Kan tänkandet lösas?

Moderator: Moderatorgruppen

Vega
Inlägg: 1537
Blev medlem: 15 jun 2025 12:49

Re: Kan tänkandet lösas?

Inläggav Vega » 15 jun 2026 15:53

Algotezza skrev:
Vega skrev:Vilka uppgifter som AI potentiellt kan behöva lösa beror ju också på vilka uppgifter vi (människan) potentiellt kan ge till AI..

För att AI skall kunna lösa detta, så krävs det bara att AI tänker något bättre än människan.. eftersom det är människan som ställer frågorna.



Vad menar vi med tänker. Hur fungerar det? Vad är det? Vad är det som sker? Sker biologiska varelsers tänkande på samma sätt som AIs tänkande?

Att tänka är väl att betrakta något ur en synvinkel.. med alla erfarenheter man har. Det kan vara något vi ser eller något i vår fantasi.. Vi kan ju ändra vårt synsätt. Datorn kan uppdatera sig själv.

Vega
Inlägg: 1537
Blev medlem: 15 jun 2025 12:49

Re: Kan tänkandet lösas?

Inläggav Vega » 15 jun 2026 15:56

Smisk skrev:
Vega skrev:Men tänk ifall vi inte behöver en sådan AI... Tänk om vi redan får de rätta svaren?!
Och oavsett om vi har en sådan AI eller inte, så måste vi ju själva bli övertygade först, om att AI:n har svaren eller inte.. Det är inte helt lätt, vi måste ju i princip vara lika begåvade som AI:n för att kunna bedöma det..??


Hur skulle vi redan kunna ha dem?

Det är sant, vi kan troligen aldrig greppa alla idéer som kan existera om man inte ger oss en inbyggd AI.
Och som sagt så kan det vara omöjligt av ren princip.

Tänk om Jesus var en AI…

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 20996
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Kan tänkandet lösas?

Inläggav Algotezza » 15 jun 2026 16:32

Vega skrev:
Algotezza skrev:
Vega skrev:Vilka uppgifter som AI potentiellt kan behöva lösa beror ju också på vilka uppgifter vi (människan) potentiellt kan ge till AI..

För att AI skall kunna lösa detta, så krävs det bara att AI tänker något bättre än människan.. eftersom det är människan som ställer frågorna.



Vad menar vi med tänker. Hur fungerar det? Vad är det? Vad är det som sker? Sker biologiska varelsers tänkande på samma sätt som AIs tänkande?

Att tänka är väl att betrakta något ur en synvinkel.. med alla erfarenheter man har. Det kan vara något vi ser eller något i vår fantasi.. Vi kan ju ändra vårt synsätt. Datorn kan uppdatera sig själv.


Så tänkande är en form av perception?
Algotezza aka Algotezza

Vega
Inlägg: 1537
Blev medlem: 15 jun 2025 12:49

Re: Kan tänkandet lösas?

Inläggav Vega » 15 jun 2026 17:38

Algotezza skrev:
Vega skrev:
Algotezza skrev:

Vad menar vi med tänker. Hur fungerar det? Vad är det? Vad är det som sker? Sker biologiska varelsers tänkande på samma sätt som AIs tänkande?

Att tänka är väl att betrakta något ur en synvinkel.. med alla erfarenheter man har. Det kan vara något vi ser eller något i vår fantasi.. Vi kan ju ändra vårt synsätt. Datorn kan uppdatera sig själv.


Så tänkande är en form av perception?

En perception av intryck eller minnen i kombination med lite fantasi?

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 20996
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Kan tänkandet lösas?

Inläggav Algotezza » 15 jun 2026 18:18

Vega skrev:
Algotezza skrev:
Vega skrev:Att tänka är väl att betrakta något ur en synvinkel.. med alla erfarenheter man har. Det kan vara något vi ser eller något i vår fantasi.. Vi kan ju ändra vårt synsätt. Datorn kan uppdatera sig själv.


Så tänkande är en form av perception?

En perception av intryck eller minnen i kombination med lite fantasi?


Hur styrs det?
Algotezza aka Algotezza

Smisk
Inlägg: 3600
Blev medlem: 27 aug 2016 15:42

Re: Kan tänkandet lösas?

Inläggav Smisk » 16 jun 2026 10:14

Vega skrev:
Smisk skrev:
Vega skrev:Men tänk ifall vi inte behöver en sådan AI... Tänk om vi redan får de rätta svaren?!
Och oavsett om vi har en sådan AI eller inte, så måste vi ju själva bli övertygade först, om att AI:n har svaren eller inte.. Det är inte helt lätt, vi måste ju i princip vara lika begåvade som AI:n för att kunna bedöma det..??


Hur skulle vi redan kunna ha dem?

Det är sant, vi kan troligen aldrig greppa alla idéer som kan existera om man inte ger oss en inbyggd AI.
Och som sagt så kan det vara omöjligt av ren princip.

Tänk om Jesus var en AI…


[-o< =D>

Vega
Inlägg: 1537
Blev medlem: 15 jun 2025 12:49

Re: Kan tänkandet lösas?

Inläggav Vega » 16 jun 2026 20:49

Algotezza skrev:
Vega skrev:
Algotezza skrev:
Så tänkande är en form av perception?

En perception av intryck eller minnen i kombination med lite fantasi?


Hur styrs det?

Alltså jag tror att tänkandet eller medvetandet fungerar som en pendel, eller som en flipperkula, mellan det fysiska (sinnesintryck) och det mentala (introspektivt).

Både sinnesintryck och grubblande är ju något vi kan påverka för att det ska fungera optimalt..

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 9160
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Kan tänkandet lösas?

Inläggav Anders » 16 jun 2026 23:38

Hjärnan gör sina saker.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 20996
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Kan tänkandet lösas?

Inläggav Algotezza » 17 jun 2026 11:38

Anders skrev:Hjärnan gör sina saker.



Hjärnan är "ögat" som kan se - förstå - allt utom sig själv.
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 9160
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Kan tänkandet lösas?

Inläggav Anders » 18 jun 2026 22:10

Algotezza skrev:
Anders skrev:Hjärnan gör sina saker.



Hjärnan är "ögat" som kan se - förstå - alt utom sig själv.


På det individuella planet. Men som grupp har vi kommit underfund om en del om våra hjärnor. Och det forskas vidare.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 20996
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Kan tänkandet lösas?

Inläggav Algotezza » 21 jun 2026 15:14

Anders skrev:
Algotezza skrev:
Anders skrev:Hjärnan gör sina saker.



Hjärnan är "ögat" som kan se - förstå - alt utom sig själv.


På det individuella planet. Men som grupp har vi kommit underfund om en del om våra hjärnor. Och det forskas vidare.


Vi kan spegla oss i varandra.
Algotezza aka Algotezza

joel heirås
Inlägg: 5
Blev medlem: 23 jun 2026 11:28

Re: Kan tänkandet lösas?

Inläggav joel heirås » 23 jun 2026 14:35

Nej.
Eftersom tänkandet (i filosifisk mening) är ett inifrån expanderande och kreativt universum, där varje tanke förändrar detta universums totala struktur i potentielltt oändlig variation, alltid olika beroende på utkikspunkt - samt att summan av delarna potentiellt bildar oändligt många, överlappande pussel. Dessutom så ändrar nya tankar möjligheten att tolka de gamla på oförutsebara vis.

Personligen tror jag att komplexiteten är för hög, även om vi bortser från affekt, empati, subjektiv medvetenhet, svårigheten för AI att utföra vissa basala operationer, mänsklig erfarenhet och intuition/feeling/musikalitet/ abstrakt tänkande/ upplevelsen av att ha en kropp/ "the hard problem" etc, etc.

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 20996
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Kan tänkandet lösas?

Inläggav Algotezza » 23 jun 2026 18:55

Modeller är alltid förenklingar jämfört med de företeelser de är modeller för. En modell skapas också med ett visst syfte och fokuserar på de detaljer eller den dimension som behöver förklaras eller förstås.

Modellerna kan liknas vid kartor. De är alltid förenklingar men nyttiga ändå om man vill komma dit man vill på ett effektivt sätt.
Algotezza aka Algotezza

Vega
Inlägg: 1537
Blev medlem: 15 jun 2025 12:49

Re: Kan tänkandet lösas?

Inläggav Vega » 23 jun 2026 19:35

joel heirås skrev:Nej.
Eftersom tänkandet (i filosifisk mening) är ett inifrån expanderande och kreativt universum, där varje tanke förändrar detta universums totala struktur i potentielltt oändlig variation, alltid olika beroende på utkikspunkt - samt att summan av delarna potentiellt bildar oändligt många, överlappande pussel. Dessutom så ändrar nya tankar möjligheten att tolka de gamla på oförutsebara vis.

Men tänk ifall kroppen (hjärnan) återspeglar våra tankar fullständigt exakt och optimalt.. Då faller väl ditt argument, om att det ena påverkar det andra?

joel heirås
Inlägg: 5
Blev medlem: 23 jun 2026 11:28

Re: Kan tänkandet lösas?

Inläggav joel heirås » 23 jun 2026 23:12

Vega skrev:
joel heirås skrev:Nej.
Eftersom tänkandet (i filosifisk mening) är ett inifrån expanderande och kreativt universum, där varje tanke förändrar detta universums totala struktur i potentielltt oändlig variation, alltid olika beroende på utkikspunkt - samt att summan av delarna potentiellt bildar oändligt många, överlappande pussel. Dessutom så ändrar nya tankar möjligheten att tolka de gamla på oförutsebara vis.

Men tänk ifall kroppen (hjärnan) återspeglar våra tankar fullständigt exakt och optimalt.. Då faller väl ditt argument, om att det ena påverkar det andra?


Ja om det är så så ändrar det bilden. Och om vi inför ändamålsenlighet och ett stabilt och enhetligt subjekt...


Återgå till "Filosofi"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 20 och 0 gäster