Vad är humor?

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Re: Vad är humor?

Inläggav Algotezza » 22 aug 2025 13:37

Vega skrev:Alla är lika smarta, det är bara det att man märker det olika snabbt. Vissa verkar smarta i början, andra i slutet. Det som är det viktiga är potensen, hur verklighetsförankrat snacket är..

Förankrad i vems verklighet? Det som är förankrat i Trumps verklighet, hur mycket potens har det?
Algotezza aka Algotezza

Vega

Inläggav Vega » 22 aug 2025 15:42

Algotezza skrev:
Vega skrev:Alla är lika smarta, det är bara det att man märker det olika snabbt. Vissa verkar smarta i början, andra i slutet. Det som är det viktiga är potensen, hur verklighetsförankrat snacket är..

Förankrad i vems verklighet? Det som är förankrat i Trumps verklighet, hur mycket potens har det?

Det finns bara en verklighet. Eller? Det är erfarenhet som gäller. När jag är ute å går typ, så maler mina tankar, jag är så oerhört tjatig mot mig själv, ställer samma fråga till mig själv 100 gånger. Få tänker nog då idiotiskt som jag.

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 22 aug 2025 17:37

Vega skrev:
Algotezza skrev:

Det finns bara en verklighet. Eller? Det är erfarenhet som gäller. När jag är ute å går typ, så maler mina tankar, jag är så oerhört tjatig mot mig själv, ställer samma fråga till mig själv 100 gånger. Få tänker nog då idiotiskt som jag.

Ja, det finns en verklighet och oändligt många upplevelser av den. Det är bara så vi vet något om den.
Algotezza aka Algotezza

Hubert

Inläggav Hubert » 22 aug 2025 17:49

Nu ska jag bli långrandig!
Jag är förvånad att ingen har nämnt kunskap - utan kunskap har man ingen humor, och utan kunskap går det inte att förstå humor.

För länge sedan nämnde jag Liedners drama i tre akter från 1844 Der absolute Stiefel - Den absoluta stöveln.
Hans drama är roligt i sig tycker jag, men lite extra kul om man har kläm på Hegels filosofi.

P D Q Bachs musik är bara kul om man vet vad Unbegan Symphony syftar på eller oratoriet The Seasonings.

Grönköprings store poet Alfred E Vestlund - som våndas inför varje nobelpris och har depression efteråt - uppskattas för sin formsäkerhet, bara.

Mina tre senaste videor i "Roliga eller tänkvärda klipp på nätet" är inte kul om man inte har kunskap!

För säkerhets skull visar "America's Funniest Home Videos" videor där människor snubblar, gör sig illa, gör bort sig.
Ingen kunskap behövs för att skratta, eller?
Men kunskap och EQ behövs för att förstå de drabbade.

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 22 aug 2025 18:05

Hubert skrev:Nu ska jag bli långrandig!
Jag är förvånad att ingen har nämnt kunskap - utan kunskap har man ingen humor, och utan kunskap går det inte att förstå humor.

För länge sedan nämnde jag Liedners drama i tre akter från 1844 Der absolute Stiefel - Den absoluta stöveln.
Hans drama är roligt i sig tycker jag, men lite extra kul om man har kläm på Hegels filosofi.

P D Q Bachs musik är bara kul om man vet vad Unbegan Symphony syftar på eller oratoriet The Seasonings.

Grönköprings store poet Alfred E Vestlund - som våndas inför varje nobelpris och har depression efteråt - uppskattas för sin formsäkerhet, bara.

Mina tre senaste videor i "Roliga eller tänkvärda klipp på nätet" är inte kul om man inte har kunskap!

För säkerhets skull visar "America's Funniest Home Videos" videor där människor snubblar, gör sig illa, gör bort sig.

Ja, så är det.

Humor finns i ett sammanhang (obs jag undvek ordet kontext) och för att förstå humorn måste man veta något om detta sammanhang.
Algotezza aka Algotezza

Hubert

Inläggav Hubert » 22 aug 2025 19:13

Se gärna Mina tre senaste videor i "Roliga eller tänkvärda klipp på nätet"
Algotezza skrev:
Hubert skrev:Nu ska jag bli långrandig!

Ja, så är det.

Humor finns i ett sammanhang (obs jag undvek ordet kontext) och för att förstå humorn måste man veta något om detta sammanhang.

Vega

Inläggav Vega » 22 aug 2025 20:23

Hubert skrev:Ingen kunskap behövs för att skratta, eller?

:)

Vega

Inläggav Vega » 22 aug 2025 20:26

Algotezza skrev:
Vega skrev:
Algotezza skrev:

Ja, det finns en verklighet och oändligt många upplevelser av den. Det är bara så vi vet något om den.

Glömmer du inte kunskapen här?

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 22 aug 2025 22:11

Vega skrev:
Algotezza skrev:
Vega skrev:Det finns bara en verklighet. Eller? Det är erfarenhet som gäller. När jag är ute å går typ, så maler mina tankar, jag är så oerhört tjatig mot mig själv, ställer samma fråga till mig själv 100 gånger. Få tänker nog då idiotiskt som jag.

Kunskap baserad på empiri får vi via våra sinnen. Alltså via våra upplevelser. Empirisk kunskap bygger på sinneserfarenheter.

Så vilken kunskap tänker du på här och vad baseras den på?
Algotezza aka Algotezza

Vega

Inläggav Vega » 23 aug 2025 09:46

Algotezza skrev:
Vega skrev:
Algotezza skrev:

Kunskap baserad på empiri får vi via våra sinnen. Alltså via våra upplevelser. Empirisk kunskap bygger på sinneserfarenheter.

Så vilken kunskap tänker du på här och vad baseras den på?

Men många människor verkar påtagligt dumma. I början i alla fall. Men. Den mesta kunskap vi äger och lever på har vi inte räknat ut själva. Den har blivit förmedlad. Eller så behöver inte ens förstå den för att utnyttja den. Vi litar väldigt mycket på andra..

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inläggav Anders » 23 aug 2025 10:51

Den jag känner som kan mest inom mitt gebit sa en gång, ”det gäller inte att kunna, det gäller att förstå”. Och det är ju sant i och för sig. Men jag tycket inte de flesta jag stöter på är särskilt dumma, snarast tvärt om.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Jonathan Haidt - A righteous mind
Juli 2026

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 23 aug 2025 12:01

Anders skrev:Den jag känner som kan mest inom mitt gebit sa en gång, ”det gäller inte att kunna, det gäller att förstå”. Och det är ju sant i och för sig. Men jag tycket inte de flesta jag stöter på är särskilt dumma, snarast tvärt om.

Der finns hela skalan av människor, allt från mindre begåvade till högbegåvade, även på humorns område. En del är experter på ett område men ej på ett annat. Vissa är allmänbildade och förstår en hel del, andra gör det inte i samma utsträckning.

Det viktiga är att vi kan kommunicera och försöka förstå varandra även om det är svårt ibland.
Algotezza aka Algotezza

Vega

Inläggav Vega » 23 aug 2025 13:52

Anders skrev:Men jag tycket inte de flesta jag stöter på är särskilt dumma, snarast tvärt om.

Den som underskattar andra överskattar sig själv eller har något väldigt intressant att berätta…

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 23 aug 2025 23:05

Humorn är död. Det var roligt så länge den levde.
Algotezza aka Algotezza

Vega

Inläggav Vega » 24 aug 2025 19:23

Algotezza skrev:Humorn är död. Det var roligt så länge den levde.

Och ändå skrattar du?

Återgå till "Filosofi"