Avantgardet skrev:Tycker Ågren tar fasta på något väsentligt. I min omformulering så skulle det låta: "postmodernismen är ("essentiellt" sett) negativ". Vad den skapar - låt oss för tillfället säga att den faktiskt skapar - kommer till genom reduktion.
Utilitarismen är en rest av modernismen (sett i den vidare kulturhistoriska bemärkelsen), och leder därför mer eller mindre ofrånkomligt till totalitära idéer. Det är också här jag menar att Auk är och tar med Mill ut på en cykeltur i det samtida blå. Detta eftersom det är en positivistisk inställning jag läser ut ur citatet. På just denna punkt så skulle man rent av kunna påstå att Mill lånar Hegel och överför honom till "yttrandefrihetens" område - bara sisådär 60 år efteråt, eller nåt, och inbillar sig komma med nåt nytt (Hegel upplöser dock varat och icke-varat i blivandet, som bekant, och har därför inget behov, som Mill - eller som Kant vilken jag menar detta vara ett direkt svar på - av en objektiv värld skild från "kunskapen" om densamma). Sett i ljuset av detta är det också tydligt att det som de delar i denna bemärkelse är en viss utvecklingslinje, en linjär utveckling av "kunskapen". Som om där fanns ett absolut i dess slutända (telos) som garanterade mening. Marcuse kontrasterar i denna bemärkelse Hegel med Nietzsche, som istället fann sin - ja, vad ska man kalla det? - i "den eviga återkomsten" av detsamma. Detta är på sätt och vis nödvändigt för Nietzsche, med den strävan han hade att nå bortom metafysiken. Marcuse säger vidare att det blir en helt annan sak när vi efter Nietzsche tänker (även Schopenhauer hade kunnat gälla här) världen inte så mycket i "kunskap" och Logos, utan (essentiellt sett alltså) i vilja, och med Freud i drifter (och båda dessa ärver väl här en väsentlig del av Schopenhauer?). Detta är den tanke som sysselsätter mig för dagen, förövrigt, i och med att jag ser en parallel hos Derrida som också, vad jag förstår (även om jag inte är fullt på det klara med i vilken grad eller ens på riktigt vilket sätt), ger Nietzsche (eller det är självklart) och Freud en särställning. Samtidigt vänder sig ju Derrida mot all typ av närvarometafysik - och skall inte både vilja och drift räknas dit? Någon som är insatt i problematiken och har lust att förklara?
Totalitära idéer? Helt plötsligt måste jag nog avkräva en definition av det begreppet.
Alltså, om alla som tror att det finns en objektiv verklighet, och att korrekt formulerade frågor därigenom kan få ett sanningsenligt svar är totalitära så tycker jag att vi kan slänga begreppet totalitär på sophögen.
Det som missas i detta är att även om en objektiv värld leder till definitiva sanningar så är de ändå alltid relativa frågan. Således inträder det totalitära enbart när man menar sig veta vilka frågor som vi bör ställa, inte att man menar sig att vi har de sanna svaren på frågorna.
Det är hela värdeträsket, vilket anknyter till relevans, vilket i sin tur leder människans
telos.
Detta tal om blivandet blir något irrelevant efter en läsning av Kant, för vad är det som kan tillbliva, alltså identifieras som något innan det är tillblivet? Och om blivandet enbart skulle syfta till det som är, i att det är identifierat, i dess övergång till det nästvarande så vilar ändå något absolut, eller evigt, bakom detta relativa som förändras framför oss.
Jag tycker att ni avfärdar det relativa allt för lätt hos modernisterna. Jag vill hävda att det är mer av en pragmatism än en objektivism. Därav jag ville dra in det religösa i diskussionen. Utan gud som garant för meningen verkar den vara väldans lös. Således ersätter man Gud i boken med Gud i naturen. Den empiriska metoden, erfarenhetsföremålens givenhet, skall plötsligt stå som garant.
Varför detta att som observatör behålla sig objektiv? För att man har insett relativismens problem. Men det man tror sig kunna göra är att motverka det genom att inta icke-existensen. Man tror sig kunna slippa beblanda sig med det subjektiva, kravet som ständigt åligger oss att värdera och ta ställning, genom att enbart redogöra för det som ögat ser.
Precis som man antar att kameran är ett tillförlitligare vittne än personen som redogör för sin upplevelse. Och det är inte totalitärt, då det syftar till att lämna tolkningen fri i förhoppningen om att
synen i sig själv skall ge kunskap om det frågade. Sen att bristen på normativa anspråk, synen på det som börs som givet, leder till totalitära strömningar är en annan sak. För det man gjort då är att svika sin föresats. Man har då lämnat ögonvittnesskildringen tillsammans med en tolkning.
Betänk när Mill framför sina idéer. Det enda jag vill mena på är att vi här ser representerat samma problematik som postmodernismen tar fasta på (vad jag vet, jag är ju inte så bekant med postmodernisterna som sagt och behöver därför hjälp att bekräfta eller dementera. Så om ni kan definiera deras ansträngningar som något annat än detta så vore jag tacksam).
Alltså jag försöker hitta något som kan definiera den postmoderna
rörelsen, inte gruppen utan gruppens riktning i sökandet, utanför postmodernistiska författare. (Vilka det nu är som kallar sig så)
Jag trodde det moderna ofta definieras genom deras tro att sanningen kan nås genom det ena? Medan det som sägs vara postmodernt söker sanningen i det flera.
Tycker ni inte det stämmer?
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno