Lill-Leif skrev:Rorschach skrev:Så var ändrar Popper på det klassiska kunskapskriteriet? Det han sysslade med var till stor del att avgränsa vad som är vetenskap från sådant som inte är det. Ett påstående som "alla ogifta män är ungkarlar" är så som jag förstått Popper inte ett vetenskapligt påstående och det finns inget jag läst av Popper som tyder på att han är av åsikten att man inte kan veta att alla ogifta män är ungkarlar.Lill-Leif skrev:Det går att tolka Popper på ett annat sätt. Låt oss säga att man behåller sanningskravet och samtidigt anammar Poppers teori. Det resulterar i att vi aldrig kan veta om vi vet något för vi vet inte om det vi tror att vi vet idag är sant. Då är vi plötsligt skeptiker. Problemet är dock att Popper förnekar att han är en skeptiker.
Går det att få resonemanget mer utförligt? Den tolkning som du gett av Poppers teori är just att ta bort sanningskravet, vad då "...behåller sanningskravet och samtidigt anammar Poppers teori" betyder är oklart.
A priori-satser som "alla ogifta män är ungkarlar" är ej falsifierbara och därmed ej vetenskapliga. Du uttrycker ingen ny kunskap med den meningen lika lite som med "en gris är en gris". Popper kallade det en dogmatisk fälla eller liknande.
Så med andra ord så är din åsikt att Popper anser att man inte vet att alla ogifta män är ungkarlar och att en gris är en gris.
Lill-Leif skrev:Till sanningskravet.
Låt oss säga att vi säger att kunskap är detsamma som hypotetiska, temporära gissningar som vi inte vet om de är sanna eller ej.
Om vi sedan lägger till "men kunskap måste vara sann!".
I det fallet har vi återigen kunskap om påståenden som det tidigare nämnda "Det ligger en silversked på månen...". Dessutom förklaras "kunskap" i termer av "vet", viket är lite problematiskt eftersom vi inte gjort någon skillnad på påståenden som "En person vet A" och "En person har kunskap om A".
Lill-Leif skrev:
Hur kan något vara sant men samtidigt temporärt, ersättningsbart och hypotetiskt?
eh? Låt B="Det ligger en smörgås i kylen" vara ett påstående som en person vet. Om personen går till kylen och tittar in så ligger det då en smörgås där. Om det mot förmodan inte ligger en smörgås där så visste personen inte B
Lill-Leif skrev:Det går inte ihop. Då kan man antingen säga att våra gissningar/teorier idag räknas som kunskap trots att vi inte vet om de är sanna ELLER så kan man avfärda dem på grund av att vi inte vet om de uppfyller det obligatoriska sanningskriteriet för kunskap.
Du rör till det, ta påstående B, och en person A. Klassiskt så vet A då B om
a) B är sant.
b) A tror B.
c) As tro på B är berättigad.
Det finns inget krav motsvarande "A vet att B är sant" så visst kan säga "att våra gissningar/teorier idag räknas som kunskap trots att vi inte vet om de är sanna".
Lill-Leif skrev:Om vi vänder på det Rorschach, var uttrycker Popper att han menar att vår kunskap måste vara sann? Känns mest som att jag sitter och upprepar mig här och svarar på samma fråga om och om igen.
Ingen aning var, eller ens om han nämner det. Vad jag läst så är han skeptisk till syntetiska a priori utsagor, men jag har dock inte läst hur han ställer sig till analytiska sådana. Vidare har jag inte läst att han menar att man bara kan veta utsagor som är vetenskapliga. Problemet är lite om han likställer det man kan veta med det som är vetenskaplig.