hakkapeliitta skrev:Smisk skrev:Matematiken beskriver saker, det är allt. Någon verklighet pysslar den inte med.
Matematik är som mycket annan vetenskap ett försök att modellera, beskriva verkligheten i termer som vi tycker är värdefulla och har nytta av.
Du skrev i något tidigare inlägg att matematik handla om ”kvantitativa förhållanden”.
Matematik idag handla om mer än så, kaosteori, spelteori som exempel. Spelteori t.ex. handlar om taktik mot motståndaren när givna förutsättningar finns.
John Nash fick Nobelpriset i ekonomi i just spelteori inom ekonomi.
Spelteori är rätt fascinerande område inom matematik, anmälde mej en gång till kursen men nåt kom emellan och jag hoppade av. Har böckerna kvar.
Matematik är mer än du vet.
Ja visst, allt du säger är jag med på. Sakerna du talar om "fungerar som de gör" utifrån deras kvantitiva förhållanden sett.
Spelteori och ekonomi ÄR inte matematik, matematik kan beskriva saker man kan förhålla till dem för att beteenden hos fenomenen kan BESKRIVAS kvantitativt.
I spelteori finns saker som erfarenheter, val och värderingar invävda. Om dessa säger matematiken inget om, inte mer än att den kan beskriva förhållanden mellan tillstånd som kan beskrivas som tal och hur dem förhåller sig till varandra beskrivet med operatorer.
Hur det "känns att vara en spelare" eller "vad som är viktigt att spela om" eller "hur tänkande som spelar existerar i medvetandet" osv kommer inte från något beskrivet utan erfaret, känslor och värderingar som matematik inte kan säga något om.
Detta är vad jag menar, stämmer inte detta menar du?
Inom oss så har tänkandet utvecklats genom att gå från mentala saker i hierarkin bilder, symboler, koncept, regler till logik.
Våra inre förmågor har alltså först förhållit sig till bilder, sedan symboler till bilderna, koncept med symbolerna och regler med koncepten. Slutligen har vi logik som är förmågan att härleda kunskap genom att förstå regler och hur saker koherent följer dem.
Denna utveckling har som all annan vi känner till gått till genom att varje nästkommande utvecklingsnivå har de tidigare som ingredienser tillgängliga, alltså "inom sig".
Precis som atomer, molekyler, celler, komplext liv och mentala processer så har dessa utvecklats på samma sätt. Varje senare del i hierarkin inkluderar och förhåller sig till de tidigare, alltså "inom sig".
En direkt erfarenhet av någon sak med förmågan att just erfara saken med den förmågan och ur det perspektivet ger EN input som bearbetas av vårat inre för att kunna förhålla betydelsen av det till det som är viktigt för oss. Alltså, det vi tänker oss finns och vad som är viktigt att göra här näst.
Matematik är en SPECIFIK abstrakt beskrivning av saker som KAN vara kvantitativa med vilket vi kan ser hur saker kan följa regler.
Att vi kan använda just dessa beskrivningar, göra just vissa abstrakta kvantiteter och följa just dessa med regler av typen operatorer och förklara just atomer, som något specifikt, förklarar inte allt annat.
Atomer förklarar inte liv, värden eller intentionalitet som medvetandet förmår hantera. Inga abstrakta värden eller operatorer som kan beskriva fysiska fenomen säger VAD dem är, de följer endast att vi "kan beskriva dem" på sättet vi beskriver dem och korrelera det beskrivna med det specifika vi valt att konvertera till kvantiteter ur det valda perspektivet vi använt.
Beskrivningar är hur kartan fungerar, existensen är något helt annat i sin natur.