Det är alltid lika underhållande att läsa Smisk!
"Relationer mellan idéer är inte samma sak som verklighet eller sanningar."
Helt sant. "relationer mellan idéer" definieras på ett sätt, "verklighet" på ett annat och "sanning" på ett tredje - så de är inte "samma saker".
Ingen här på ff påstår det och ingen filosof som jag känner till gör det heller.
Åter: definitioner är överenskommelser om hur vi ska använda språket/begrepp i olika sammanhang. Definitioner är därför varken sanna eller falska, de är överenskommelser.
I västerländska visdomstraditionen (om jag får kalla de så) är sanningar propositionella dvs rör påståenden. Vi har mycket bra förståelse om vad sanning är. Problemet som fascinerat västerländska filosofer är NÄR ett påstående om verkligheten/naturen är sant.
Smisk skrev för en tid sedan "Jag håller med Kant // och med Matrix som metafor så har vi tillgång till "simuleringen men inte verkligheten"."
I Matrix-filmerna har både maskiner och människor direkt tillgång till både verklighet och simulering.
Varken Platon, min hjälte Aristoteles eller Kant har ens antytt att vi inte har tillgång till verkligheten. Numera vet vi, vi vet att vi har direkt tillgång till verkligheten/naturen eftersom vi människor är DEL AV naturen/verkligheten.
Sedan urminnes tider har vi haft direkt tillgång till sol och solnedgångar eftersom vi har receptorer som är känsliga för elektromagnetisk strålning. Det som har förändrats i vår relation till sol och solnedgångar är hur vi förstår vår relation till dem.
Numera vet vi att det är absolut sant att solen inte rör på sig över himlen.
Istället är det jorden som vrider sig kring sin axel och skapar illusionen att solen rör sig över himlen.
Vi vet detta eftersom vi har använt både våra sinnen och vårt intellekt - helt i fas med Kant.
Smisk skrev:Hubert skrev:Jag skriver ju "oavsett hur vi definierar verkligheten" och ger till och med exempel.
Självklart är definitioner "relationer mellan idéer"!
Relationer mellan idéer är inte samma sak som verklighet eller sanningar.
Vi kan erfara eller resonera om saker inom matrix men för att veta något om matrix utanför måste vi vakna upp lokalt, där, utanför.
Vi kan inte "drömma oss vakna" så att säga, vi vet inget om vad som sker i verkligheten i en dröm.[/quote]