En bra värld

Moderator: Moderatorgruppen

iris

Re: En bra värld

Inläggav iris » 31 maj 2021 19:39

Pollen skrev:
iris skrev:
Pollen skrev:En bra värld är en värld utan religioner!
Religion är den enskilt största riskfaktorn för osämja, intolerans, folkmord och krig.
Religion splittrar, vetenskap förenar!

Att upprepa påhittade teorier som inte är sanna - givna av politiker - gör dem inte mindre lögner bara för att man säger den ofta ... fast Goebbles sa motsatsen.
Tro inte på Goebbles - han också ljög.

Läs forsning --- du som är så troende på vetenskap - använd den mer ofta än att säga dumheter. Det blir mer trovärdigt vad du själv säger då.
Här... läs: https://www.britannica.com/topic/war/The-causes-of-war

Vilken är din slutsats efter att ha läst
https://www.britannica.com/topic/war/The-causes-of-war

Ganska uppenbart eftersom det står så: människans aggresivitet (desto mer ociviliserad =mer djur = mer aggressiva är människor) samt människans intressen via ideologier: ekonomiska fördelar som yttrar sig i att vilja ha det andra har och ta det. Det är huvudlinjerna vilket också stämmer när man gör summeringar av varför krig uppstår.

lite mer för dig att läsa --- forskning/vetenskap:

Causes of conflicts
Why wars happen
Analysing the causes of conflicts
Dec 16th 2008
THERE have been nine wars and almost 130 violent conflicts across the world this year, according to an annual report released on Monday December 15th by the Heidelberg Institute for International Conflict Research, a think-tank. The study classifies conflict broadly to include peaceful disputes over politics or borders (low intensity), as well as those involving sporadic or constant violence (medium or high intensity). In 2008 previously non-violent conflicts escalated into violence in countries such as Kenya and Yemen. Ideological change is both the most common cause of conflict and the root of most wars, but there is rarely only one cause of dispute. Congo's ongoing conflict encompasses a battle for its mineral resources and, according to some, an invasion by another state, Rwanda.

AP
https://www.economist.com/news/2008/12/ ... ars-happen

Om du inte vet vad ideologi är - betyder det : politiska idéer...

iris

Inläggav iris » 31 maj 2021 19:53

Religion är den enskilt största riskfaktorn för osämja, intolerans, folkmord och krig.

Bra att veta när man påstår grundlösa saker är hur det förhåller sig med vetenskapen... och det kan vi bla läsa i samma källa jag gav dig från Britannica:
Consequently, although modern war technology depends heavily upon scientists and although many of them are employed by governments in work directly or indirectly concerned with this technology, scientists as a group are far from being wedded to war. On the contrary, many of them are deeply concerned with the mass destruction made possible by science and participate in international pacifist movements.

Learn More!

iris

Inläggav iris » 31 maj 2021 20:38

Pollen skrev:
iris skrev:

Bra att veta när man påstår grundlösa saker är hur det förhåller sig med vetenskapen... och det kan vi bla läsa i samma källa jag gav dig från Britannica:
Consequently, although modern war technology depends heavily upon scientists and although many of them are employed by governments in work directly or indirectly concerned with this technology, scientists as a group are far from being wedded to war. On the contrary, many of them are deeply concerned with the mass destruction made possible by science and participate in international pacifist movements.

Learn More!

Intressant!
Citatet talar om vetenskapsmän, vetenskapsmän - inte vetenskap.
Förstår du inte vad du läser?

:lol:

iris

Inläggav iris » 01 jun 2021 07:40

Pollen skrev:
iris skrev:
Pollen skrev:
Intressant!
Citatet talar om vetenskapsmän, vetenskapsmän - inte vetenskap.
Förstår du inte vad du läser?

Du menar väl inte katolicism kan identifieras med katoliker?
Så att pedofildömda och pedofilmisstänkta katolska höjdare är katolicism?

iris

Inläggav iris » 02 jun 2021 13:20

Pollen skrev:En värld utan religioner är bra värld.
Vetenskap förenar, religion splittrar.

Aldrig nånsin har krig startats pga vetenskapliga motsättningar. Oenigheter löses med mer och bättre empirisk forskning och sedan är saken ur världen.
Eftersom religioner inte är evidensbaserade finns inga rationella metoder att lösa konflikter. Bara makt kan göra det. Makten kan ta sig olika uttryck: mobbning, misshandel, mord, folkmord, krig.

:lol: ... och du ger inte upp...

jag bjuder dig för din envishet ett härligt stycke medmänsklighet, mod och renhjärtade insatser som få vågar --- men som är långt ifrån vetenskap. Det kallas för vänskap och godhet.

Arab student awarded medal from college for saving Jewish man from lynch
Kasem shielded Janashvili with his own body while he - as a qualified nurse - bandaged his wounds. Then, he offered support to Janashvili’s mother, who had fainted at the sight of her injured son.
https://www.jpost.com/israel-news/arab- ... nch-669841
Arab student awarded medal from college for saving Jewish man from lynch

Kasem shielded Janashvili with his own body while he - as a qualified nurse - bandaged his wounds. Then, he offered support to Janashvili’s mother, who had fainted at the sight of her injured son.

Graduate student Fadi Kasem receives the Distinguished Conduct Medal from Prof. Yuval Elbashan, Dean of Ono’s Multicultural Campuses. (photo credit: ONO ACADEMIC COLLEGE)

Graduate student Fadi Kasem receives the Distinguished Conduct Medal from Prof. Yuval Elbashan, Dean of Ono’s Multicultural Campuses.

Over the weekend, Ono Academic College awarded the Distinguished Conduct Medal to graduate student Fadi Kasem, in a special ceremony.

Kasem, who works as a nurse at the Galilee Medical Center, was awarded the medal for saving the life of Mor Janashvili during the recent nationwide riots between Jews and Arabs that overlapped with the escalation in Gaza.

Janashvili who was visiting his mother last month in Acre when dozens of Arab Israelis tried to lynch him, stabbing him with knives and assaulting him with rocks and sticks. Even after he got out of his car and tried to run away, they continued to attack him.

“I arrived at the scene together with a sheikh from Acre and several other residents from the Arab sector in order to calm the winds,” Kasem, 28, explained. “Immediately, I saw Mor lying on the ground. The only thing I could think of was how to save him. It didn’t occur to me if he was Jewish or Arab.”

Kasem shielded Janashvili with his own body while he bandaged his wounds. Then, he offered support to Janashvili’s mother, who had fainted at the sight of her injured son.

“I promised her that I would take care of him,” Kasem, who had Janashvili transferred to the Galilee Medical Center, said.

Prof. Yuval Elbashan, Dean of Ono’s Multicultural Campuses, who gave him the award, noted that "Fadi carried out an act that many others did not have the courage to do."

"With his courage and actions, when he ran into the social inferno to save a man who was ostensibly from the other side, he served as a moral role model for all of us and demonstrated the highest, most exalted social responsibility," Prof. Elbashan said.

"We will learn about his deed in all the tracks and faculties at Ono," he added.

A few days after the assault, Kasem visited the young man in his hospital bed and the two embraced. But then Janashvili told his new friend that he was unlikely to go back to Acre in the near future.

“Don’t talk like that,” Kasem said. “Even in 2008, when there were severe riots in Acre, people did not believe coexistence would return, and here everything is back to normal. Overall, most Acre residents are good people, sane people who advocate coexistence.

“We will stay in touch and I will take you to eat hummus in Old Acre,” he continued. “We are like a family. My home is your home.”

iris

Inläggav iris » 02 jun 2021 16:50

Pollen skrev:Ja, det är bra att det finns människor med civilkurage!
Och som håller människovärde högre än religiösa övertygelser.
Glöm inte att det finns både sekulära judar och sekulära araber!
Och jag är en glad sekulär svensk!

jag ger upp... :lol:

iris

Inläggav iris » 02 jun 2021 21:08

Pollen skrev:
iris skrev:
Pollen skrev:Ja, det är bra att det finns människor med civilkurage!
Och som håller människovärde högre än religiösa övertygelser.
Glöm inte att det finns både sekulära judar och sekulära araber!
Och jag är en glad sekulär svensk!

jag ger upp... :lol:

Klokt beslut!

ja, gegen Dummheit ist noch keine Kraut gewaschen

iris

Inläggav iris » 04 jun 2021 08:26

Pollen skrev:
iris skrev:
Pollen skrev:
Klokt beslut!

ja, gegen Dummheit ist noch keine Kraut gewaschen

Just därför är det klokt beslut.
Till slut förlorar okunskap.

Det var ju ett intressant påstående.
Låt oss tänka lite då.
Vad krävs av en individ för att man ska överge något som man håller för sant, därmed tror på?
Vad säger du?

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inläggav Anders » 04 jun 2021 08:29

Tio gånger mer än vad du kan säga
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Jonathan Haidt - A righteous mind
Juli 2026

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inläggav Anders » 04 jun 2021 08:32

förstår mig själv skrev:
Anders skrev:Politiker... största maktfaktorn? Skapar politikerna skeenden, historia? Eller är de mer på plats för att hantera den situation som råder? Vad skapade egentligen romarriket? Varfrån kom egentligen Upplysningen, Franska revolutionen, första världskriget? Nu är det inte mycket av framtidsvisioner, här i Svedala i alla fall. En massa härk att reda ut snarare. Men gör det Sverige till ett dåligt ställe att leva i, och ett land som kommer bidra till någon undergång?

Det kommer bli stora förändringar när landet humaniseras tror jag.

Det var ett gott verb. Humanisera. Kan betyda allt från meritokrati till att alla snälla betjänar alla lata och skräniga.
Vad humanism är skulle man kunna fylla internet med.
Juli 2026

iris

Inläggav iris » 04 jun 2021 08:40

Anders skrev:Tio gånger mer än vad du kan säga

ja ibland förlorar kvantitet över kvalitet i - inte att man säger något - utan hur och vad man säger.
Så sa jag också när jag var ett barn och man hade sagt ja och nej mellan sig för att få slut på det hela: tusen gånger mer än du kan säga.

men--- det var ju när jag var barn.
Det är bra å andra sidan att du rycker ut till hans försvar för att han verkar behöva stöd --- :lol:

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inläggav Anders » 04 jun 2021 09:20

iris skrev:
Anders skrev:Politiker... största maktfaktorn? Skapar politikerna skeenden, historia? Eller är de mer på plats för att hantera den situation som råder? Vad skapade egentligen romarriket? Varfrån kom egentligen Upplysningen, Franska revolutionen, första världskriget? Nu är det inte mycket av framtidsvisioner, här i Svedala i alla fall. En massa härk att reda ut snarare. Men gör det Sverige till ett dåligt ställe att leva i, och ett land som kommer bidra till någon undergång?

Absolut --- låt oss läsa vad politiker gör: A variety of methods are deployed in politics, which include promoting one's own political views among people, negotiation with other political subjects, making laws, and exercising force, including warfare against adversaries.[4][5][6][7][8] Politics is exercised on a wide range of social levels, from clans and tribes of traditional societies, through modern local governments, companies and institutions up to sovereign states, to the international level. In modern nation states, people often form political parties to represent their ideas. Members of a party often agree to take the same position on many issues and agree to support the same changes to law and the same leaders. An election is usually a competition between different parties.

Och sedan tänka på vad som har hänt i modern historia bara i Europa som blev två världskrig --- och vad politikerna i Sverige har skapat för slags land ... från vad som fanns förr...

Tror du ger politikerna som personer och åsiiktskommapåare alldeles för stor betydelse.
Ta Palme, så har du en kille som påverkat svensk politik mer än snittet. Beskowska skolan, sergeant i kavalleriet. Naturligtvis sedan göra det Oxenstiernorna likväl som mina ungar måste göra - plugga utomlands, lång resa.
Men först, impad av Wigforss, denna missionsförbundarson, folkhemsbarnet folkhemsbarn, känner igen min släkt mycket i hans. En rörelse som skapade mycket framgångsrika människor, en produkt av tiden, revolutionerna, arbetarrörelsen. Inget orkestrerat, snarast en produkt av industrialismen även om det inte riktigt tog den väg Marx förutsåg. En tänkande överklasspojk då kunde nog inte undgå att påverkas, imponeras. Sen iväg till USA för att plugga, förstås då, och det precis efter kriget, med den rörelse som de återvändande färgade soldaterna skapade. Slaveriets produkter lätt att skåda. Även om han kunde pallrat sig ner på söder som lite yngre för att se alla klasskillnader han behövde. Sen lite resor i världen, och runt 50 kunde du ta dig runt mer än tidigare, naturligtvis kom du i kontakt med lite tredje värld.

Vad jag försöker säha, han är en produkt av sin tid, som är en produkt av skeenden som ingen malteserorder, amerikansk eller sovjetisk president kan orkestrera. VILLE nån ha hit hundratusentals flyktingar 2015? Nej, men plötsligt har alla även utanför västvärlden mobiler, kan se från halva världen bort vart man kan ta sig. Asylrätter är inte skrivna för sådana scenarion, som inte var tekniskt möjliga då de skrevs.

Skall vi ta judarna? De bad direkt inte om att hamna i Europa. Men hamnade lite varstans. Stark tradition av lärdom och en disciplin. Hamnar i länder som Tyskland. Framgångsrik udda fågel som spelar ett eget spel. Inte med samma regler och utförande som de på plats. Inte bara religiösa motsättningar, utan helt enkelt den här omhuldade mångkulturen. Sachs och andra här i landet fattade att mångkultur inte så bra ide, skapade träningsläger i svenskhet för nyanlända judar. Gled också ganska obemärkta (obs ganska) genom kriget, inte pigga på en stor judisk invandring till Sverige. Rätt tänk - världen händer, världen är ett bökigt ställe, man får hänga med i svängarna och göra det bästa av situationen

Politiker bästa lösningen på det? Platon och Popper ganska överens - den modellen, demokrati, kanske inte är maxad i alla situationer, men den är minst dålig då den är dålig. Kan inte säga att jag blivit riktigt missnöjd på en enda statsminister sen jag fick börja välja på 80-talet mer än möjligen Reinfeldt modell sista två åren, och det för att han var så pass bra under 00-talet. Detivatan blev så negativ. Jag tror det var Filippa,
.
Juli 2026

iris

Inläggav iris » 04 jun 2021 09:25

Anders skrev:
Tror du ger politikerna som personer och åsiiktskommapåare alldeles för stor betydelse.
Ta Palme, så har du en kille som påverkat svensk politik mer än snittet. Beskowska skolan, sergeant i kavalleriet. Naturligtvis sedan göra det Oxenstiernorna likväl som mina ungar måste göra - plugga utomlands, lång resa.
Men först, impad av Wigforss, denna missionsförbundarson, folkhemsbarnet folkhemsbarn, känner igen min släkt mycket i hans. En rörelse som skapade mycket framgångsrika människor, en produkt av tiden, revolutionerna, arbetarrörelsen. Inget orkestrerat, snarast en produkt av industrialismen även om det inte riktigt tog den väg Marx förutsåg. En tänkande överklasspojk då kunde nog inte undgå att påverkas, imponeras. Sen iväg till USA för att plugga, förstås då, och det precis efter kriget, med den rörelse som de återvändande färgade soldaterna skapade. Slaveriets produkter lätt att skåda. Även om han kunde pallrat sig ner på söder som lite yngre för att se alla klasskillnader han behövde. Sen lite resor i världen, och runt 50 kunde du ta dig runt mer än tidigare, naturligtvis kom du i kontakt med lite tredje värld.

Vad jag försöker säha, han är en produkt av sin tid, som är en produkt av skeenden som ingen malteserorder, amerikansk eller sovjetisk president kan orkestrera. VILLE nån ha hit hundratusentals flyktingar 2015? Nej, men plötsligt har alla även utanför västvärlden mobiler, kan se från halva världen bort vart man kan ta sig. Asylrätter är inte skrivna för sådana scenarion, som inte var tekniskt möjliga då de skrevs.

Skall vi ta judarna? De bad direkt inte om att hamna i Europa. Men hamnade lite varstans. Stark tradition av lärdom och en disciplin. Hamnar i länder som Tyskland. Framgångsrik udda fågel som spelar ett eget spel. Inte med samma regler och utförande som de på plats. Inte bara religiösa motsättningar, utan helt enkelt den här omhuldade mångkulturen. Sachs och andra här i landet fattade att mångkultur inte så bra ide, skapade träningsläger i svenskhet för nyanlända judar. Gled också ganska obemärkta (obs ganska) genom kriget, inte pigga på en stor judisk invandring till Sverige. Rätt tänk - världen händer, världen är ett bökigt ställe, man får hänga med i svängarna och göra det bästa av situationen

Politiker bästa lösningen på det? Platon och Popper ganska överens - den modellen, demokrati, kanske inte är maxad i alla situationer, men den är minst dålig då den är dålig. Kan inte säga att jag blivit riktigt missnöjd på en enda statsminister sen jag fick börja välja på 80-talet mer än möjligen Reinfeldt modell sista två åren, och det för att han var så pass bra under 00-talet. Detivatan blev så negativ. Jag tror det var Filippa,
.

Helt uppenbart intressanta tankar i en intressant mix - som visar vad och hur du tänker Anders... men
visar det du skriver på något annat än dina tankar och din analys av en nutid i Sverige specifikt och i andra länder?
Kan du visa mig hur dina tankar hade kunnat bli - befästa i fakta eller i vad vi kan kalla för objektiva skeenden?

Användarvisningsbild
David H
Moderator

Inläggav David H » 04 jun 2021 10:50

Anders skrev: Kan inte säga att jag blivit riktigt missnöjd på en enda statsminister sen jag fick börja välja på 80-talet mer än möjligen Reinfeldt modell sista två åren, och det för att han var så pass bra under 00-talet. Detivatan blev så negativ. Jag tror det var Filippa,

Filippa? Inte Roberta?
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/
Maskrosrotsinitiativ: https://www.facebook.com/groups/477981001260196

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inläggav Anders » 04 jun 2021 10:58

rekoj skrev:
Anders skrev: Kan inte säga att jag blivit riktigt missnöjd på en enda statsminister sen jag fick börja välja på 80-talet mer än möjligen Reinfeldt modell sista två åren, och det för att han var så pass bra under 00-talet. Detivatan blev så negativ. Jag tror det var Filippa,

Filippa? Inte Roberta?

Filippa.
Juli 2026

Återgå till "Filosofi"