High Valance skrev:iris skrev: Börjar med det fetmarkerade då det är en utvikning.
Jodå jag hade "nöjet" att läsa en kurs för James Conant (någon amerikansk professor som kunde Kant) --- det var "intressant"...
Tror att det blir problem när komplexa verk översätts - och därmed blir något fel som sedan blir helt galet. Det du är skeptisk till är direkt från originalverkets ordlista. Kritisk der Reinen Vernunft - Reclam Verlag (1966).
Så det kanske om du är intresserad av att läsa rätt beskrivning av verket - (du kanske inte läser tyska) så lämnar denne Kantexpert:
https://www.sahistory.org.za/sites/defa ... ok4you.pdfDär kan du hitta vad dessa begrepp står för.
Ingen tyska.
Jag ska kolla in länken. Men skulle du kunna mer eller mindre kortfattat (eller inte kortfattat om du vill) kunna berätta vad Kant menade med sin noumenon/fenomen distinktion? Jag hade ungefär förstått detta som att fenomen är det som är tillgängligt för vår upplevelse i form av fenomenologiska framträdanden. Noumenon hade jag förstått är det som inte är tillgängligt för vår upplevelse, men är det som våra upplevda fenomenologiska framträdanden är framträdanden av. Om detta inte stämmer, vad menade Kant då med sin noumenon/fenomen distinktion? Känn dig fri att förklara hur mycket eller lite du vill.
iris skrev: Aha... ja nu är det intressant - såsom jag förstår dig och det du vill säga är att du menar att den idealistiska tanken är bäst på att kunna förklara ett "fenomenologiskt" medvetande - som du menar är det enda som existerar.
Rätt förstått?
Jag försvarar och förespråkar uppfattningen att fenomenologiskt medvetande är det enda som existerar - det som på engelska har kallats för en 'consciousness-only ontology' eller en 'consciousness-only view'. Men jag tror inte jag menar att denna idealistiska tanke är bäst på att kunna förklara ett "fenomenologiskt" medvetande, eftersom fenomenologiska medvetandet då, enligt denna uppfattning, är oförklarligt. Det är enligt denna uppfattning ett faktum som inte kan förklaras i termer av något annat. Det är alltså det som på engelska kallas för ett 'brute fact'.
Vidare, om denna teori är korrekt, så har ju det direkta implikationer på orginalfrågan i den här tråden. Om det är sant att den form av idealism jag föreslår är korrekt, så är medevtandet ett oförklarligt faktum (a brute fact), och därmed är det inte skapat av något annat än sig själv.
För att dydliggöra vad jag menar så är min tes angående idealism, i mer explicita termer, detta: bland de metafysiska och ontologiska teorierna, såsom metafysisk materialism, panpsykism, dual aspektmonism, ontologisk matematik, etc., är en idealistisk uppfattning, enligt vilken det bara finns fenomenologiskt medvetande, den bästa teorin, eller den teori som är att föredra.
Här är ett argument för denna uppfattning:
P1) Förutsatt att övrigt är likvärdigt, om teori1 är mer ontologiskt parsimonisk än teori2, så är det rationellt att föredra T1 framför T2.
P2) Idealism är mer ontologiskt parsimonisk än icke idealism, och övrigt är likvärdigt (åtminstone är övrigt inte olikvärdigt till fördel för icke idealism framför idealism).
C) Alltså, är det rationellt att föredra idealism framför icke idealism.
Det är för mig lite svårt att formulera den på svenska. Men på engelska lyder den så här:
P1) Other things being equal, if theory1 is more ontologically parsimonious than theory2, then it is rational to prefer T1 to T2.
P2) Idealism is more ontologically parsimonious than non-idealism, and all other things are equal (at least other things are not unequal in a way that favors non-idealism to idealism) .
C) Therefore, it is rational to prefer idealism to non-idealism.
Jag ska försöka formalisera ett annat argument som 'does more justice' till min intuition om varför idealism är den uppfattning eller teori som är att föredra. Men den är ännu inte formaliserad, eller ens ännu välformulerad.
iris skrev: Det innebär att allt är som Calderon de la Barca sa: La vida es sueño
Vilket då är kontentan av detta - eller rättare sagt - effekten.
Har jag förstått dig rätt?
You got it.
Det innebär även att allt är som den här songen sa: ro ro ro din båt..
Åtminstone så skulle jag jag säga att det är en bra metafor - både det som Calderon de la Barca sa, och songen om att ro sin båt.