Vad är att tänka

Moderator: Moderatorgruppen

Marko
Avstängd

Inläggav Marko » 10 okt 2011 11:16

Harald Davidsson skrev:sakerna ska tillfredsställa oss,
för ifall vi inte orkar runka själva ska sakerna runka åt oss,
fast då bara symboliskt, för vi känner ingen friktion direkt på skinnet,
bara bakom pannbenet i hjärna,
en symbolisk friktion,
som kanske är vansinne,
men ett positivt vansinne som gör oss glada och inte skadar nån,
får oss att stappla vidare på begravningsplatsen väntades på att ens eget nummer ska ropas  upp
och man äntligen ska få begravas med hull och hår
och få avsluta skådespelet

rikedom menas annars normalt pengar

Vad ger rikedom ?
Den ger lycka (allmänt uppfattat), och vad är lycka ?

Tänk om det är variationerna i livet mellan att må bra och må dåligt som ger lycka ?

orkar inte fixa sin lycka tolkar jag den  symboliska runken som.
Tror du att folk inte letar efter sin lycka och vill att gud ska ge dom det ?
låter som ett vanligt fenomen inom religionen ; )

du blir lycklig bara du tror på gud, han skall ge och du skall få.
motprestationen är minimal, tro. blev jag lyckligare av att tänka så ?,  lite. det sublima budskapet slog igenom som reklam slår igenom och den blåa klockan kommer att göra dig lycklig.

sublima budskap finns överallt, mina nickningar och fåneri har ett budskap, vågar jag så vågar du.
jag runkar väl åt andra med det budskapet .

fast nu är inte onani en lycka för mig, lika lite lycka som att äta makaroner.
däremot är vägen till det mer intressant, utforska tankar och även hunger.

sist jag åt en pizza så blev jag inte gladare, men jag var glad när bagaren stod och baka och jag drömde om ett gott mål mat.. för var tugga minskades hjärnans serotonin process.. lyckan avtog snabbt.

människan kan kanske aldrig bli rik ?, bara ge skenet av att vara ständigt lycklig /rik/ ?

Användarvisningsbild
Harald Davidsson

Inläggav Harald Davidsson » 10 okt 2011 11:55

Rikedom ger ingen lycka, men den ger yttre frihet att få ta för sig av kakan,
men om du äter 20 bakelser så får du kanske ont i magen och spyr,
genom massor av pengar kan man fly sig själv, hålla sig undan
skuldkänslorna som vibrerar i magen,

vi måste söka efter orgasmen,

hon som kan ge den maximala lust-upplevelsen, maximala känslan,
det kostar ingenting, för lyckan är gratis,

så för varje man finns säkert en kvinna som passar in i hans mind och han i hennes,

men för att det ska bli riktigt skönt i ligget

måste de båda ha tagit sig upp åtminstone till fjärde chakrat
och därmed kunna känna en kärlekskänsla från själen då de
håller på,

men de rika som betalar sina knull till lyxhorer
får aldrig smaka på den naturliga orgasmen
och aldrig når det själens känsla

saliga äro de fattiga

Användarvisningsbild
Harald Davidsson

Inläggav Harald Davidsson » 10 okt 2011 12:01

Problemet för de fattiga är KUNSKAP,

för ingen vill ge rätt vägledning till en fattig,
förresten är alla vägledare bara ute efter pengar,
de vill fly sig själva och knulla stort på lyxhotellen,

Användarvisningsbild
Harald Davidsson

Inläggav Harald Davidsson » 23 okt 2011 11:01

Jag menar med att tänka
att verkligen tänka inte programmera

Användarvisningsbild
Harald Davidsson

Inläggav Harald Davidsson » 08 nov 2011 08:38

Ifall du vill VETA måste du använda dina känslor djupt i ditt hjärta
som intstrument för att kunna förstå omvärlden,
precis som astronomerna använder elektriska instrument för att se ut i rymden,

och din hjärna ska alltså sortera och värdera den informationen
som ditt hjärta förmedlar till dig,

klassificera, urskilja bedömma

med hjälp av det arketypiska tänkandet,
som vi skulle kunna kalla för objektivt
men som är opersonligt,
och egentligen strävar emot det absolut subjektiva

för det absolut subjektiva är vad som brukar kallas för oneness.
fast varje enhet, varje helhet är dock på mikroplanet
och icke på makroplanet,

men ifall mikroplanet är sant kan man generalisera till makroplanet.

PerGranbom

Inläggav PerGranbom » 11 nov 2011 13:57

Här är mina värdefulla tips om att kunna tänka bättre:

När du är inne i en idé och du börjar närma dig målet i en frågeställning men det är svårt och är på gränsen till att nå dit och behöver den extra pushen för att komma över, se till att göra följande förutsättningar:

* Gör allt du kan för att må så bra du kan!

Bara du vet vad du behöver för att må bra... betyder det att du behöver sätta på dig en mössa, en varmare tröja, äta en måltid, ta frisk luft gå en promenad... gör det! När du mår bra blir det lättare koncentrera sig och du ökar din förmåga. Du får ett lättare flyt. Mår du inte bra kommer det att inverka på processen. Drick vatten... några smuttar då och då vatten ger en liten extra boost och renar kroppen på sätt och vis.

* Dagdröm och titta upp mot himlen... titta långt bort, långt in nästan fall rakt in. Detta är absolut inte att underskatta, ett mycket starkt verktyg. Det är när man gör det här som man kan gå in i andra dimensioner och verkligen tänka de stora sakerna.

Himlen har en speciell förmåga att inspirera och få dig att fokusera enbart på just det du tänker på... alla distrationer och små triviala saker som pågår runtom på marknivå folk som springer, vardagsgrejer försvinner. Tänk stort tänk fritt. Separera dig själv och ditt huvud från vardagen.

* Befinn dig på en plats där du känner att det har en positiv effekt. Rätta folket runtom, rätt miljö, kanske trevliga vyer.

* Ta dig tid. Försöker du hitta det snabba svaret har du kanske inte jobbat dig igenom in i snåret.

Användarvisningsbild
Zokrates

Inläggav Zokrates » 13 nov 2011 22:57

Vertumnus skrev:
Zokrates skrev:
Vertumnus skrev:
Harald Davidsson skrev:Att börja tänka är att öppna sig för kaos.

Helt riktigt!
Kaos är frånvaro av ordning och tänkandets mål är att finna eller upprätta ordning, när så skett avstannar tankeprocessen.

Jaha, så du menar att man dör då? Döden=ordning... :wink:

Hahaha, det lät nog mer dramatiskt än vad som var avsiktligt. :lol:

Jag skulle nog hävda att tänkandet är en ständig struktureringsprocess som kan delas upp i kategorier,
varav en hel del av detta sker undermedvetet, autonomt från vår viljestyrning, exempel på det är
objektklassifieringar där var sak hamnar på sin plats fysiskt i medvetandet och hur de därefter förbinds
med varandra i ett neuronnätverk, ett annat exempel är ljudintryck, detta i sin tur är delvis underställt
viljan, trots det så finns det inre uppdelningar som vi tydligen inte kan påverka med viljan och till det
hör hur ljuden påverkar oss emotionellt på ett djupare medvetandeplan, språk däremot kan delas in i
två kategorier, modersmål, främmande språk, varav det senare måste bearbetas mer aktivt än det förra
när det gäller sortering, förståelse, nyanseringar, här vill jag påstå att hjärnan arbetar i olika lager, varav
det "undre" lagret är mer beständigt och att senare tillförda språk hamnar i ett "övre" lager vars minnesfunktioner
är kortare.

Sist in först ut, är en bra liknelse på hur vi lär oss och glömmer bort, en annan sak jag kom att tänka på
är förstärkningar, ju fler områden som aktiveras vid en händelse, eller ju oftare vi uppehåller oss vid
vissa tankar, desto lättare är det att de sitter kvar livet ut, detta gäller såväl positiva som negativa
erfarenheter, upplevelser. Detta med tanke på att förmodligen kretsar just många tankar kring det
vi minns, mer än det vi för stunden lär oss, en annan liknelse är byggandet av en trappa, där varje
nytt trappsteg måste bearbetas utifrån de redan lagda, ej att förväxla med,
http://sv.wikipedia.org/wiki/Behovshierarki

Med det menar jag att minnet som sådant egentligen sysslar med tidsstämplingar, ju senare stämpel
desto sämre hållbarhet. För att återgå till själva tänkandet så är det en aktiv handling som kan vara
mer eller mindre intensiv beroende på vad vi tänker på, det är ju inte heller uteslutet att det finns
människor som kan stänga av sin tankeverksamhet så att den i stort sätt går på tomgång, exempelvis
genom yoga, meditation, mentala övningar, men jag har själv väldigt svårt för det, hjärnan är igång
hela tiden och tänker, en liknelse är en videokamera med display och ljud, som filmar sin omgivning
och aldrig stängs av, fastnar jag för någon sekvens så spolar jag den tillbaka och detaljgranskar den
för att förklara skeendet inför mig själv. Syn, ljud, lukter, smaker, samt känselsignaler från kroppen
samverkar kontinuerligt till att bilda en helhet som tillsammans med mina minnen skapar dessa
hjärnans filmer, att tänka på något bestämt blir som att bestämma vad filmen skall handla om,
filmen är dock oftast en återspegling av verkligheten såsom mina sinnesintryck tolkar den,
jag förutsätter att mina sinnens objektivitet är förenlig med de referensramar jag ges utifrån andras
tolkningar av verkligheten, därmed skapas ett gemensamt samförstånd om tingens beskaffenhet.

Gallringsprocessen avgör vad jag skall lägga på minnet, men även detta är en process som sker delvis
utom min vilja, då jag faktiskt minns saker som jag inte vill, eller haft för avsikt att lägga på minnet.
Tänkandets yttersta orsak är att effektivisera vår tillvaro och säkerställa tillgång till föda, så frågar
någon mig om människans tänkande behövs för att alstra avkommor så svarar jag nej, det är bara en
sidoeffekt liksom många andra dödfödda sidospår som skapas av FÖR mycket tänkande.

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inläggav Anders » 17 nov 2011 23:10

PerGranbom skrev:Här är mina värdefulla tips om att kunna tänka bättre:

När du är inne i en idé och du börjar närma dig målet i en frågeställning men det är svårt och är på gränsen till att nå dit och behöver den extra pushen för att komma över, se till att göra följande förutsättningar:

* Gör allt du kan för att må så bra du kan!

Bara du vet vad du behöver för att må bra... betyder det att du behöver sätta på dig en mössa, en varmare tröja, äta en måltid, ta frisk luft gå en promenad... gör det! När du mår bra blir det lättare koncentrera sig och du ökar din förmåga. Du får ett lättare flyt. Mår du inte bra kommer det att inverka på processen. Drick vatten... några smuttar då och då vatten ger en liten extra boost och renar kroppen på sätt och vis.

* Dagdröm och titta upp mot himlen... titta långt bort, långt in nästan fall rakt in. Detta är absolut inte att underskatta, ett mycket starkt verktyg. Det är när man gör det här som man kan gå in i andra dimensioner och verkligen tänka de stora sakerna.

Himlen har en speciell förmåga att inspirera och få dig att fokusera enbart på just det du tänker på... alla distrationer och små triviala saker som pågår runtom på marknivå folk som springer, vardagsgrejer försvinner. Tänk stort tänk fritt. Separera dig själv och ditt huvud från vardagen.

* Befinn dig på en plats där du känner att det har en positiv effekt. Rätta folket runtom, rätt miljö, kanske trevliga vyer.

* Ta dig tid. Försöker du hitta det snabba svaret har du kanske inte jobbat dig igenom in i snåret.

Ligger en hel del i det här.  Och lite som Harald skrev om kaos. Åtminstone att tänka fruktsamt. Lite som då man gjorde prov i skolan. Man fick den icke-triviala uppgiften framför sig. Tänkte : Va f-n är det här?
Sen satte man sig och öppnade skallen för problemet och så kom man på svaret. Samma då man skapar musik eller litteratur. Rätt omgivning, ett öppet sinne, och där kommer de bra tankarna flygande.

Sen finns det ju mer ordningskrävande grejer att ta tag i med de små grå, men då får man slå på den inre computtern och använda logiken och lite sånt som Z beskriver i inlägget här ovanför.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Jonathan Haidt - A righteous mind
Juli 2026

Återgå till "Filosofi"