iris skrev:Anders skrev:iris skrev:
Min killgissning är att: OM det finns en Gud, och denne är som beskrivs i Bibeln. Då är alla våra handlingar (både de vi gör öppet och i det fördolda) möjliga att straffas. Av någon som vet vad vi gjort oavsett om vi förnekar dem.
Är vi möjliga att hållas till ansvar för det vi gjort och få det rättmätiga straffet för det vi gjort mot andra: ljugit, stulit, begått äktenskapsbrott, dödat etc ---då måste vi ju straffas. Vi måste också erkänna.
Vi kan därmed när vi står inför "domaren" neka (men vet att han vet) - och så ta vårt straff. Eller be om nåd. För att be om nåd måste vi ju bekänna. Det kan ju inte den som anser sig göra allt perfekt och rätt och riktig. Aldrig fel. Inget straffbart.
Så kommer det någon som påstår att det finns en Domare som kommer att döma mig - dödar jag budbäraren och förnekar att det finns en domare och kan jag inte döda budbäraren kan jag få denne att tiga genom att säga att det de påstår är fel.
Rätt?
Tror jag inte (och ingen har facit). Tror mer att vetenskapen gjort människor medvetna om att världen är ett alltför stökigt ställe för att kunna beskrivas av något religiöst. Och att man är ateist behöver definitivt inte innebära att man lever ett omoraliskt liv. Vänsteraktivister, kanske främst kvinnor från akademiska familjer upprätthåller enligt min mycket omfattande kontakt med dem en moral som inte står någon annans efter. Uppfyller tio guds bud lika hängivet som någon annan, låt vara att det rödgröna budskapet är den gud de har exklusivt... inte för att jag vurmar för dem precis.
Kan du ge mig ett innehåll på begreppet du använder ovan: omoral.
Kan du därmed säga --- omoral innebär att man gör -- och gör--- och gör --- och sedan visa vad de gör som direkt kan bevisa att de inte gör detta?
Bara så att jag kan verifiera det du säger genom att lägga detta på - verkligheten. Realiteter. Faktiska skeenden.
Verkligheten, ja. Vad skall vi ta? Ha sex före äktenskap? Med eller utan kondom?
Moder skämma bort sitt barn, trots att barnet tydligt är medelmåttigt och kanske till och med onsint?
Produktionen förläggas till låglöneländer?
Rösta på Trump eller Hillary?
Se den vita rasen som överlägsen den svarta?
Hus ställa sig till att äta rött kött?
Aga i skolan eller inte?
Stanna i ett äktenskap där den försupne mannen slår dig?
Kvinnlig rösträtt, bra eller anus?
Köra fortare än 30 på väg av genomfartskaraktär?
Ta tre öl till På Spåret på fredagen?