Den stora Wittgenstein-tråden

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
David H
Moderator

Re: Den stora Wittgenstein-tråden

Inläggav David H » 05 sep 2021 00:51

Melasu skrev:
rekoj skrev:
Wittgenstein skrev:[We] may not advance any kind of theory. There must not be anything hypothetical in our considerations. All explanation must disappear, and description alone must take its place.

Intressant, men bildteorin är väl en slags förklaring, och motsägelsen kvarstår, eller?

Det där är frågor vi varit inne på tidigare i denna tråden, och jag medger att det må vara lite knepigt att besvara. Påstod W själv att han hade någon "bildteori"? Eller är det hur andra tolkat honom?
Jag uppfattar det som att Wittgenstein själv aldrig påstod sig ha någon "teori" om något, och inte heller att hans syfte var att "förklara" något. Om andra tolkar det som att Wittgenstein hade teorier och försökte ge förklaringar, tänker jag att det är något som får stå för de själva. Det må vara deras egen tolkning av W, men jag menar då att de ska vara försiktiga med att påstå att deras egen tolkning är i linje med W:s avsikt.
Här kan det nog annars också vara värt att påpeka detta om att spela flera olika språkspel parallellt. Från visst språkspels perspektiv må det förefalla som självklart att detta handlar om både "teorier" och "förklaringar"...men det behöver inte betyda att W själv hade nån avsikt att spela just det språkspelet. Även om det till synes kan vara teorier och förklaringar behöver det inte vara i linje med någon primär intention.

Melasu skrev:
rekoj skrev:Lösningens grund måste vara den egna insikten, inte lärarens auktoritet.

En plausibel förklaring om man gillar Wittgenstein tycker jag då. Jag har väl inte så mycket emot honom och har sett denna förklaring tidigare, men jag sväljer inte det direkt utan tror ändå att det faktum att man skall slänga trappan är förknippat med ovan nämnda motsägelse. Det passar för väl in i övrig text. Som jag ser det är nonsens nonsens och kan slängas, därigenom även Tractatus. Jag kan acceptera att det som du säger kan vara en delförklaring. I övrigt har jag läst att Wittgenstein som lärare var auktoritär, men det kan vara en skröna, det vet jag inte med säkerhet. Om det är så skulle det eventuellt passa in dåligt så som du beskriver det.

Men när lösningens grund är den egna insikten spelar det ju inte heller någon roll vad Wittgenstein sagt eller inte sagt. Det handlar då om att förstå själv och inte anförtro sig åt någon annans auktoritet. Angående Tractatus, så visst är det en bok som kan slängas. Själv skulle det nog inte falla mig in att rekommendera Tractatus för någon annan. Inte då bara för att boken är nonsens, men snarare då för att jag upplever att det är ganska ointressant nonsens. Men jag tror inte om Wittgenstein själv skulle hålla med om det, för honom var nog Tractatus mer viktig, trots dess "tomma" satser.

Wittgenstein var ganska kontroversiell som lärare. Han agade barnen när de var olydiga, eller kanske rent av bara för att de inte förstod. Det som var kontroversiellt var dock inte så mycket att han agade barn, för det ska ha varit vanligt att lärarna gjorde under den tiden, men Wittgenstein agade också flickorna - och det var att han agade flickor som gjorde att han hamnade i blåsväder, har jag läst. Efteråt åkte han i alla fall runt till barnens familjer och bad om ursäkt,,.. om det var nån tröst vet jag inte.
Men jag tror iaf att Wittgenstein som lärare (han undervisade matte, om jag inte missminner mig) ville att barnen skulle förstå, inte att de bara skulle repetera vad han själv sa, och grunden för den förståelsen borde rimligtvis vara egna insikten och inte ett förlitande till lärarens auktoritet.

Melasu skrev:Jaså, jag har fantasi :). Ok, jag erkänner att jag inte har säkra kort på hand. Jag förberedde heller inte min inlägg heller utan det kom spontant. Jag tänkte som så att trappan möjligtvis kunde vara en väg ur tvivel och speciellt när man tvivlar på sig själv så kan man drabbas av kval och lidande, därigenom den då fantasifulla tolkningen av trappan. Men jag har inga direkta belägg för att Wittgenstein lidit på så sätt. Har alltid tänkt att antalet huvudargument har en symbolisk signifikans, men det är sant det kan vara fel och jag har inga bra belägg för detta heller. Wittgenstein talade tydligen ibland om att gå i kloster, så nåt religiös intresse måste han faktiskt dock ha haft. Totalt får jag erkänna att det inte räcker hela vägen för att jag skall kunna på ett bra sätt argumentera för min tolkning. Jag har alltid varit kortfattad, tyvärr. Men tackar för kommentar angående min argumentationsstil. Tyvärr är jag inte 100% påläst heller.

Det är ju upp till var och en att göra sin egen läsning och tolkning, jag vill inte bestrida detta. Får du ut något speciellt av en viss typ av läsning, då kan det väl det vara något att ta till vara på.
Själv är jag inte heller 100% påläst. Men jag uppfattar det som att det inte heller handlar om att vara 100% påläst...som liknelsen med Kejsarens nya kläder, där det inte handlar om att vara 100% påklädd...
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/
Maskrosrotsinitiativ: https://www.facebook.com/groups/477981001260196

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inläggav Anders » 05 sep 2021 09:29

Känner Wittgensteins typ väl. Tekniska högskolan drällde av såna. klockren stöddig nörd. Men med lite mer firepower än de flesta - Fadern industrimagnat. Hans första möte med Russell är helt symtomatiskt. Onekligen ett spännande livsöde, och det jag läst om honom fascinerar. Han har i alla fall till skillnad från Kierkegaaard och Sartre godheten att inte mässa om de val ”människor” har. Apropå hans liv och gärning, även utanför filosofin.

Och det andas inte så lite datavetenskap över Tractatus. Tycker absolut inte den behöver kastas bort. Det tycker jag speglar in viktig ingrediens i världssynen, den ganska strikt logiska. Inklusive synen på det religiösa, inte ovanligt för nördar. Det är fullt logiskt att ha ett intresse för religion. Nån dag skall jag lära mig hans modala logik och sätta mig in i de mer modallogifyllda satserna. Men ser man den lite von oben, visst har den en story att berätta.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Melasu

Inläggav Melasu » 05 sep 2021 10:27

rekoj skrev:Själv föredrar jag då liknelsen med Kejsarens nya kläder. Om du tänker dig att du går in i en klädbutik så är "Kejsarens nya kläder" kollektionen som W erbjuder. Du kommer in i butiken med kläder på, och sen vandrar du ut från butiken naken. Det som kan göra det svårgreppbart är att det är så otypiskt jämfört med hur det brukar vara med klädbutiker. Att man ska komma ut med mer kläder än innan blir lätt som en del av själva doxan, nåt som tas för givet utan att ifrågasättas... Men utmaningen här blir då mer att ifrågasätta det som tas för givet och vanligtvis inte reflekteras över. Det kräver att tänka utanför boxen, utanför regelboken, i något avseende.

Intressant synvinkel, även om jag inte kan greppa hur det passar in på just Tractatus. Kan tänka mig att det kanske passar bättre på senare arbete Wittgenstein gjort i så fall. En standardtolkning av Wittgenstein är att han sätter gränserna för tänkandet, och det kan ärligt talat vara det jag reagerar på, att mitt och andras tänkande skall inskränkas, förutom att den implicerar att man bör tiga om det man inte kan falsifiera/verifiera. Visserligen är det rätt bra om man kan bekräfta saker, men risken är att det ställer för hårda krav på så sätt att man tycker något är nonsens bara utifrån att man inte kan visa att något kan verifieras/falsifieras (men klart det säger inte Wittgenstein). Det sätter upp ett ganska fattigt protokoll för kommunikation, och man kan fråga sig om man ofta vet om det man pratar om kan på ett rimligt vis falsifieras eller verifieras :) Men en standardtolkning behöver ju inte vara korrekt iofs, vilket gjort att jag själv sökt mig till en annan tolkning. Denna standardtolkning beskriver t.ex. bildteorin, som kanske Wittgenstein inte skulle påstå ens är en teori, som det mest väsentliga i boken. Om din synvinkel kan appliceras på Tractatus, ger det dock en helt annan bild.

rekoj skrev:Det är ju upp till var och en att göra sin egen läsning och tolkning, jag vill inte bestrida detta. Får du ut något speciellt av en viss typ av läsning, då kan det väl det vara något att ta till vara på

Tack! Stötte på boken en gång i tiden och blev intresserad. Wittgenstein är ju uppenbart en man med ett kraftfullt intellekt, men hans kryptiska bok är och förblir kanske en enigma. Kanske bör man fokusera på andra böcker som du säger. Spännande dock att liksom titta tillbaka på hur man tänkte då och hur man kan utveckla sitt tänkande.

Användarvisningsbild
Mlw
Kontakt:

Inläggav Mlw » 05 sep 2021 11:40

Wittgenstein sade: "Världen konstitueras av fakta i det logiska rummet" (Tractatus, 1.13).

Vi befinner oss i ett "logiskt rum" (som han aldrig definierar) där allt som finns är logiska sammanhang. Snacka om steril världsbild!

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inläggav Anders » 05 sep 2021 11:55

Mlw skrev:Wittgenstein sade: "Världen konstitueras av fakta i det logiska rummet" (Tractatus, 1.13).

Vi befinner oss i ett "logiskt rum" (som han aldrig definierar) där allt som finns är logiska sammanhang. Snacka om steril världsbild!

Inte så steril som man kanske först tänker sig. Läs hela tractatus. Men många av oss tänker så.
4 november 2017

Melasu

Inläggav Melasu » 05 sep 2021 14:38

Anders skrev:
Mlw skrev:Wittgenstein sade: "Världen konstitueras av fakta i det logiska rummet" (Tractatus, 1.13).

Inte så steril som man kanske först tänker sig. Läs hela tractatus. Men många av oss tänker så.

Den logiska atomismen, som utsäger att det skulle kunna vara möjligt att bryta ner teori i atomer, eller odelbara enheter som i sin tur var och för sig kan bekräftas eller dementeras i förhållande verkligheten tycker jag i sig är en skön tanke till viss del. Det hade gjort välden enklare :) Att bryta ner argumentation eller beskrivning d.v.s. tankar till dess beståndsdelar, eller att åtminstone förtydliga dem, anser jag kan vara en väg framåt faktiskt i många fall, och det är väl en frukt som man kan plocka av den logiska atomismens arbete. Enligt bildteorin som den populärt framställs, tolkad ur Tractatus, är det möjligt att bryta ner allt i beståndsdelar som är logiskt anknutna och sedan på nåt sätt motsvarar delar i verkligheten. Detta står dock i kontrast till psykoanalytisk modell som utsäger att det mentala innehållet är associativt organiserat. Dessutom är ju det där med att tiga inte direkt rekommenderat i anknytning till samtalsterapi, helt enkelt slöseri med tid. Åtminstone kan det te sig så. Så jag tror det funnits en dispyt där utifrån de två skiljelinjerna, eller/och är det kanske anknutet till att behaviorismen byggdes på den logiska positivismen. Oavsett om förtydligande och klart språk ofta är bra, så är det enligt min åsikt så att bildteorin och den logiska positivismen absolut inte är det enda farkosten eller verktyget man kan använda för att utforska verkligheten.

hakkapeliitta

Inläggav hakkapeliitta » 05 sep 2021 15:04

Marx använde begreppet "atomär definition". Hur är en definition atomär?
Ja, den går helt enkelt inte att sönderdela i mer fundamentala beståndsdelar.
Definitioner är ofta beskrivande, syftet är att avgränsa ordets betydelse och endast gälla en viss betydelse av ordet.
Atomär definition har sin giltighet och sitt berättigande, t. ex. är begreppet gravitation odiskutabelt men finns en fara att allt vetande fryses härmed vid begreppet.

Melasu

Inläggav Melasu » 05 sep 2021 15:27

hakkapeliitta skrev:Atomär definition har sin giltighet och sitt berättigande, t. ex. är begreppet gravitation odiskutabelt men finns en fara att allt vetande fryses härmed vid begreppet.

Gravitation kan i högsta grad diskuteras, med tanke på att man försökt och lyckats (tror jag nu) hitta gravitationsvågor.

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 05 sep 2021 15:55

Jag köpte den här på Östhems bokhandel på Österlen igår. Tractatus poetiserad.

Bild
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inläggav Anders » 05 sep 2021 20:09

Melasu skrev:
Anders skrev:

Den logiska atomismen, som utsäger att det skulle kunna vara möjligt att bryta ner teori i atomer, eller odelbara enheter som i sin tur var och för sig kan bekräftas eller dementeras i förhållande verkligheten tycker jag i sig är en skön tanke till viss del. Det hade gjort välden enklare :) Att bryta ner argumentation eller beskrivning d.v.s. tankar till dess beståndsdelar, eller att åtminstone förtydliga dem, anser jag kan vara en väg framåt faktiskt i många fall, och det är väl en frukt som man kan plocka av den logiska atomismens arbete. Enligt bildteorin som den populärt framställs, tolkad ur Tractatus, är det möjligt att bryta ner allt i beståndsdelar som är logiskt anknutna och sedan på nåt sätt motsvarar delar i verkligheten. Detta står dock i kontrast till psykoanalytisk modell som utsäger att det mentala innehållet är associativt organiserat. Dessutom är ju det där med att tiga inte direkt rekommenderat i anknytning till samtalsterapi, helt enkelt slöseri med tid. Åtminstone kan det te sig så. Så jag tror det funnits en dispyt där utifrån de två skiljelinjerna, eller/och är det kanske anknutet till att behaviorismen byggdes på den logiska positivismen. Oavsett om förtydligande och klart språk ofta är bra, så är det enligt min åsikt så att bildteorin och den logiska positivismen absolut inte är det enda farkosten eller verktyget man kan använda för att utforska verkligheten.

Har inte läst mycket av hans senare verk, men det som sägs om tankarna runt språkspel tycker jag antyder att han själv hittade andra farkoster längre fram i livet (trots att han själv ansett sig ha gett svar på alla filosofiska problem med Tractatus, då den publicerats.)
4 november 2017

Användarvisningsbild
Mlw
Kontakt:

Inläggav Mlw » 06 sep 2021 06:33

Bertrand Russell ansåg att Wittgenstein företrädde någon slags mysticism. Vid en konferens placerade Russell tre saker på bordet framför Wittgenstein och sade: "Detta bevisar att det finns tre ting i universum!" NEJ!! sade Wittgenstein och slog ut med armarna. Jag tror knappast någon begriper vad han menar. Det tycks vara en slags solipsistisk mysticism.

hakkapeliitta

Inläggav hakkapeliitta » 06 sep 2021 12:03

När jag läste mängdteori sa föreläsaren att all matematik kan rekonstrueras i mängdteori men inget nytt tillkommer.
Föga inspirerande.
Men senare har jag ändrat uppfattning, mängdteori är så fundamentalt så numera tänker jag i mängder, jag ska duscha och har 12 par sockor att välja mellan, på hur många sätt kan jag välja fel par med olika färg? (lite kombinatorik där)
Hoppas min ev. fru inte blir irriterad.

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 06 sep 2021 12:40

Tractatus Logico-Philosophicus var den enda bok av Wittgenstein som gavs ut medan han levde. Övriga böcker är posthuma och har lite olika ursprung, allt från studenters anteckningar till hans egna, förvarade i skolådor. Sedan har det hela bearbetats av hans Fan club och getts ut.

Filosofiska undersökningar
har kommit i ny översättning på Thales av Martin Gustafsson och Lars Hertzberg. Anders Wedbergs översättning ansågs med tiden alltför inexakt och slarvig. Tractatus lanserar bildteorien och i Filosofiska undersökninngar tar LW upp begreppet språkspel bland mycket annat. Båda handlar om vad som ger språkliga utsagor mening.

Är mening en funktion av att en utsaga i ord förmedlar samma logiska struktur som det som denna utsaga beskriver? Är mening en funktion av hur språkanvändarna använder orden inbördes?
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 06 sep 2021 12:41

hakkapeliitta skrev:När jag läste mängdteori sa föreläsaren att all matematik kan rekonstrueras i mängdteori men inget nytt tillkommer.
Föga inspirerande.
Men senare har jag ändrat uppfattning, mängdteori är så fundamentalt så numera tänker jag i mängder, jag ska duscha och har 12 par sockor att välja mellan, på hur många sätt kan jag välja fel par med olika färg? (lite kombinatorik där)

Det är svårt att defniera de naturliga talen via mängdteori.
Algotezza aka Algotezza

hakkapeliitta

Inläggav hakkapeliitta » 06 sep 2021 13:05

Algotezza skrev:
hakkapeliitta skrev:När jag läste mängdteori sa föreläsaren att all matematik kan rekonstrueras i mängdteori men inget nytt tillkommer.
Föga inspirerande.

Det är svårt att defniera de naturliga talen via mängdteori.

Inte alls svårt, gjorde min studentuppgift på 40-nivå om just detta.
Naturliga tal, till skillnad från reella tal, har den egenskapen att de har ett nästa tal, efterföljare i mängdspråk.
I mängdteori kan en sådan efterföljare definieras i enkla termer. Haha, kommer ihåg när jag presenterade detta så var en tjej/kvinna, såg ut som blivande förskolefröken, irriterad och tyckte jag pratade om självklarheter. Visst, så. Fast i matematik måste sådana här skillnader tas på allvar. Det är trots allt en kvalitativ skillnad mellan heltal och reella tal.

Återgå till "Filosofi"