Cosmic philosopher skrev:Föreställ dig att du hade makten och förmågan att trolla fram pengar vid endast ett tillfälle eller gång. Under detta enda tillfälle fick du först bestämma själva beloppet i kronor strax innan själva trolleriutförandet. Du kunde välja precis vilket belopp du ville ha - alltså hur stort tal som helst i belopp kronor. Sedan följde alltså att du trollade fram pengarna som genast manifesterade sig på ditt bankkonto och detta framtrollande gick så snabbt som en sekund.
Då kör vi:
Cosmic philosopher skrev:1)Hur stort belopp hade du valt? Du fick inte välja oändlighet med kronor utan du måste välja ett begränsat stort tal. Beloppet kan alltså vara hur stort som helst - men alltså ändligt. Hur mycket pengar hade du valt? Miljarder? Googol?(etta med 100 nollor), centiljon(600 nollor) , googolplex (etta med googol nollor)? Eller vad? Kom ihåg att du bara fick en enda chans...
Jag hade valt "googolplex".
Cosmic philosopher skrev:2)Vad hade du gjort med pengarna?
Jag hade, givmild som jag är, delat upp denna summa över hela världen; skänkt dem till gråtande bebisar, osv - ja, du förstår. Anledningen till detta ytterst idiotiska sätt att förstöra den globala ekonomin, hade varit därför att det skulle vara mitt mål: att förstöra den globala ekonomin, och medan världen gråter sönder bakom min rygg, så skulle jag iaktta människan medan hon förintar sig själv.
Cosmic philosopher skrev:3)Hade du förändrat mycket i ditt liv av detta belopp i pengar? I så fall vad?
Jag hade kanske köpt lite extra cigaretter och snus innan jag ser till så att pengarna i sig förlorar allt värde.
Cosmic philosopher skrev:4)Hade du förändrat något materiellt i prylar,saker och ting och sånt som kan köpas? Större hus? Finare bil? Slott? Swimingpool?
Jag har aldrig åkt motorcykel, så det skulle jag nog vilja testa innan jag ser till så att pengarna förlorat allt värde.
Cosmic philosopher skrev:5)Hade du flyttat? Var i så fall? Utomlands? På vilken ort?
Nej.
Cosmic philosopher skrev:6)Hade du förändrat dina aktiviteter,sysselsättningar eller det som du helt enkelt gör på dagarna? Eller hade du jobbat med samma jobb som du gör nu? Vad hade du lagt tiden på?
Jag hade, som sagt i detta scenario, iakttagit människan medan hon förintar sig själv, så det är troligen det som jag hade lagt min tid på; självklart så hade jag även åkt runt på min nyinköpta motorcykel.
E
Jag vill födas om som en katt.