Pollen skrev:
Jag citerar dig från 24 jun 2021 21:49:
"Utan samtalspartner tänker jag att Wittgensteins filosofi blir tämligen meningslös. Bland annat skrev han också "Philosophy is not a body of doctrine but an activity" och "A philosopher who is not taking part in discussions is like a boxer who never goes into the ring", vilket låter förstå att för honom att dialogen är själva essensen. Det finns ingen lära, teori, doktrin eller dylikt att framlägga eller försvara."
Sakligt har W helt fel här. Är t ex Spinoza inte filosof? Eller Hegel?
Om han menar att filosofi BÖR vara dialog à la Sokrates så är också det något att diskutera - och därmed existerar det något som W påstår är "att framlägga och diskutera".
"Ja, det är frågor som går att ställa sig. Fick jag göra en gissning skulle svaret bli "nej" på dessa tre frågor."
Varför det?
"Men jag tycker det är relevant att belysa i vilket avseende Wittgenstein inte ansåg sig vara teoretiker (eg. i vilket avseende Wittgenstein inte ansåg sig ha teorier)."
Gör gärna det.
"Kanske skulle vi göra ett försök att återuppliva W då, så han fick en chans att kommentera hur jag citerar honom."
Nej! Berätta bara varför du citerar honom som du gör.
"Det har jag inget att invända mot."
Varför det?
"Jag tror också det inte är helt orimligt ..."
Jamen är det rimligt att anta att " Wittgenstein hade en teori om "vad är filosofi?"."? Hade han en teori om vad filosofi är?
Hur ser du på saken?
Jag vet inte var dina citat hör hemma. Som jag skriver: "När du citerar W så utgår jag ifrån att du har en teori - om jag får använda det ordet - om vad som är (särskilt) viktigt och oviktigt i W:s tankevärld."
Av någon anledning undviker(?) du att ge ens en hint om hur du förstår W; vad som är viktigt och oviktigt. Uppenbarligen anser du att W är viktig och angelägen men jag är osäker om varför du anser det.
Om W menar att filosofi är stundens aktivitet - att i stunden använda (filosofiska) verktyg för att blottlägga vilka grunderna är för dialogpartners påståenden - så måste W:s grund kunna analyseras. Det är din och min uppgift! Eller?
Tråden heter Den stora Wittgenstein-tråden.
Jag skulle kunna försöka så gott jag kan att besvara dina frågor utifrån dina villkor - men jag tror att i alla fall i något stadium så måste du också ompröva dina villkor (förutfattade meningar) för att Wittgenstein ska kunna bli begriplig för dig.
Jag menar, du kan ställa frågor om cementblandaren, men det gäller då att komma ihåg att Wittgenstein skrev om imaginära stegar, som måste slängas efter man klättrat på dem.
Exempel citat:
I am not interested in constructing a building, so much as in having a perspicuous view of the foundations of possible buildings.'
Jag tror inte att W skulle ha något emot att kalla Spinoza och Hegel filosofer. Men att passa in dessa personer med W:s sätt att beskriva filosofi kan bli lite av en utmaning. För det första gäller det ju att förstå andemeningen i det W skriver, och att inte bara göra "bokstavlig" tolkning av enskilda meningar. Det handlar om att kunna tolka innebörd och se i ett större perspektiv.
Apropå Hegel ska W ha sagt:
“Hegel seems to me to be always wanting to say that things which look different are really the same. Whereas my interest is in showing that things which look the same are really different.
---
Angående frågan om teorier, så tänker jag också att det är något som är öppet för tolkning. W menade att
filosofens uppgift är att föreställa sig möjligheter och man kan väl också säga att teorier handlar om att presentera möjligheter, men med skillnaden om att en teori också väntas vara förankrad i verklighet och faktiska förhållanden, vilket då tenderar att mynna ut i en sannolikhetsbedömning. Poängen med en "teori" handlar inte bara om att säga om vad som är "möjligt", utan också om vad som är verkligt och sannolikt. Men W menade då att filosofens uppgift bara är att presentera möjligheten, och därefter släppa uppföljningen med sannolikhetsbedömning/verklighetsförankring osv. Ett lite längre citat från W angående teorier:
If there were theses in philosophy, they would have to be such that they do not give rise to disputes. For they would have to be put in such a way that everyone would say, Oh yes, that is of course obvious. As long as there is a possibility of having different opinions and disputing about a question, this indicates that things have not yet been expressed clearly enough. Once perfectly clear formulation – ultimate clarity – has been reached, there can be no second thoughts or reluctance any more, for these always arise from the feeling that something has now been asserted, and I do not yet know whether I should admit it or not. If, however, you make the grammar clear to yourself, if you proceed by very short steps in such a way that every single step becomes perfectly obvious and natural, no dispute whatsoever can arise. Controversy always arises through leaving out or failing to state clearly certain steps, so that impression is given that a claim has been made that could be disputed.
Undersöker man den konventionella uppfattningen om vad filosofi är menar jag inte att det egentligen behöver vara så annorlunda från W:s uppfattning. W har ett annat sätt att beskriva det - men om man tittar på hur erkända filosofiska verk är skrivna, säg t ex Platon, Spinoza, Kant osv, och jämför med W sätt att beskriva filosofi så menar jag det kan passa in. Det handlar åtminstone delvis om att föreställa sig möjligheter.