RÄTTIGHETEN ATT - FRÅGA?

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
freddemalte

Inläggav freddemalte » 09 aug 2010 14:18

Harald Davidsson skrev:varför kan inte det du avser med Gud kunna samexistera med kunskap, skriver fredrik..

Ifall vi lyfter fram Newton, han kunde samexistera Gud och Kunskap, men han blev överkörd av einstein, som delvis skapat detta gap mellan Gud och vetenskap.
Ja det är ju trist att det blivit så, men trist för vem? För dig, för alla människor eller för Gud?? Eller kanske rent av trist för vetenskapen (om nu något kan vara trist för denna?).

Fredrik
"Jag drömde att jag var, vaknade och var den jag drömde."

För mig är filosofi i princip likställt med ifrågasättandet av det vardagliga (common-sense) med det rationella tänkandet (analys och abstraktion), känsla och språket som huvudsakliga verktyg i en spännande samklang med fantasin drivet av en enorm nyfikenhet på världen vanligast manifesterad i en undran över hur andra människor upplever sin tillvaro, tänker och känner.

Användarvisningsbild
Harald Davidsson

Inläggav Harald Davidsson » 09 aug 2010 14:47

Ja det är ju trist att det blivit så, men trist för vem? För dig, för alla människor eller för Gud?? Eller kanske rent av trist för vetenskapen (om nu något kan vara trist för denna?).  skriver Fredrik

Ondskan ökar ju i världen, ifall vi bygger en
värld utan att Guds röst når fram, det är trist
för de som ej vill bli mer involverade i ont.

Användarvisningsbild
freddemalte

Inläggav freddemalte » 09 aug 2010 14:55

Harald Davidsson skrev:Ja det är ju trist att det blivit så, men trist för vem? För dig, för alla människor eller för Gud?? Eller kanske rent av trist för vetenskapen (om nu något kan vara trist för denna?).  skriver Fredrik

Ondskan ökar ju i världen, ifall vi bygger en
värld utan att Guds röst når fram, det är trist
för de som ej vill bli mer involverade i ont.
Men Harald, du arbetar väl på att förmedla Guds röst eller har jag missuppfattat detta helt?

Fredrik

För mig är filosofi i princip likställt med ifrågasättandet av det vardagliga (common-sense) med det rationella tänkandet (analys och abstraktion), känsla och språket som huvudsakliga verktyg i en spännande samklang med fantasin drivet av en enorm nyfikenhet på världen vanligast manifesterad i en undran över hur andra människor upplever sin tillvaro, tänker och känner.

Användarvisningsbild
Harald Davidsson

Inläggav Harald Davidsson » 09 aug 2010 16:21

kan du inte höra det???

Användarvisningsbild
Marksa

Inläggav Marksa » 09 aug 2010 16:25

Harald Davidsson skrev:Marksa...

du har ändrat din post

nej Inte alls, eller hur menar du?
Varje dag är en resa.

Användarvisningsbild
* KYREUS *
Ort: Antiken, agoran, piazzan, Stadion, syns ibland i Palaestran, dock aldrig iklädd cykelhjälm ...

Kompletterande tanke:

Inläggav * KYREUS * » 09 aug 2010 16:26

GUD´s RÖST

hörs av i människans inre,

i alla människors inre,

dvs om man lyssnar.

GUD´s RÖST

hörs av i människors frågor som här,

korta eller långa,

ytliga eller djupa,

okunniga eller professionella.

Den insikten är ingen predikan,

men väl ett långt livs erfarenheter.

Den insikten är inget jag varken vill pracka på någon,

eller försöka avhandla i långa "filosofiskt djupsinninga " inlägg.

Och varför? För jag kan inte det och står för den oförmågan.

Men jag står också för åsikten att jag har den åsikten,

även om jag vore ensam om den i hela världen.

Jag, KYREUS, talar det jag har på hjärtat. :idea:  :idea:  :idea:

Och min övertygelse är att GUD skapat oss människor till sin avbild

och i stor olikhet och med avsikt.

Respekt för mig blir alltså att lyssna - försöka lyssna - till alla medmänniskor.

Även om man som i mitt fall, mycket sällan har långa kloka svar.

GUD´s RÖST talar också till mig,

och med den tryggheten skäms jag inte det minsta för mina brister.

De är ju åtskilliga, som hos oss alla.

(lärjunge: TILL LIVET) KYREUS
Tro inte; sök!
DETECTUM * VERITATUM * PAXUM

/*Dies hodiernus amicus tuus
      - dies hesternus conscientia tua *

=  Dagen är din vän, gårdagen ditt samvete.

(c)  KYREUS, mikrofilosof, anno 2 006/

Användarvisningsbild
Marksa

Inläggav Marksa » 09 aug 2010 16:29

Harald Davidsson skrev:Är Gud samvetet, den inre rösten? eller ÄR Gud?  skriver Marksa

ja, Gud är samvetets röst

Då guds rike är inom oss, ja Harald. Men då är icke den Kristna Kyrkans tesitiska dunder och dömmar Gud sann eller hur!
Varje dag är en resa.

Användarvisningsbild
Marksa

Inläggav Marksa » 09 aug 2010 16:35

Harald Davidsson skrev:Vill du då mena att människan utan gud agerar som en psykopat? skriver Marksa..

denna fråga är en av de viktigaste jag läst på FF.  Det ligger nära till hands
att säga att en ateist faktiskt är en psykopat.
men hela debatten om ateism osv..är en skendebatt, bara Sartre har
vågat säga sanningen.

Att ateistdebatten är en skendebatt ja, Det är väll mera en frigörelse från kyrkans dogm. Men vad kommer istället. en tid av förrvirrad frihet innan människans behov av andlighet tvingar henne in i något annat?
Varje dag är en resa.

Användarvisningsbild
Harald Davidsson

Inläggav Harald Davidsson » 09 aug 2010 16:39

nej Inte alls, eller hur menar du? skriver marksa

det var ett misstag, jag har el-problem här,  7 till 8 gånger varje dag bryter de strömmen och sen på igen. Din post var verkligen super.

Användarvisningsbild
Harald Davidsson

Inläggav Harald Davidsson » 09 aug 2010 16:53

Då guds rike är inom oss, ja Harald. Men då är icke den Kristna Kyrkans tesitiska dunder och dömmar Gud sann eller hur!  skriver Marksa...

Prästerna och Kyrkan har varit förvirrade, för de har ej kunnat
skiljt på Guds röst och super-egos röst, men det hela är mycket
komplicerat, för Gud till och med dödar människor, som vi vet
genom Krishnas och Ramas gestalt, och Shiva är svår att förstå,
för hans roll är att balansera kroppen, att ge ångest till det som
han inte tycker ska släppas in i himmelriket, alltså Shiva säger, att
det där är ej färdigt, gå tillbaka och skaffa dig mera erfarenhet och
sen kan du komma tillbaka.

Användarvisningsbild
freddemalte

Inläggav freddemalte » 09 aug 2010 16:53

Marksa skrev:
Harald Davidsson skrev:Vill du då mena att människan utan gud agerar som en psykopat? skriver Marksa..
vågat säga sanningen.

Att ateistdebatten är en skendebatt ja, Det är väll mera en frigörelse från kyrkans dogm. Men vad kommer istället. en tid av förrvirrad frihet innan människans behov av andlighet tvingar henne in i något annat?
Men ateism utesluter väl inte andlighet och spiritualism, det utesluter enbart en tro på Gud. Varför kulle föresten gudstro vara det sinnestillstånd som man automatiskt hamnar i när man inte påtvingas det av någon annan?

Fredrik

Användarvisningsbild
Harald Davidsson

Inläggav Harald Davidsson » 09 aug 2010 16:57

Att ateistdebatten är en skendebatt ja, Det är väll mera en frigörelse från kyrkans dogm. Men vad kommer istället. en tid av förrvirrad frihet innan människans behov av andlighet tvingar henne in i något annat? skriver Marksa

ja, jag håller med dig, hur upplever du situationen nu..
.är Finland på väg in  i en ny andlighet eller...
_

Användarvisningsbild
Harald Davidsson

Inläggav Harald Davidsson » 09 aug 2010 17:03

Men ateism utesluter väl inte andlighet och spiritualism, det utesluter enbart en tro på Gud. Varför kulle föresten gudstro vara det sinnestillstånd som man automatiskt hamnar i när man inte påtvingas det av någon annan? skriver Fredrik..

Du får ursäkta mig, Fredrik, men det här du skrivit nu känns meningslöst

bland annat Guds existens är något centralt, försök inte göra den till en detalj

Användarvisningsbild
freddemalte

Inläggav freddemalte » 09 aug 2010 17:08

Harald Davidsson skrev:Men ateism utesluter väl inte andlighet och spiritualism, det utesluter enbart en tro på Gud. Varför kulle föresten gudstro vara det sinnestillstånd som man automatiskt hamnar i när man inte påtvingas det av någon annan? skriver Fredrik..
Du får ursäkta mig, Fredrik, men det här du skrivit nu känns meningslöst

bland annat Guds existens är något centralt, försök inte göra den till en detalj
Jag har inte missat att det är centralt - minst sagt centralt, men därmed inte sagt att det är självklart. Du får ursäkta, Harald men jag tror att du upplever det jag skriver som meningslöst därför att du inte kan tänka dig en värld utan Gud. Jag har dock inga problem med den tanken i sig, men berätta gärna mer som beskriver vad du ser som viktigt och intressant samt värdefullt att förmedla så lyssnar jag mer än gärna! Fredrik

PS. Om du med Gud helt enkelt bara avser allt som är bra och trevligt och det som är bäst och högst etc. Tja, då är det väl inga problem att skriva under på att världen vore trevligare om det fanns en Gud närvarande. Men i övrigt är det för mig tämligen egalt. DS.

Användarvisningsbild
Marksa

Inläggav Marksa » 09 aug 2010 17:24

freddemalte skrev:
Marksa skrev:
vågat säga sanningen.

Men ateism utesluter väl inte andlighet och spiritualism, det utesluter enbart en tro på Gud. Varför kulle föresten gudstro vara det sinnestillstånd som man automatiskt hamnar i när man inte påtvingas det av någon annan?

Fredrik

Javisst är det så som du säger Fredrik. Grunden (eller frånvaron därav) för Ateisten är per definition att denne inte tror på den teistiska Guden alltså den personliga skapar Guden som kan ingripa i den materiella världen bortom naturlagarna. Ofta så (av lathet och okunskap) blandar man ihop begreppet ateism med "icke tro" på allt utanför det materiella eller vetenskapligt påvisbara. Men det visste du ju, ville skriva det ändå.

Och jag säger inte heller att det är en gudstro är det som man tvingas in i! En anlighet som ser att världen är så beskaffad att både den materiella och den "andliga" sidan är manifestationer ur samma källa. Och att religionernas arketyper är just detta, mänskliga arketyper med goda hjältar, fadersgestalter, onda personliga krafter och så vidare. Allt för att hjälpa oss att förstå oss själva. Kan vara alternativet som kommer, vad vet jag.
Varje dag är en resa.

Återgå till "Filosofi"