Anatta = Existensen är "inte två", inga separata delar finns.
Vägen till klarhet är då alltså att reflektera över om man tänker sig att något fast existerar eller att något separat finns.
Så länge man har den UPPFATTNINGEN uppfattar man inte existensens natur man är.
Medvetenhet kan vi kalla vakenhet och istället för att tänka att det är någon eller något som är vaket så är vakenhet en egenskap hos existensen som den alltid varit, är nu och alltid kommer vara. Det är endast när man UPPFATTAR att vakenheten "tillhör mig" eller är "något separat" som effekterna av detta blir en otillfredsställelse som kan korrigeras.
Det är alltså UPPFATTNINGEN som är hela grejen inom Buddhismen.
Existensens natur är vad den är oberoende av den så den kan inte påverkas, endast UPPFATTNINGEN.
Så länge grunden till allt vi uppfattar bygger på att jag är ett separat föremål jag äger i en värld jag styr över som leder till saker jag kräver av den skapas otillfredsställelse enligt Buddhismen.
Istället för "jag" lämnar man den frågan obesvarad och byter ut det mot "vakenhet" som en egenskap hos existensen.
Inom Vedanta är denna "existensen" Brahman, men det är ett irrelevant ord då Brahman är bortom koncept så därför är det bättre att fokusera på missuppfattningen direkt.
Jag är inte Hindu eller Buddhist men bägge tilltalar mig till viss del och skall man reflektera över medvetandet så bör man kika lite på de traditioner som talat om detta i flera tusen år