Meningen med livet

Moderator: Moderatorgruppen

Jonas Nystrom

"Där två eller fler är samlade i meningsfullhetens ären

Inläggav Jonas Nystrom » 14 maj 2005 22:26

Frågan om vad som är meningen med livet implicerar att någon som har skapat livet menar något med det. En sådan "någon" brukar kallas Gud. Menar då denne Gud någonting med livet eller är skapelsen bara liksom ett skämt på måfå sådär, en poänglös historia?

Fast mitt liv... jag vet ju att när jag skapar någonting av mitt liv så är det jag som är skaparen och jag som ger mitt liv mening eller inte. Om man ser det meningsskapande som gudomligt så är i så fall jaget också gudomligt. Är mitt liv en poänglös historia och jag skyller detta på Gud så har jag missat poängen.

Jamen, säger nån, MITT LILLA YNKA LIV spelar väl inte så stor roll i det stora hela, det var väl meningen med LIVET SOM HELHET det var frågan om. Typ golfströmmen och solsystemet och vintergatan och centralsolen och så. Finns det nån mening med allt det?

Du finns. Gör du mening med ditt liv så har du ghort mening med allt det där andra också. Eftersom du är en del av det där. Utan varenda faktor i skapelsen så skulle du inte vara du. Men du är du. Är det meningsfullt att du är du? Är det meningsfullt FÖR DIG att du är du? Är det meningsfullt för någon annan att du är du? Gör du en skillnad i någons liv? Det vore meningsfullt.

menar jn
Ab aspera ad astra!

Jagärhär

Felformulering kanske?

Inläggav Jagärhär » 23 maj 2005 08:05

Jag tror att de flesta som ställer sig frågan: Vad är meningen med livet egentligen är ute efter varför Allt existerar. För vad klassas egentligen som liv? Kan en sol klassas som liv? Vatten likaså??
Det blir lättare att komma undan svar som meningen med livet är att jag ska må bra.

Detta förklarar inte någon mening utöver den personliga livs meningen och det är inte vad någon utav oss här är ute efter tror jag. Om så är fallet så ber jag om ursäkt :D.

Dessutom så är man nog väldigt smart(fel benänming men ni förstår säkert) om man kommit fram till meningen med sitt liv. De som ofta säger sig veta sin mening är de som snabbt försöker svara på frågan. De ser runt i sin vardag och drar fram de mest karakteristika dragen hos sig själva och sätter det som en mening, eller så skriver de bara ned vad de vill ådstakomma.(Föröka sig finna nöje och tillfredställelse).

Om dessa skulle vara livets mening varför ställer vi då dessa frågor? För nöjen och tillfredställse (förkning) är det väl många som lyckats med hittills. Borde vi inte, om vi har funnit att dessa vardagliga saker är livets mening, ha sköljts av någon form av lycka eller en känsla av att allt är rätt. Eller att behovet till frågan förvann?

ojdå blev lite mer än vad jag tänkt mig. Betydligt mcyket mer funderingar iallfall.
Intressant inte sant?

krokodilka

Inläggav krokodilka » 23 maj 2005 12:58

Jag håller med dig jagärhär.
Meningen med livet är ett mysterium och man kommer aldrig att komma fram till något svar, tror jag.
Meningen med livet, enligt min uppfattning handlar om i själva verket om att filosofera kring det.
Den som aldrig tänker på vad meningen med livet är, kommer aldrig att beundra livets storhet.

Sebastian

Inläggav Sebastian » 23 maj 2005 22:33

Meningen med en människas liv är att, likt alla andra djur på jorden, fortplanta sig dvs. att föra den mänskliga rasen vidare.

Vi, människan, har(dessvärre) ett mycket mer utvecklat tänkande. Efter denna utveckling kom olika idéer att växa fram för att försöka förklara frågor som inte gick(eller går) att sätta ett konkret svar till; som religion för att vi ska få svar på våra frågor och få något att leva för.

Men, som sagt, vi lever för att människan ska leva kvar och till vår hjälp har vi flyktiga känslor(alla känslor är flyktiga) som t ex. lycka. Lycka kan erhållas på olika sätt; droger, sex, musik eller vad det nu kan vara.

Eller?

Btw, jag är ny här. Hej!

Jagärhär

Inläggav Jagärhär » 25 maj 2005 00:32

Att vi fortplantar oss är inte så mycket mening som handlande.

Jag har lite svårt att förstå varför dinousarierna uppstod och dog ut om detta med att fortplantande skulle vara en mening. Då hade de ju hittat meningen med livet. De följde den och ändå dog de ut?

Var finns poängen i det?
Intressant inte sant?

Jagärhär

Inläggav Jagärhär » 25 maj 2005 00:52

Hej igen =)

Komplettarande inlägg/frågor

Det känns som om man inte fyller någon funktion om man existerar utan att ifrågasätta(förmågan att ifrågasätta).
Om meningen med livet skulle vara att existera kring enbart principen av instinkt(para sig,äta,vila överleva osv) utan att förstå det. Vem gagnas då? Om man inte förstår finns det då en mening?

detta är ju då mestadels riktat till dig Sebastian
Intressant inte sant?

Sebastian

Inläggav Sebastian » 25 maj 2005 23:51

Jagärhär skrev:Att vi fortplantar oss är inte så mycket mening som handlande.

Jag har lite svårt att förstå varför dinousarierna uppstod och dog ut om detta med att fortplantande skulle vara en mening. Då hade de ju hittat meningen med livet. De följde den och ändå dog de ut?

Var finns poängen i det?

Ärligt talat förstår jag inte riktigt vad du försöker säga; "inte så mycket mening som handlande". Vad menar du med det?

Poängen med att fortplanta sig är att människan fortleva så länge som möjligt, inget annat. Och att dinosaurierna dog ut har väl inget med vad deras mening i livet var? Skulle man få evigt liv bara för att man har hittat meningen med livet?

Sebastian

Inläggav Sebastian » 26 maj 2005 00:11

Jagärhär skrev:Hej igen =)

Komplettarande inlägg/frågor

Det känns som om man inte fyller någon funktion om man existerar utan att ifrågasätta(förmågan att ifrågasätta).
Om meningen med livet skulle vara att existera kring enbart principen av instinkt(para sig,äta,vila överleva osv) utan att förstå det. Vem gagnas då? Om man inte förstår finns det då en mening?

detta är ju då mestadels riktat till dig Sebastian

Vad får dig att tro att vi måste uppfylla en funktion för att vi lever här?

Även här har jag ingen aning om vad du snackar om; "Vem gagnas då?". Varför skulle någon gagnas och av vad isf?

Anledningen till att vi tycker att vi lever i ovisshet och funderar så mycket på alla möjliga filosofiska frågor är att vi med hjälp av evolutionen utvecklade ett mycket mer avancerat tänkande, jämfört med andra djur, för att kunna överlista våra fiender, eftersom vi saknade andra försvarsmekanismer. Detta "problem" löser många människor med religion, på så sätt slipper man leva i ovisshet och lever istället efter sagor som människor för många, många år sedan hittade på.

Jag är inte gudsförnekare, men det är orimligt att tillbedja och dyrka något som jag inte kan veta existerar.

När du, Jagärhär, nu svarar, var god och förklara lite tydligare vad du menar. Det blir mycket enklare för alla som vill skriva svar till dina inlägg.

Återgå till "Filosofi"