Existerar en dag?

Moderator: Moderatorgruppen

Smisk
Inlägg: 3220
Blev medlem: 27 aug 2016 15:42

Re: Existerar en dag?

Inläggav Smisk » 01 maj 2021 14:25

klorofyll skrev:Jag vågar påstå att, svarta hål i rymden, de existerar inte... men dom finns... Våra sinnen kan inte registrera dem. Helt enkelt.


Existerar rum som sagt?

Det kan lika gärna vara hur "icke existens/möjligheter/händelsepotential/existenspotential" kan manifesteras.

Existerar potential? Möjligheter?

Det intressanta är hur man själv uppfattar detta och hur man faktiskt kan ändra sitt sätt att uppfatta dem om man tänker igenom saken.
Det är för lätt att tänka att saker finns men mycket lurigare att ha en nyanserad uppfattnining som hedrar hur komplext det är att existera :)

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Existerar en dag?

Inläggav klorofyll » 01 maj 2021 17:16

Smisk skrev:Existerar rum som sagt?

"Ett rum" kan existera, men inte rum som i utrymme. Platser existerar.

Smisk skrev:Det kan lika gärna vara hur "icke existens/möjligheter/händelsepotential/existenspotential" kan manifesteras.

Icke existens, ingen aning, vad är det? Möjligheter och potential finns (men existerar inte).

Det är mycket lätt ta reda på vad som existerar... bara att se om det registreras av våra sinnen. Men om man tänker existerar en triangel? Våra sinnen kan inte avgöra det... Man kan inte lukta sig till en triangel. Men vi kan föreställa oss trianglar, alltså finns dom... Finns spöken? Nej, inte för mig, jag kan inte föreställa mig spöken...

Smisk
Inlägg: 3220
Blev medlem: 27 aug 2016 15:42

Re: Existerar en dag?

Inläggav Smisk » 04 maj 2021 12:42

Pollen skrev:Okej, "Jag tolkar det du skriver som att du tänker dig att liv och medvetande både är och inte är ett sådant fenomen som exempelvis vatten."
Jo, jag gör det. Både och.
Som natur är de lika. Både du och jag vet ju det här.
Vatten har inte självmedvetande. Liv har det inte heller betraktad i perspektiv. Medvetande är i grunden också självmedvetande, annars vore det en självmotsägelse.


Lite oklart vad du menar med att det är två saker som motsäger varandra då :)

Jag vet inget om hur vattnets natur fungerar i sin helhet och hur det förhåller sig till medvetenhet. Jag tänker mig inte att vatten är medvetet dock, inte som du och jag. Men det kan givetvis vara fel, svårt att veta.

David Bohms (fysikern) magnetmetafor ser jag som användbar. Delar man på en magnet flyttar man polerna till delarna. En stor magnet har endast två poler men delar man den får de nya delarna två poler var. Polerna får representera möjligheterna för att något finns på insidan och utsidan, alltså potentialen för fysisk erfarenhet.

Bohm verkar mena att världen fungerar som ett hologram där varje del innehåller helheten och helheten innehåller varje del, samtidigt.
Som filosofen Whitehead verkar tänka i sin kosmologi med.

HUR saker manifesteras blir grundläggande, alltså processens potential, som är i ständig holistisk utveckling. Komplexa samband uppstår FÖR att potentialen till dem är fundamental.

David H
Moderator
Inlägg: 5260
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Re: Existerar en dag?

Inläggav David H » 07 maj 2021 00:11

Det är klart att En Dag existerar, bara fråga Tommy Nilsson!
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/

iris
Inlägg: 1354
Blev medlem: 09 feb 2021 19:42

Re: Existerar en dag?

Inläggav iris » 07 maj 2021 09:23

Det som verkar vara viktigt att kunna definiera - i den här tråden - är vad existens står för och betyder (innebär) samt definieras därmed.


iris
Inlägg: 1354
Blev medlem: 09 feb 2021 19:42

Re: Existerar en dag?

Inläggav iris » 07 maj 2021 09:31

Smisk skrev: Komplexa samband uppstår FÖR att potentialen till dem är fundamental.


Här gör du en Sanningsutsaga - som du själv har sagt inte existerar som sanning (dvs ett de facto tillstånd) - eftersom enligt dig är sanning inte absolut (dvs Sanning) utan den är inte sann - utan relativ. Dvs något annat än sant.
Därmed kan vi sluta oss till att det du påstår här ovan som vore det en sanning som vi kan tro på eller ta fasta på för att grunda något på - inte alls förhåller sig som du påstår. Dvs det du säger är inte sant.
Det är något annat.

Frågan är bara - vad det är du påstår... då... :lol:

iris
Inlägg: 1354
Blev medlem: 09 feb 2021 19:42

Re: Existerar en dag?

Inläggav iris » 07 maj 2021 09:43

Smisk skrev:Har exempelvis en Fredag någonsin existerat?

Existerar landet Sverige?

Existerar *fyll i ditt namn här*?


Som jag ser det är alla dessa saker vi förhåller oss till "som om" de existerar men vi kan inte ha någon strikt empirisk kunskap om dem.
Vi sätter en "klisterlapp" på fenomenen då tankarna vi har är användbara. Tanken att "det är Fredag", "vi bor i Sverige", "jag är Smisk" har funktionalitet i livet.

Ibland ifrågasätter jag att en "dag" någonsin existerat och nästan alla tappar bollen direkt. De flesta verkar inte ens kunna föreställa sig att veckodagar inte existerar, det kan väl inte vara något vi "bara hittar på"?

Något vi "klär världen med" som kejsarens nya kläder?

Skillnaden mellan att mena att en Fredag existerar och att planeten vi bor på existerar verkar svår att greppa.

Är det någon skillnad?



Låt oss bena isär det du skriver ovan.
Det faktum att människan satt ord - i detta specifika fall i din specifika frågeställning ovan: fredag på en dag (från den tiden solen lyser på den del av världen vi lever i just nu (i en vecka - dvs en rad av tider när solen belyser den delen av jorden där vi lever som vi skiljer åt med tider då solen inte belyser oss = natt) - på EXISTERANDE FENOMEN utanför oss--- innebär de facto INTE att när vi betecknar något verbalt att vi därmed har "uppfunnit detta".
NEJ --- så är det inte.

Gången är:
1. fenomenet som existerar som ett naturfenomen - solens gång i förhållande till jorden och den senares snurrande på sin egen axel skapar ett ljusfenomen för människan som vi uppfattar där solen belyser oss - vilket vi kallat dag - och när solen inte belyser oss - vilket vi kallat natt.
2. Natten är det som skiljer de perioder (dagar) som sedan följer på en rad - vi har uppdelat dessa perioder till veckor. OM 7 dagar.
3. Dessa dagar - för att kunna ge exakta tidsanvisningnar till andra vi talar med har vi gett namn - vi börjar bakifrån: Måndag, tisdag, onsdag, torsdag och fredag, lördag och söndag (den sista är den första dagen).

4. Då vi har skapat ett sätt att kunna förklara när något inträffar när solen lyser på vår del av klotet - har vi därmed skapat något som vi benämner exakta tidsangivelser --- då vi också har delat upp natt/dag i dygn och där gett timmanvisningar --- för dagen och natten. För att ytterligare kunna precisera vad som händer - när.

Det verkar vara svårt att begripa inser jag --- men det är inte alla människors rätt att ha samma mått av innehåll och kapacitet i sin hjärnas funktioner... oavsett om människor inte förmår förstå sådana fenomen eller saker - FINNS DET.
Detta sista är en sk existensutsaga.

:lol:

David H
Moderator
Inlägg: 5260
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Re: Existerar en dag?

Inläggav David H » 07 maj 2021 11:20

Smisk skrev:Ibland ifrågasätter jag att en "dag" någonsin existerat och nästan alla tappar bollen direkt. De flesta verkar inte ens kunna föreställa sig att veckodagar inte existerar, det kan väl inte vara något vi "bara hittar på"?

Något vi "klär världen med" som kejsarens nya kläder?

Skillnaden mellan att mena att en Fredag existerar och att planeten vi bor på existerar verkar svår att greppa.

Är det någon skillnad?


En skillnad mellan "fredag" och "planeten vi bor på", är att "fredag" är ett abstrakt substantiv och "planet" är ett konkret substantiv. Om någon anser att sådant som inte är konkret inte existerar går det visst att argumentera för att en dag inte existerar...men man kan fråga i vilket sammanhang det blir relevant att göra någon sådan åtskillnad. Själv är jag i alla fall nöjd med att bara konstatera att en fredag existerar som abstrakt substantiv, och en planet existerar som konkret substantiv. Uppstår ett nytt sammanhang där det finns anledning att ompröva detta antagande får jag ta det då. Säg exempelvis att jag skulle få besök av Robinson Cruises polare, kan det vara en fördel om jag inte är helt låst i föreställningen om att "Fredag" är något abstrakt som inte går att ta på.
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7862
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Existerar en dag?

Inläggav Anders » 07 maj 2021 12:35

rekoj skrev:
Smisk skrev:Ibland ifrågasätter jag att en "dag" någonsin existerat och nästan alla tappar bollen direkt. De flesta verkar inte ens kunna föreställa sig att veckodagar inte existerar, det kan väl inte vara något vi "bara hittar på"?

Något vi "klär världen med" som kejsarens nya kläder?

Skillnaden mellan att mena att en Fredag existerar och att planeten vi bor på existerar verkar svår att greppa.

Är det någon skillnad?


En skillnad mellan "fredag" och "planeten vi bor på", är att "fredag" är ett abstrakt substantiv och "planet" är ett konkret substantiv. Om någon anser att sådant som inte är konkret inte existerar går det visst att argumentera för att en dag inte existerar...men man kan fråga i vilket sammanhang det blir relevant att göra någon sådan åtskillnad. Själv är jag i alla fall nöjd med att bara konstatera att en fredag existerar som abstrakt substantiv, och en planet existerar som konkret substantiv. Uppstår ett nytt sammanhang där det finns anledning att ompröva detta antagande får jag ta det då. Säg exempelvis att jag skulle få besök av Robinson Cruises polare, kan det vara en fördel om jag inte är helt låst i föreställningen om att "Fredag" är något abstrakt som inte går att ta på.


Ur den här diskussionen, finns någon lärdom att dra som på ett signifikant vis skulle kunna påverka människors liv och välmåga?
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

hakkapeliitta
Inlägg: 2365
Blev medlem: 06 aug 2017 10:22

Re: Existerar en dag?

Inläggav hakkapeliitta » 07 maj 2021 12:55

Anders skrev:Ur den här diskussionen, finns någon lärdom att dra som på ett signifikant vis skulle kunna påverka människors liv och välmåga?

Lärdomen torde vara att alltid kolla i almanackan vilken dag det är så slipper man sinnesförvirring. Idag är det fredag, om någon påstår att det är torsdag uppfattar jag vederbörande som ej närvarande i verkligheten.

iris
Inlägg: 1354
Blev medlem: 09 feb 2021 19:42

Re: Existerar en dag?

Inläggav iris » 07 maj 2021 13:05

hakkapeliitta skrev:
Anders skrev:Ur den här diskussionen, finns någon lärdom att dra som på ett signifikant vis skulle kunna påverka människors liv och välmåga?

Lärdomen torde vara att alltid kolla i almanackan vilken dag det är så slipper man sinnesförvirring. Idag är det fredag, om någon påstår att det är torsdag uppfattar jag vederbörande som ej närvarande i verkligheten.


De som medvetet "dekonstruerar" samhället vill ju att det är relativt. Dvs det kan vara fredag, eller lördag eller varför inte tisdag? Who cares?
Eftersom när allt är relativt, inget är sant, det finns bara egna föreställningar om allt och inget gemensamt - vi inte längre kan förstå varandra därför att orden har slutat betyda det de betydde och börjar bli sin motsats - när ingen vet längre vilket kön de är, vad de är --- ja då... är ju kaos totalt och alla de som tror - fortfarande - att det är fredag måste förföljas och dödas för att de påminner om en verklighet vi ska dekonstruera och vill få bort. :shock:

Smisk
Inlägg: 3220
Blev medlem: 27 aug 2016 15:42

Re: Existerar en dag?

Inläggav Smisk » 08 maj 2021 11:44

Pollen skrev:OK, som jag ser det är allt vi ser omkring oss materia organiserad på ett viss vis, däribland vatten och medvetande. Så vitt vi vet krävs en alldeles speciell organisation av materia för att kvaliteten medvetande ska bli verklig. Vatten saknar den organisationen och saknar därmed medvetande.
Bohms metafor fungerar när vi talar magneter, men inte när vi delar magneternas järnatomer eller neodymatomer.
Tanken att alla elementarpartiklar har potentialen till vad som helst säger just ingenting; eller jag vet inte hur den tanken hjälper oss att förstå världen och oss själva.
Jag vill tillägga att tanken om del och helhet är vårt sätt att byta fokus. För den som forskar om elementarpartiklar är dessa helheter. Det är inte storleken som avgör vad som är del och helhet.

Däremot är det en sympatisk tanke - som i denhär tråden löper från Rumi till Bohm - att allra minsta kräk är en viktig del av en helhet, en viktig del i våra liv som vi måste värna, eftersom i minsta kräk - även du och jag - finns en gud.

Jag tror inte på gudar, men jag gillar bilden, som vi alla är bekanta med. Tror jag.


Du förklarar fint vad du menar, trevligt :)

Jag önskar gärna att du utvecklar det där med organiserad på ett särskilt vis?

Jag tänker att det innefattar underförstådda saker som när man undersöker dem så håller dem inte.

Menar du alltså att medvetande är materia organiserad på ett sätt som av sin natur ÄR det medvetna?

Vatten kan ses som en fysisk substans som är en syntes av syre och väte. Dessa tre substanser är helt väsensskiljda. Syre är en sak, väte en annan och vatten en tredje. Egenskaperna och det potentiella beteendet hos vatten, alltså vad vatten fysiskt "är och kan göra" är något skiljt från vad de andra två är och kan göra.

Alla dessa till synes separata fenomen är så att säga "av nödvändighet vad de är och kan av nödvändighet endast göra vad de kan göra".

Menar du att medvetandet fungerar på samma sätt?

Alltså att medvetandet är ett "medvetet fenomen" av vad vi kallar meteria? Är det då något som av sin natur är 100% materia?

Vad jag menar är då att från detta följer att det precis är så det INTE är, just eftersom egenskaperna hos vatten INTE är samma som beståndsdelarna så kan man INTE förklara vatten som någon del inom fenomenet.

Eftersom varje fenomen finns som i ett "holistiskt nät" av samband så krävs att man förstår sambanden och hur de fungerar för att förstå någon del av nätet.

Bohm menar kalar nätet för implicate och explicate order. Alltså två typer av ordning, en inre och en yttre, vars potential existerar samtidigt i varje del och varje stund.

När jag använde magneten som tanke va det just en metafor och tanken skall inte förklara hur en magnet fungerar utan hur potentialen för existens fungerar. Potentialen är komplex på ett sådant vis att de innefattar ett inre och ett yttre samtidigt, potentiellt sätt då.

Detta är en holistisk modell dock och jag tycker om den :)

Jag köper inte den mekanistiska materialistiska 1800-tals modellen som du säkert märker.

Vetenskapsmän som Einstein och Bohm gjorde inte heller det, problemet är att kvantfysik och relativitet är så abstrakt att man lätt går vilse, hehe ;)


Om existensen innefattar fundamentala naturlagar, då finns de lagar som driver fram medvetandet. De som får medvetenhet att vara exakt så som det är och att göra exakt så som det gör.

Det kan inte förklaras av de lagar som driver exempelvis vatten och inte heller kan vatten förklaras av dem som driver medvetandet.

iris
Inlägg: 1354
Blev medlem: 09 feb 2021 19:42

Re: Existerar en dag?

Inläggav iris » 08 maj 2021 12:01

Smisk skrev:Menar du att medvetandet fungerar på samma sätt?

Alltså att medvetandet är ett "medvetet fenomen" av vad vi kallar meteria? Är det då något som av sin natur är 100% materia?

Vad jag menar är då att från detta följer att det precis är så det INTE är, just eftersom egenskaperna hos vatten INTE är samma som beståndsdelarna så kan man INTE förklara vatten som någon del inom fenomenet.

Eftersom varje fenomen finns som i ett "holistiskt nät" av samband så krävs att man förstår sambanden och hur de fungerar för att förstå någon del av nätet.

Bohm menar kalar nätet för implicate och explicate order. Alltså två typer av ordning, en inre och en yttre, vars potential existerar samtidigt i varje del och varje stund.

När jag använde magneten som tanke va det just en metafor och tanken skall inte förklara hur en magnet fungerar utan hur potentialen för existens fungerar. Potentialen är komplex på ett sådant vis att de innefattar ett inre och ett yttre samtidigt, potentiellt sätt då.

Detta är en holistisk modell dock och jag tycker om den :)

Jag köper inte den mekanistiska materialistiska 1800-tals modellen som du säkert märker.

Vetenskapsmän som Einstein och Bohm gjorde inte heller det, problemet är att kvantfysik och relativitet är så abstrakt att man lätt går vilse, hehe ;)


Om existensen innefattar fundamentala naturlagar, då finns de lagar som driver fram medvetandet. De som får medvetenhet att vara exakt så som det är och att göra exakt så som det gör.

Det kan inte förklaras av de lagar som driver exempelvis vatten och inte heller kan vatten förklaras av dem som driver medvetandet.



Förlåt att jag klipper din superintressanta tankevindling ovan --- men jag vill dra fokus till detta...

Jag köper nämligen både den starkt materialistiska och den icke materialistiska synen på materia... det är nämligen skillnad på levande materia och icke levande materia...
All levande materia (där ibland människan) kommunicera.
All icke levande materia kommunicerar inte - även om den har funktioner som ser ut som om det vore så.
Icke levande och levande materia är sammanbunden :lol: - både i det yttre och i det inre... av allt som existerar.

Detta skapar just det som vi kan kalla för holistisk syn. Vi kan inte förklara fenomen som ingår i det som är levande materia med de förklaringsystem som ingår i de icke levande materierna - men vi kan finna synteser...
:mrgreen:

iris
Inlägg: 1354
Blev medlem: 09 feb 2021 19:42

Re: Existerar en dag?

Inläggav iris » 08 maj 2021 12:08

iris skrev:
Smisk skrev:Menar du att medvetandet fungerar på samma sätt?

Alltså att medvetandet är ett "medvetet fenomen" av vad vi kallar meteria? Är det då något som av sin natur är 100% materia?

Vad jag menar är då att från detta följer att det precis är så det INTE är, just eftersom egenskaperna hos vatten INTE är samma som beståndsdelarna så kan man INTE förklara vatten som någon del inom fenomenet.

Eftersom varje fenomen finns som i ett "holistiskt nät" av samband så krävs att man förstår sambanden och hur de fungerar för att förstå någon del av nätet.

Bohm menar kalar nätet för implicate och explicate order. Alltså två typer av ordning, en inre och en yttre, vars potential existerar samtidigt i varje del och varje stund.

När jag använde magneten som tanke va det just en metafor och tanken skall inte förklara hur en magnet fungerar utan hur potentialen för existens fungerar. Potentialen är komplex på ett sådant vis att de innefattar ett inre och ett yttre samtidigt, potentiellt sätt då.

Detta är en holistisk modell dock och jag tycker om den :)

Jag köper inte den mekanistiska materialistiska 1800-tals modellen som du säkert märker.

Vetenskapsmän som Einstein och Bohm gjorde inte heller det, problemet är att kvantfysik och relativitet är så abstrakt att man lätt går vilse, hehe ;)


Om existensen innefattar fundamentala naturlagar, då finns de lagar som driver fram medvetandet. De som får medvetenhet att vara exakt så som det är och att göra exakt så som det gör.

Det kan inte förklaras av de lagar som driver exempelvis vatten och inte heller kan vatten förklaras av dem som driver medvetandet.



Förlåt att jag klipper din superintressanta tankevindling ovan --- men jag vill dra fokus till detta...

Jag köper nämligen både den starkt materialistiska och den icke materialistiska synen på materia... det är nämligen skillnad på levande materia och icke levande materia...
All levande materia (där ibland människan) kommunicera.
All icke levande materia kommunicerar inte - även om den har funktioner som ser ut som om det vore så.
Icke levande och levande materia är sammanbunden :lol: - både i det yttre och i det inre... av allt som existerar.

Detta skapar just det som vi kan kalla för holistisk syn. Vi kan inte förklara fenomen som ingår i det som är levande materia med de förklaringsystem som ingår i de icke levande materierna - men vi kan finna synteser...
:mrgreen:


När jag menar kommunicerar - menar jag sänder ut och tar emot (via icke materiella "våglängder", "signaler" - som buskar och träd gör, via olika typer av mottagningssystem och sändande som inte är materiellt) signaler - kommunikation.
Vi kan åstadkomma den i materiella ting som radio och andra sådana apparater - men signalernas väg från sändare till mottagare baserar sig inte på materiella ting... utan genom ---- luften (etern som man sa för tusen år sedan ...).

Smisk
Inlägg: 3220
Blev medlem: 27 aug 2016 15:42

Re: Existerar en dag?

Inläggav Smisk » 08 maj 2021 12:14

iris skrev:Det som verkar vara viktigt att kunna definiera - i den här tråden - är vad existens står för och betyder (innebär) samt definieras därmed.






Att leta efter det som skiljer saker åt för att hitta "sin sida, den bästa sidan" kan leda till att man utesluter viktiga saker.
Att istället försöka se värdet av "alla sidor" och göra en fungerande karta som förhåller dem till varandra på ett meningsfullt och klartänkt sätt är en smartare väg att gå tycker jag.

Materialism utesluter idealism och tvärt om, reduktionism utesluter holism och tvärt om osv....

Materia är ena sidan, medvetandet andra. Delarna är ena sidan, helheten andra sidan.

Innefatta istället alla aspekter och integrera dem i en fungerande modell, en som hedrar komplexiteten hos existensen, inte en som förvränger den.

Vi kan hitta på ordet Komplexitivism. :)

Förhållandet mellan någontings komplexitet och vad egenskaperna är och kan göra FÖR att komplexiteten OCH förhållandet mellan olika typer av komplexitet är nödvändiga komponenter av en modell som innefattar existensens natur i sin helhet.


Återgå till "Filosofi"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 21 och 0 gäster