Vilket belopp i pengar hade du valt?

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
freddemalte

Inläggav freddemalte » 16 sep 2010 11:37

nuddle skrev:Enligt mig är ju allt Gud

Hej nuddle!

Betyder det att din utsaga. . .

nuddle skrev:"Det är sanningen, så långt jag kunnat förstå Gud. Men fortsätt bara vara snäll, och gud kommer bistå dig i din vilja. Makten är en sekundär sak, som tillkommer Gud."

blir detsamma som om du skrev:"Det är sanningen, så långt jag kunnat förstå allt. Men fortsätt bara vara snäll, och allt kommer bistå dig i din vilja. Makten är en sekundär sak, som tillkommer allt."

. . . och därmed ha samma betydelse?

Om så är fallet, vad menar du då med den utsagan?

Vänligen

Fredrik
"Jag drömde att jag var, vaknade och var den jag drömde."

För mig är filosofi i princip likställt med ifrågasättandet av det vardagliga (common-sense) med det rationella tänkandet (analys och abstraktion), känsla och språket som huvudsakliga verktyg i en spännande samklang med fantasin drivet av en enorm nyfikenhet på världen vanligast manifesterad i en undran över hur andra människor upplever sin tillvaro, tänker och känner.

Användarvisningsbild
nuddle

Inläggav nuddle » 16 sep 2010 11:52

freddemalte skrev:
nuddle skrev:Enligt mig är ju allt Gud

Hej nuddle!

Betyder det att din utsaga. . .

nuddle skrev:"Det är sanningen, så långt jag kunnat förstå Gud. Men fortsätt bara vara snäll, och gud kommer bistå dig i din vilja. Makten är en sekundär sak, som tillkommer Gud."

blir detsamma som om du skrev:"Det är sanningen, så långt jag kunnat förstå allt. Men fortsätt bara vara snäll, och allt kommer bistå dig i din vilja. Makten är en sekundär sak, som tillkommer allt."

. . . och därmed ha samma betydelse?

Om så är fallet, vad menar du då med den utsagan?

Vänligen

Fredrik

Man skulle kunna säga så... fast allt kommer inte bistå dig. Tex kommer vissa motarbeta dig, men naturen, djuren och hela universum kommer bistå dig. Det är egentligen bara människan som kommer motarbeta dig isåfall. I förlängningen kan man nog säga att det enbart är människan som har förmågan att gå emot gudsvilja.

Därför kallar man den människa som går emot Utilirarism/kärlekens-väg för Satans-dyrkare osv...

Användarvisningsbild
freddemalte

Inläggav freddemalte » 16 sep 2010 12:07

nuddle skrev:Man skulle kunna säga så... fast allt kommer inte bistå dig. Tex kommer vissa motarbeta dig, men naturen, djuren och hela universum kommer bistå dig. Det är egentligen bara människan som kommer motarbeta dig isåfall. I förlängningen kan man nog säga att det enbart är människan som har förmågan att gå emot gudsvilja.

Därför kallar man den människa som går emot Utilirarism/kärlekens-väg för Satans-dyrkare osv...
Ok, då tror jag att jag (på ett ungefär) förstår hur du tänker.

Vänligen

Fredrik

För mig är filosofi i princip likställt med ifrågasättandet av det vardagliga (common-sense) med det rationella tänkandet (analys och abstraktion), känsla och språket som huvudsakliga verktyg i en spännande samklang med fantasin drivet av en enorm nyfikenhet på världen vanligast manifesterad i en undran över hur andra människor upplever sin tillvaro, tänker och känner.

Användarvisningsbild
nuddle

Inläggav nuddle » 16 sep 2010 13:22

freddemalte skrev:
nuddle skrev:Man skulle kunna säga så... fast allt kommer inte bistå dig. Tex kommer vissa motarbeta dig, men naturen, djuren och hela universum kommer bistå dig. Det är egentligen bara människan som kommer motarbeta dig isåfall. I förlängningen kan man nog säga att det enbart är människan som har förmågan att gå emot gudsvilja.

Vänligen

Fredrik

Människan kan ju även styra över djur. Alltså kan även djur motarbeta dig. Men den kraft som skapat universum, den intelligensen är inte alls logisk, alltså inget LOGISKTS tänkande. Den tänker på ett annat sätt. Den mest logiska delen av gud är faktiskt människans hjärna! Och det är därför jainister och muslimer som båda har gud bakom sig (eftersom deras avsikter är goda) kan ha varandra som sina fiender... på grund av brister i det logiska tänkandet!

Användarvisningsbild
freddemalte

Inläggav freddemalte » 16 sep 2010 14:03

nuddle skrev:
freddemalte skrev:

Vänligen

Fredrik

Människan kan ju även styra över djur. Alltså kan även djur motarbeta dig. Men den kraft som skapat universum, den intelligensen är inte alls logisk, alltså inget LOGISKTS tänkande. Den tänker på ett annat sätt. Den mest logiska delen av gud är faktiskt människans hjärna! Och det är därför jainister och muslimer som båda har gud bakom sig (eftersom deras avsikter är goda) kan ha varandra som sina fiender... på grund av brister i det logiska tänkandet!
Hummm . . . aha! Berätta mer, jag är nyfiken på vad du manar med motarbeta i detta sammanhang?

Vänligen

Fredrik

Användarvisningsbild
nuddle

Inläggav nuddle » 16 sep 2010 14:08

freddemalte skrev:
nuddle skrev:
freddemalte skrev:

Vänligen

Fredrik

Hummm . . . aha! Berätta mer, jag är nyfiken på vad du manar med motarbeta i detta sammanhang?

Vänligen

Fredrik

Ja, jag kan ju lära upp djur att anfalla dig. Eller använda elefanter som ridjur osv... vissa människor har förfallit så mycket att de låter sig styras likt djur, och då kan jag ju även använda människor emot dig på detta vis.

Din avsikt kanske är välvillig, medans min är egoistisk... då står gud på din sida, men inte min. Men kanske både din och min avsikt är välvillig, fast du tycker att det är fel att äta djur, men jag anser det vara bra i det stora hela... och då ser du mig som en fiende. Gud bistår den vars avsikter är GODA!

Användarvisningsbild
freddemalte

Inläggav freddemalte » 16 sep 2010 14:14

nuddle skrev:Ja, jag kan ju lära upp djur att anfalla dig. Eller använda elefanter som ridjur osv... vissa människor har förfallit så mycket att de låter sig styras likt djur, och då kan jag ju även använda människor emot dig på detta vis.

Din avsikt kanske är välvillig, medans min är egoistisk... då står gud på din sida, men inte min. Men kanske både din och min avsikt är välvillig, fast du tycker att det är fel att äta djur, men jag anser det vara bra i det stora hela... och då ser du mig som en fiende. Gud bistår den vars avsikter är GODA!
Fråga: Är det så att det faktum att människor som blir vänligt bemötta oftast är vänliga tillbaka och likande "fenomen" är det som du kallar Gud?

Fänligen

Fredrik

Användarvisningsbild
nuddle

Inläggav nuddle » 16 sep 2010 14:20

freddemalte skrev:Fråga: Är det så att det faktum att människor som blir vänligt bemötta oftast är vänliga tillbaka och likande "fenomen" är det som du kallar Gud?

Fänligen

Fredrik

ja, ungefär så

Alltså din avsikt avgör ifall du aktiverar guds hjälp eller ej... ifall du har en egoistisk avsikt så kommer inte gud vilja hjälpa dig. Gud kan sända ormar eller liknande för att döda dig osv... eller en svärm bin osv...

Användarvisningsbild
freddemalte

Inläggav freddemalte » 16 sep 2010 14:42

nuddle skrev:
freddemalte skrev:Fråga: Är det så att det faktum att människor som blir vänligt bemötta oftast är vänliga tillbaka och likande "fenomen" är det som du kallar Gud?

Fänligen

Fredrik

ja, ungefär så

Alltså din avsikt avgör ifall du aktiverar guds hjälp eller ej... ifall du har en egoistisk avsikt så kommer inte gud vilja hjälpa dig. Gud kan sända ormar eller liknande för att döda dig osv... eller en svärm bin osv...
Tja, det kan väl vara smidigt att kalla det fenomenet för Gud, bara man är medveten om att  andra människor kanske avser något annat med ordet Gud . . . .

Jag vet inte!

Vänligen

Fredrik

Användarvisningsbild
nuddle

Inläggav nuddle » 16 sep 2010 15:38

freddemalte skrev:Tja, det kan väl vara smidigt att kalla det fenomenet för Gud, bara man är medveten om att  andra människor kanske avser något annat med ordet Gud . . . .

Jag vet inte!

Vänligen

Fredrik

finns massa definitioner på Gud...

Gud är allt o inget...  :wink:

Användarvisningsbild
freddemalte

Inläggav freddemalte » 16 sep 2010 15:48

nuddle skrev:
freddemalte skrev:Tja, det kan väl vara smidigt att kalla det fenomenet för Gud, bara man är medveten om att  andra människor kanske avser något annat med ordet Gud . . . .

Jag vet inte!

Vänligen

Fredrik

finns massa definitioner på Gud...

Gud är allt o inget...  :wink:
Jo, jag har märkt att ordet Gud dyker upp lite överallt . . . tja, alltid hjälper det något ;-)

Vänligen

Fredrik

Mr.M

Inläggav Mr.M » 20 sep 2010 04:01

Först tänkte jag skriva 0 kronor vilket jag troligtvis hade valt.

men en bättre ide är kanske att jag räknar ut hur mycket skuld alla människor på jorden har sammanlagt. Det beloppet hade jag kanske valt och betalt samtliga skulder.
men det räcker ändå inte. folk kommer skaffa sig nya skulder och det kommer bli än värre.
hmmm jag tror jag väljer 0kr

(Att ge bidrag som mat och kläder känns däremot mer rätt än fel)

Samtidigt vill jag ha massor av pengar... mammon finns även i mig.

Pocahontas

Inläggav Pocahontas » 25 sep 2010 23:17

Mr.M skrev:Först tänkte jag skriva 0 kronor vilket jag troligtvis hade valt.

men en bättre ide är kanske att jag räknar ut hur mycket skuld alla människor på jorden har sammanlagt. Det beloppet hade jag kanske valt och betalt samtliga skulder.
men det räcker ändå inte. folk kommer skaffa sig nya skulder och det kommer bli än värre.
hmmm jag tror jag väljer 0kr

(Att ge bidrag som mat och kläder känns däremot mer rätt än fel)

Samtidigt vill jag ha massor av pengar... mammon finns även i mig.

Ursäkta trådstartaren, men jag vill modifiera frågan här: och om du hade fått 1 mio kronor (kanske vunnit på lotto?) hade du tackat nej?

Mr.M

Inläggav Mr.M » 25 sep 2010 23:38

Jag behöver inte en miljon kronor,
Har jag till mat husrum och det nödvändigaste så hade jag nog tackat nej för eget behov.
Troligen hade jag tagit pengarna och fördelat dom tilll personer som behöver dessa.

För egen del hade jag nog inte tagit dessa pengar.

så svaret kanske blir både ja och nej.

men det är svårt och veta innan man är vid den situationen,

Användarvisningsbild
existentialisten
Kontakt:

Re: Vilket belopp i pengar hade du valt?

Inläggav existentialisten » 26 sep 2010 02:17

Cosmic philosopher skrev:Föreställ dig att du hade makten och förmågan att trolla fram pengar vid endast ett tillfälle eller gång. Under detta enda tillfälle fick du först bestämma själva beloppet i kronor strax innan själva trolleriutförandet. Du kunde välja precis vilket belopp du ville ha - alltså hur stort tal som helst i belopp  kronor. Sedan följde alltså att du trollade fram pengarna som genast manifesterade sig på ditt bankkonto och detta framtrollande gick så snabbt som en sekund.

Då kör vi:

Cosmic philosopher skrev:1)Hur stort belopp hade du valt? Du fick inte välja oändlighet med kronor utan du måste välja ett begränsat stort tal. Beloppet kan alltså vara hur stort som helst - men alltså ändligt. Hur mycket pengar hade du valt? Miljarder? Googol?(etta med 100 nollor), centiljon(600 nollor) , googolplex (etta med googol nollor)? Eller vad? Kom ihåg att du bara fick en enda chans...

Jag hade valt "googolplex".

Cosmic philosopher skrev:2)Vad hade du gjort med pengarna?

Jag hade, givmild som jag är, delat upp denna summa över hela världen; skänkt dem till gråtande bebisar, osv - ja, du förstår. Anledningen till detta ytterst idiotiska sätt att förstöra den globala ekonomin, hade varit därför att det skulle vara mitt mål: att förstöra den globala ekonomin, och medan världen gråter sönder bakom min rygg, så skulle jag iaktta människan medan hon förintar sig själv.

Cosmic philosopher skrev:3)Hade du förändrat mycket i ditt liv av detta belopp i pengar? I så fall vad?

Jag hade kanske köpt lite extra cigaretter och snus innan jag ser till så att pengarna i sig förlorar allt värde.

Cosmic philosopher skrev:4)Hade du förändrat något materiellt i prylar,saker och ting och sånt som kan köpas? Större hus? Finare bil? Slott? Swimingpool?

Jag har aldrig åkt motorcykel, så det skulle jag nog vilja testa innan jag ser till så att pengarna förlorat allt värde.

Cosmic philosopher skrev:5)Hade du flyttat? Var i så fall? Utomlands? På vilken ort?

Nej.

Cosmic philosopher skrev:6)Hade du förändrat dina aktiviteter,sysselsättningar eller det som du helt enkelt gör på dagarna? Eller hade du jobbat med samma jobb som du gör nu? Vad hade du lagt  tiden på?

Jag hade, som sagt i detta scenario, iakttagit människan medan hon förintar sig själv, så det är troligen det som jag hade lagt min tid på; självklart så hade jag även åkt runt på min nyinköpta motorcykel.

E
Jag vill födas om som en katt.

Återgå till "Filosofi"