Vilket belopp i pengar hade du valt?

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
existentialisten
Kontakt:

Inläggav existentialisten » 26 sep 2010 02:23

Mr.M skrev:Jag behöver inte en miljon kronor,
Har jag till mat husrum och det nödvändigaste så hade jag nog tackat nej för eget behov.
Troligen hade jag tagit pengarna och fördelat dom tilll personer som behöver dessa.

För egen del hade jag nog inte tagit dessa pengar.

så svaret kanske blir både ja och nej.

men det är svårt och veta innan man är vid den situationen,

Vad du möjligtvis under påverkan av droger när du skrev ovanstående? Du kan omöjligtvis tro på dig själv. Men ja, whatever makes your boat float.

E
Jag vill födas om som en katt.

Mr.M

Inläggav Mr.M » 26 sep 2010 02:50

nej jag var inte drogad
jag har haft bra pengar, gjorde mig inte ett dugg lyckligare.
livet blir visserligen lättar på många sätt,
men det är inte så intressant att äga en massa prylar.

utan pengar mår jag bättre,
om du bara visste vad min inkomst varit det sista året hade du nog bara skakat på huvvet och nog undrat om man kan leva på det ;).
jag är nöjd... hoppas du vinner miljonen som gör att du  mår så bra :P

Användarvisningsbild
existentialisten
Kontakt:

Inläggav existentialisten » 26 sep 2010 02:54

Mr.M skrev:nej jag var inte drogad
jag har haft bra pengar, gjorde mig inte ett dugg lyckligare.
livet blir visserligen lättar på många sätt,
men det är inte så intressant att äga en massa prylar.

utan pengar mår jag bättre,
om du bara visste vad min inkomst varit det sista året hade du nog bara skakat på huvvet och nog undrat om man kan leva på det ;).
jag är nöjd... hoppas du vinner miljonen som behöver det så väl för att må bra :P

Jag påstår inte att pengar per automatik gör individen lyckligare. Jag påstår bara att det är rent skitsnack att du skulle låta dig själv leva på existensminimum och ge alla pengar i detta scenario till gråtande, svältande, oj-så-synd-om-HIV-smittade bebisar och/eller bara random människor som har klantat sig och horar på gatan, alt. fötts in i sin misär i någon öken i Afrika.

E

Mr.M

Inläggav Mr.M » 26 sep 2010 02:58

du får tro vad du vill :-)

detta scenario till gråtande, svältande, oj-så-synd-om-HIV-smittade bebisar och/eller bara random människor som har klantat sig och horar på gatan, alt. fötts in i sin misär i någon öken i Afrika.

jag antar att du och jag inte har samma syn på vad som är värt här i livet.
Jag skulle vilja ha pengar ibland när det tryter, mer än så är det inte.

Oblivion

Re: Vilket belopp i pengar hade du valt?

Inläggav Oblivion » 26 sep 2010 03:08

existentialisten skrev:
Cosmic philosopher skrev:Föreställ dig att du hade makten och förmågan att trolla fram pengar vid endast ett tillfälle eller gång. Under detta enda tillfälle fick du först bestämma själva beloppet i kronor strax innan själva trolleriutförandet. Du kunde välja precis vilket belopp du ville ha - alltså hur stort tal som helst i belopp  kronor. Sedan följde alltså att du trollade fram pengarna som genast manifesterade sig på ditt bankkonto och detta framtrollande gick så snabbt som en sekund.

Då kör vi:

Cosmic philosopher skrev:1)Hur stort belopp hade du valt? Du fick inte välja oändlighet med kronor utan du måste välja ett begränsat stort tal. Beloppet kan alltså vara hur stort som helst - men alltså ändligt. Hur mycket pengar hade du valt? Miljarder? Googol?(etta med 100 nollor), centiljon(600 nollor) , googolplex (etta med googol nollor)? Eller vad? Kom ihåg att du bara fick en enda chans...

Jag hade valt "googolplex".

Cosmic philosopher skrev:2)Vad hade du gjort med pengarna?

Jag hade, givmild som jag är, delat upp denna summa över hela världen; skänkt dem till gråtande bebisar, osv - ja, du förstår. Anledningen till detta ytterst idiotiska sätt att förstöra den globala ekonomin, hade varit därför att det skulle vara mitt mål: att förstöra den globala ekonomin, och medan världen gråter sönder bakom min rygg, så skulle jag iaktta människan medan hon förintar sig själv.

Cosmic philosopher skrev:3)Hade du förändrat mycket i ditt liv av detta belopp i pengar? I så fall vad?

Jag hade kanske köpt lite extra cigaretter och snus innan jag ser till så att pengarna i sig förlorar allt värde.

Cosmic philosopher skrev:4)Hade du förändrat något materiellt i prylar,saker och ting och sånt som kan köpas? Större hus? Finare bil? Slott? Swimingpool?

Jag har aldrig åkt motorcykel, så det skulle jag nog vilja testa innan jag ser till så att pengarna förlorat allt värde.

Cosmic philosopher skrev:5)Hade du flyttat? Var i så fall? Utomlands? På vilken ort?

Nej.

Cosmic philosopher skrev:6)Hade du förändrat dina aktiviteter,sysselsättningar eller det som du helt enkelt gör på dagarna? Eller hade du jobbat med samma jobb som du gör nu? Vad hade du lagt  tiden på?

Jag hade, som sagt i detta scenario, iakttagit människan medan hon förintar sig själv, så det är troligen det som jag hade lagt min tid på; självklart så hade jag även åkt runt på min nyinköpta motorcykel.

E

Får jag fråga, vad är det som gjort att du förlorat hoppet om mänskligheten?

Användarvisningsbild
existentialisten
Kontakt:

Inläggav existentialisten » 26 sep 2010 13:05

Oblivion skrev:Får jag fråga, vad är det som gjort att du förlorat hoppet om mänskligheten?

Ja, du, lille pojk, jag har sett för mycket av livets onda sida för att ...

Nä - för mycket kliché.

Ett enkelt svar på din fråga: Jag läser tidningen.

Mr.M

Inläggav Mr.M » 26 sep 2010 16:00

existentialisten,

Pengar påverkar oss, vi kämpar för dessa pengar, ibland så mycket att det fyller hela våran tillvaro.
Det blir ett skapat beroende. Vi vill ha mera.
Någonstans sätter vi alla en gräns, hur mycket tid och tanke ger jag åt att få detta roliga överskott ?
ska jag spela o chansa, eller jobba lördag och söndag med,  kanske vi jobbar över varje dag.
Det spelar egentligen ingen roll, det viktiga är att vi mår av vad vi gör.

Om jag har vunnit en miljon eller en miljard kronor, så slipper jag tillbringa tid med att fundera runt pengar,
Men det blir inte så för mig, än mer tid går åt till att funderar på hur jag ska få mer pengar och hur jag bäst förvaltar det jag har. Jag är inne in ett beteende som jag medvetet inte valt.

Var går gränsen där jag styr över mitt liv och samtidigt kan ha det som jag anser viktigt för min existens.

Om jag svarar helt ärligt på ditt tidigare ifrågasättande av mitt svar,
så blir det, jag vet inte. För jag vet inte hur mycket lusten kommer att prägla mig,
jag vet att jag kommer att prioritera mina barn, men jag vet också att jag kommer prioritera mina andra värderingar.

Jag kommer troligtvis aldrig vinna en miljon kronor, för jag spelar inte med pengar.
Helt ärligt så känner jag inte lust för att ha pengar. Jag känner mig olustig av att inte ha råd med att betala hyran i tid och andra skulder som blir liggande.

Jag är en humanist, jag ser det goda i varje person, även om jag vet att många har mycket ondska i sig.
Men jag har väldigt svårt för att göra en alltför kraftfullt fördömande. Att läsa om all ondska i tex aftonbladet eller andra medier gör mig bara besviken, Dom gör sin förmögenhet på att skapa hat i samhället, saknar nyanserade vinklar och två minuters reportage kan inte ge en bra detaljerad bild av helheten.

Det är ingen lätt fråga om jag vill ha dessa pengar.. Jag vill att alla ska ha det bra.
vart drar vi gränsen för vad som är bra och vad som är dåligt..

Oblivion

Inläggav Oblivion » 26 sep 2010 16:10

existentialisten skrev:
Oblivion skrev:Får jag fråga, vad är det som gjort att du förlorat hoppet om mänskligheten?

Nä - för mycket kliché.

Ok, men skulle du kunna nämna mer konkret vad det är hos människor som du stör dig på som mest?
Är det vidrigheterna i allmänhet du tänker på, som man läser i nyheterna varje dag, eller finns det något särskilt drag i människans natur (en "röd tråd") som du anser står för de flesta av våra misslyckanden?

Användarvisningsbild
nuddle

Inläggav nuddle » 26 sep 2010 20:03

När jag var 21år hade jag över 5miljoner i plånboken. . . . turkiska-pengar, min slutsats är att det inte är något speciallt att vara en miljonär

Justin Case

Inläggav Justin Case » 29 sep 2010 22:13

existentialisten skrev:

Nä - för mycket kliché.

Vad vinner du på att ha gett upp hoppet om mänskligheten?

Om du tror dig vinna något på det, implicerar inte det att du anser dig stå över mänskligheten? Vad är det för översittarfasoner, om jag får fråga?

Och, å andra sidan, om du inte vinner något på att ha gett upp hoppet om mänskligheten, varför inte återuppta det? Vad har du att förlora på att återuppta det (om du nu inte har något att vinna på att kasta bort det)?

Justin Case

Inläggav Justin Case » 29 sep 2010 22:29

nuddle skrev:När jag var 21år hade jag över 5miljoner i plånboken. . . . turkiska-pengar, min slutsats är att det inte är något speciallt att vara en miljonär

Hur många här tror du vet vad "5 miljoner i turkiska pengar" var värt när du var 21 år?

Jag orkar inte göra några efterforskningar i historien, så jag nöjer mig med att konstatera att om inga extrema förändringar av den turkiska valutans värde skett sedan du var 21 år - något jag alltså inte kollat upp huruvida det är fallet - sluter jag mig till att du varit miljonär även uttryckt i svenska kronor. Protestera om jag drar fel slutsats. Om du, trots den rikedomen, fortfarande ändå anser att det inte är något speciellt att vara miljonär, är du antingen bortskämd med lyx redan från barnsben, så att du aldrig förstått hur bra du haft det, eller så är du väldigt dålig på att omsätta pengar i lycka. Felet ligger alltså inte i att miljonerna du ägde skulle vara på något sätt oförmögna att skapa lycka, utan felet ligger i dig. Eller så ljuger du helt enkelt. Många rika ljuger för att framställa sig själva som mer lika icke-rika människor än vad de är, för att få vara med i icke-rika människors gemenskap också, som en extra bonus utöver att få vara med i gräddan av samhället, något som är få förunnat. Mycket vill ha mer. Men "mycket vill ha mer" kan bli en lyckominskande faktor. Antingen har du ramlat ned i den fällan, eller så låtsas du ha gjort det. I vilket fall som helst stämmer det inte att "det inte är något speciellt att vara miljonär". Vad som möjligen stämmer är att "det inte är något speciellt att vara miljonär för den som inte förstår att använda sina miljoner på ett lyckobringande sätt". Det är en helt annan sak, och något du kanske borde lära dig?

Återgå till "Filosofi"