nuddle skrev:När jag var 21år hade jag över 5miljoner i plånboken. . . . turkiska-pengar, min slutsats är att det inte är något speciallt att vara en miljonär
Hur många här tror du vet vad "5 miljoner i turkiska pengar" var värt när du var 21 år?
Jag orkar inte göra några efterforskningar i historien, så jag nöjer mig med att konstatera att
om inga extrema förändringar av den turkiska valutans värde skett sedan du var 21 år - något jag alltså inte kollat upp huruvida det är fallet - sluter jag mig till att du varit miljonär även uttryckt i svenska kronor. Protestera om jag drar fel slutsats. Om du, trots den rikedomen, fortfarande ändå anser att det inte är något speciellt att vara miljonär, är du antingen bortskämd med lyx redan från barnsben, så att du aldrig förstått hur bra du haft det, eller så är du väldigt dålig på att omsätta pengar i lycka. Felet ligger alltså inte i att miljonerna du ägde skulle vara på något sätt oförmögna att skapa lycka, utan felet ligger i dig. Eller så ljuger du helt enkelt. Många rika ljuger för att framställa sig själva som mer lika icke-rika människor än vad de är, för att få vara med i icke-rika människors gemenskap också, som en extra bonus utöver att få vara med i gräddan av samhället, något som är få förunnat. Mycket vill ha mer. Men "mycket vill ha mer" kan bli en lyckominskande faktor. Antingen har du ramlat ned i den fällan, eller så låtsas du ha gjort det. I vilket fall som helst stämmer det inte att "det inte är något speciellt att vara miljonär". Vad som möjligen stämmer är att "det inte är något speciellt att vara miljonär
för den som inte förstår att använda sina miljoner på ett lyckobringande sätt". Det är en helt annan sak, och något du kanske borde lära dig?