Rorschach skrev:freddemalte skrev:Nä, det är inte det jag avser, alltså att den fria viljan skulle vara likställt med att vi kan "hitta på vad som helst", utan givet de praktiska (fysiska) ramar som vi lever inom har vi ju en diskussion om huruvida våra val är styrda av yttre och inre omständigheter (determinism etc) eller om slumpen är inblandad. Vad gäller detta anser jag att svaret då måste bli att vi inte har en fri vilja eftersom både slumpen och determinismen inte är någon bas för fritt val. Då återstår någon annan form av mekanism för det fria valet (något som Johan har förökat att beskriva). Men min fråga handlar inte om hur dessa mekanismerär konturerade i sig, utan min fråga är hur de personer som tänker sig att viljan är fri förkarar den fria vilja i sig (som sådan) mot bakgrund av om vi ska ha en fri vilja så måste vi ju kunna välja vad vi vill välja (eller önskar). Låt oss ta ditt exempel med diskning:
Du vill inte diska men bestämmer dig för att göra detta. Om du då har en fri vilja så startar du själva diskprocessen (handlingen att diska) genom en total frihet från både slumpen och determinismen (ty om slumpen avgör, ja då har du ju inte avgjort det hela, om determinismen styr dig in i diskandet, ja då kunde du ju inte ha valt något annat). Så om du ska ha börjat diska i enlighet med helt fritt val. Ja då måste du ju även ha valt att vilja börja diska och min fråga är hur man kan välja vad man vill göra?
Detta är ganska så rörigt och krångligt och det är uppenbart svårt att förmedla alla tankegångar med vanlig text men jag hoppas att jag förklart något sånär tydligt?
Fredrik
Till viss del. Om vi försöker reda ut det så verkar det som om vi har ett antal premisser:
(1) Fri vilja är oförenligt med determinism.
(2) Om vi ska ha en fri vilja så måste vi kunna välja vad vi vill.
Det är inte uppenbart varför (1) och (2) är sanna om de nu är det. Angående argumentet bakom premiss (1), det vill säga "...om determinismen styr dig in i diskandet, ja då kunde du ju inte ha valt något annat", så kan man invända att det följer att personen kommer att välja att diska, men att det inte följer att personen inte kunde ha valt något annat. Det är vidare oklart hur pass opåverkad en persons vilja ska vara för att vara fri. I fallet med diskning så är det rimligt att anta att en persons vilja att diska påverkas av saker som hur äcklig disken är, hur mycket disk det är och så vidare. Är sådan påverkan tillräcklig för att utesluta att valet att diska eller inte sker av fri vilja?
Jag instämmer vad gäller oklarheten om vad denna
frihet egentligen innebär och refererar till. Eftersom frihetsbegreppet vad gäller
fri vilja inte har med graden av tvång eller möjligheter att göra utan handlar om huruvida personen själv väljer vilka handlingar (av de som är möjliga att genomföra) som ska utföras. Men, precis som du skriver, vad är det som ska vara fritt? Hur ska denna frihet se ut och vad skiljer den från den känsla vi har av att vi utför våra handlingar och gör våra val på sk eget initiativ. Jag är inte alls främmande för tanken att vi helt enkelt har fastnat i en intellektuell fälla som egentligen har sin grund i hur vi använder vårt språk och hur intimt förknippat vårt tänkande är med språkets struktur och uppbyggnad.
Den här problemställningen kanske måste angripas från ett helt nytt håll och fokus kanske måste placeras på någon annan betoning av problematiken. Jag kan tänka mig att det är som så att vi handlar och verkar i ett ständigt flöde utan att göra några direkta val. Istället är det så att vi tänker, funderar, agerar och upplever i en ständig relation till vår omgivning och till våra egna psykologiska och mentala processer. Anledningen till att vi upplever en slags valsituation (som vidare manifesterar sig i upplevelsen av en fri vilja) är att vi har förmågan att abstrahera olika tänkta framtidsscenarion. Dessa framtidsscenarion använder vi ständigt föra att kunna kalkylera vilka allestädes närvarande alternativ som ligger framför oss. Dessa alternativ finns dock inte utan är tankar och idéer som vi skapar i våra pannlober. När vi utför vår handling så upplever vi det som att vi gjorde ett val mot bakgrund av de olika alternativ som vi tänkt oss in i. Men egentligen valde vi inget, vi handlade bara helt enkelt.
Valet i sig (alltså inte den fria viljan, utan
valet som sådant), är helt enkelt en illusion som uppstår när våra abstraktioner interfererar med den realtidsupplevelse som vi har i det sk nuet. En mycket viktig och användbar men ack så komplex illusion av att vi väljer vad vi gör. Med detta inte sagt att vi inte kan "välja", men vi väljer inte mellan de scenarion som vi själva har målat upp, utan vi väljer mellan oändligt många möjligheter. Dessa kan vi dock inte överblicka och vi faller då in i processen att utföra den handling som, i bästa fall, ligger i linje med de fördelar vi kan se att handlingen genererar för oss på både kort och lång sikt.
Det som gör ovan nämnda modell extra intressant är att den fungerar väldigt bra ihop med en tämligen ny modell för hur medvetandet är konstituerat.
Susan Blackmore beskriver detta på ett fenomenalt sätt i sin bok
"Kort om Medvetandet" (ISBM: 9789186061067)
http://www.susanblackmore.co.uk Hon tänker sig nämligen det vi kallar för medvetandet (i vardagliga termer) som en "
passiv upplevare" av världen. Det är helt enkelt sinnesflödena (själva impulserna in i hjärnan) som utgör vårt upplevelse av världen. Det vi kallar för reflexivt medvetande (med förmågan till fokus och koncentration etc) är de mycket få tillfällen då vi tänker på att vi upplever. Detta skulle vi kunna kalla för det "riktiga" medvetandet. Vårt minne är dock sådant att vi tror att vi var
riktigt medveten om tillvaron vid de tillfällen som vi kan tänka tillbaks på.
Anledningen till att jag tycker att min ovan nämnda teori om fri vilja passar så bra ihop med den nya teorin om medvetandet är just den där detaljen att vi faktiskt inte är medvetna "på riktigt" den störta delen av vår vakna tid, vilket i sin tur betyder att det faktiskt inte finns någon plats för "en som kan välja". Det är enbart vid de få tillfällen som vi tänker på att vi upplever som vi rent teoretiskt skulle kunna ha en ärlig chans att välja något, men då uppkommer själva finessen med det hela då det vid detta tillfället är en
upplevd frihet som har sin grund i att vi botaniserar i olika tänkta framtidsscenarion och får illusionen av att vi väljer mellan dem. Det gör vi ju (självklart) inte eftersom dessa scenarion
de facto inte existerar mer än som just tankar om framtiden.
Slutsatsen av detta blir då att
fri vilja som fenomen inte existerar då själva
valet som
aktiv handling inte heller existerar. Det vi kallar val, men som egentligen borde kallas
"hur vi lever vår liv" eller
livsflöde är helt enklet incitamentsbaserade handlingar som står i en ständig relation till allt som vi interfererar med. Så friheten ligger helt enkelt inte i själva valet som sådant utan i de
möjligheter vi har och frånvaron av tvång. Där, om någonstans, kan vi hitta en slags modifierad
fri vilja, men av en helt annan karaktär än den vi pratade om från början.
/ Fredrik