Allas lika människovärde

Moderator: Moderatorgruppen

J R Auk

Inläggav J R Auk » 04 jan 2011 00:11

scirocco skrev:Mitt inlägg var riktat till trådskaparen i denna tråd.

Mitt inlägg var riktat till alla som läser denna tråd.

Jag har börjat med en gerilla taktik som någon kanske vill vara behjälplig med. Åka tunnelbana och prata högt och vitt om detta som ingen vill tala om. Ungefär som vår kära trådskapare gör (obs! ingen som helst ironi, jag äskar faktiskt dig BoS för att du gör något, jag bara måste hindra dig i din realisation).

Vem man riktar sig till är inte så relevant. Det är oss själva vi för samtalet med. Allt annat är bara att föra ut på en tilltänkt värld, som vi anklagar gud, för våra tillkortakommanden. Men det intressanta i det hela är att våra tillkortakommanden kommer av vår situationen. Så vi måste rädda individualiteten men kan aldrig göra det ensamma.
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno

rasputin

Inläggav rasputin » 06 jan 2011 01:49

Vad är det som talar för att människan har något värde whatsoever?

Användarvisningsbild
Zokrates

Inläggav Zokrates » 06 jan 2011 02:00

rasputin skrev:Vad är det som talar för att människan har något värde whatsoever?

Värden är relativa sammanhangen för vem, vad, hur när och varför, vi skapar en mängd värden för oss som art både medvetet och omedvetet, men betrakta din fråga i ett större sammanhang, har liv något värde alls?

rasputin

Inläggav rasputin » 06 jan 2011 03:20

Zokrates skrev:
rasputin skrev:Vad är det som talar för att människan har något värde whatsoever?

Värden är relativa sammanhangen för vem, vad, hur när och varför, vi skapar en mängd värden för oss som art både medvetet och omedvetet, men betrakta din fråga i ett större sammanhang, har liv något värde alls?

Precis, eller finns det några intrinsikala värden överhuvudtaget?

Återgå till "Filosofi"