Nej, så är det inte riktigt bland kvantar och kvarkar!
Faktiskt så verkar pengarna finnas där och inte! Katten dog och överlevde i ett annat universum.
Så det kan bli!!
Moderator: Moderatorgruppen

Ja, det skulle jag kunna göra!
Stephen Hawkins var vid ett tillfälle sur!
Det senaste inom sanningen (om vi ska tänka sanning) är att sanning är en motsägelse.
Det andra är en äldre teori om att något är predestinerat.
Sanning är därför både och!
Fann skrev:Stefan skrev:"Sanning" är ett begrepp som uttrycker en RELATION mellan ett upplevande (och beskrivande) subjekt och ett objekt, dvs något som upplevs.
Jag tror att "sanning" i vardagslag används just i enlighet med Aristoteles definition: "Att säga om det som är, att det inte är, eller om det som inte är, att det är, det är falskhet. Men att säga om det som är, att det är, eller om det som inte är, att det inte är, det är sanning."
Men som jag ser det har ändå alla sanningsteorier denna klassiska som underförstådd utgångspunkt - annars blir begreppet "sanning" i princip meningslöste fetrsom det helt enkelt skulle kunna ersättas med "verklighet" - men det blir ofta oklart att allt ändå bygger på denna "korrespondens"-tanke. Smile menar att jag har fel men i hans exempel är det tydligt att det ändå är ett förhållande han talar om när han ger exemplet på ljud som är meningsfulla i ett språk men inte i ett annat.
Min erfarenhet är att postmodernister är allt annat än klara, och pendlar mellan kontroversiella och okontroversiella uppfattningar. Att bordet är en social konstruktion är knappast en överraskande eller intressant insikt, och inget som skulle ifrågasättas av ens en "naiv realist". Men det innebär inte att sanningen om bordet på något sätt är relativ. Det är objektivt sant att detta föremål räknas som ett bord hos oss - är socialt konstruerat att vara ett bord hos oss -, och det är något som även varelser som inte räknar detta som ett bord kan veta. Således, att vissa saker, t ex bord, är socialt konstruerade (vilket är trivialt), implicerar inte att sanning är något relativt. För en god, icke- [postmodernistisk, välskriven och sympatisk bok om sociala konstruktioner, se John Searles Konstruktionen av den sociala verkligheten.
”Inom vårt ämne (= filosofin) finns inga som helst skolbildningar”, sa’Anders Wedberg på 1960-talet, i en minnesskrift till någon kollegas 65-års-dag. Det var Wedberg, som införde den ”nya logiken” till Sverige och han betraktades av många som den oskrivne ledaren för den svenska filosofin.
Gerhard Radnitzky — Törnebohms ende doktorand av format (och den ende, som behandlat substantiell vetenskapsteori), påpekade då, att Wedbergs påstående kan bytas ut mot tesen ”Inom vårt ämne dominerar en enda skolbildning över hela linjen, nämligen den logiska empirismen, dold bakom den utslätande frasen ”analytisk filosofi”.
In 1992 twenty philosophers including W. V. Quine and Ruth Barcan Marcus signed a letter to the University of Cambridge to protest its controversial award of an honorary doctorate to Derrida, maintaining that his work "does not meet accepted standards of clarity and rigor" and describing his philosophy as being composed of "tricks and gimmicks similar to those of the Dadaists."
Den så kallade postmodernism som uppstått under de senaste decennierna är en röst i denna filosofiska diskussion. Men det är en ganska svag röst, som inte i någon högre grad lyckats inta den filosofiska scenen, även om den gjort sig mycket hörd på många håll utanför filosofin. Det finns förstås även etablerade filosofer som är bekännande postmodernister och filosofiska miljöer som influerats av postmodernistiska tankegångar. Men i förhållandevis liten utsträckning har fackfilosofin tagit någon notis om postmodernismen. Man kan fråga sig varför postmodernism inte ens är ett tema på de flesta filosofiska seminarier, när nu så många andra humanistiska och samhällsvetenskapliga miljöer sägs ha blivit dominerade av postmodernistiska synsätt. Jag tror att svaret står att finna just i denna livliga diskussion om sanning och mening som pågått sedan länge inom filosofin. Postmodernismen håller grovt uttryckt sanning för något subjektivt och förnekar blankt att det alls finns något sådant som objektiv sanning och mening. De postmodernistiska tongångarna kan ha beröringspunkter med Kants kopernikanska vändning och kan påminna om vad sådana ledande filosofer under 1900-talet som Ludwig Wittgenstein, W. V. Quine och Michael Dummett har sagt. Men de diskussioner som sådana filosofer har initierat förefaller så mycket rikare. Postmodernismen tycks helt enkelt inte ha tillfört något väsentligt nytt bränsle till en redan pågående filosofisk diskussion.
Stefan skrev:Fann skrev:Stefan skrev:"Sanning" är ett begrepp som uttrycker en RELATION mellan ett upplevande (och beskrivande) subjekt och ett objekt, dvs något som upplevs.
Jag tror att "sanning" i vardagslag används just i enlighet med Aristoteles definition: "Att säga om det som är, att det inte är, eller om det som inte är, att det är, det är falskhet. Men att säga om det som är, att det är, eller om det som inte är, att det inte är, det är sanning."
Men som jag ser det har ändå alla sanningsteorier denna klassiska som underförstådd utgångspunkt - annars blir begreppet "sanning" i princip meningslöste fetrsom det helt enkelt skulle kunna ersättas med "verklighet" - men det blir ofta oklart att allt ändå bygger på denna "korrespondens"-tanke. Smile menar att jag har fel men i hans exempel är det tydligt att det ändå är ett förhållande han talar om när han ger exemplet på ljud som är meningsfulla i ett språk men inte i ett annat.
Med "denna", menar du den teori jag framlade, eller din egen teori? Jag förstår inte riktigt ditt inlägg.
Camilla skrev: Om man tror på osanningen att jorden är platt så har man inte kunskap om jordens form.
Ja, det skulle jag kunna göra!
Enligt klassisk logik kan inte A och icke-A vara sanna samtidigt.
Att filosofer "av facket" inte hänger postmodernistiska tänkare i julgranen är knappast något argument i sig. Som du själv säger är det filososfiska facket en rätt trång värld som i sig inte kan rymma alltför många riktningar - i synnerhet inte i små länder som Sverige.
Som jag uppfattar det finns det ingen sådan "filosofisk" inriktning men kanske en massa olika tankeströmningar som har de gemensamt att de vänder sig mot modernismens framstegstro och möjligheten att med naturvetenskap o teknologi lösa alla problem.
Camilla skrev:
Om man tror på osanningen att jorden är platt så har man inte kunskap om jordens form.
Vem som helst kan i princip mäta hur mycket som helst, men man kan inte tro att det är sant att jorden är rund.
Stefan skrev:Fann:Att filosofer "av facket" inte hänger postmodernistiska tänkare i julgranen är knappast något argument i sig. Som du själv säger är det filososfiska facket en rätt trång värld som i sig inte kan rymma alltför många riktningar - i synnerhet inte i små länder som Sverige.
Nja, det kanske inte är ett "knock-down-argument", men jag tror ändå att filosoferna har någorlunda koll på vad de håller på med, och om man tror det är det ju ganska intressant att de sågar postmodernismen, medan icke-experter på filosofi från andra institutioner gillar den.
Om den analytiska filosofin är missförstådd och skulle ha mer att ge andra vetenskaper än den gör fn så är det naturligtvis ett problem. Jag vet inte om missförstånden beror på bristande intresse från omvärlden, fördomar eller på att det som skrivs inte är riktigt tillgängligt och begripligt för andra, men det antar jag att du har en uppfattning om?
Det är ju inte "filosofin" man bråkar med utan ANDRA företrädare inom det egna facket. Det är de ifrågasättanden man själv stöter på, som gör att man slåss och hittar man då förtrogna inom tex "postmodernism" eller andra tänkare som ifrågasätter traditionellt positivistiska utgångspunkter så är det inte så konstigt om man hämtar sina referenser där. De kontakter jag själv haft med ex naturvetenskapligt inriktade filosofer har medfört att jag börjat ana att just samhällsvetenskapen är den mest traditionella och oreflekterat positivistiska av alla de vetenskapliga diciplinerna. Man bråkar alltså med "de sina" och inte med dem som "vet bättre" om du förstår vad jag menar.
Pedagogisk lögn brukar man kalla en förklaring som inte egentligen är riktigt sann, men som är betydligt enklare än en fullständig förklaring och fullt tillräckligt rättvisande för att man skall kunna använda den i de flesta vardagliga situationer. Lögnen tas till när man inte vill eller orkar förklara. Det anses trevligare att göra en pedagogisk förenkling, alltså att man samtidigt erkänner att man inte talar riktigt sant om hur något förhåller sig. Se även svart låda. Pedagogiska lögner är mycket vanliga inom populärvetenskap.
Exempel:
• I princip all fysik på grundskolenivå.
Lär ut naturlagar som bara gäller i de mest "vanliga" sammanhangen.
• Resonemang i vilka datorer "tänker"
Funkar bra när man rör sig på "användarnivå"
• Ett operativsystem är som en vaktmästare som sköter om programmen i datorn
Funkar (?) på något äldre personer med dataskräck (jo, det har använts)
• Det finns sanningar som saknar svar.
En grov förenkling av Gödels ofullständighetsteorem 1931.
Användare som besöker denna kategori: 28 och 0 gäster