xion skrev:xion skrev:Anders skrev:
Om man inte inser att tiden saknar existens "i sig", utan endast är en del av matematiken,
så har man ingen möjlighet att förstå relativitetsteorin.
Nej, jag har ingen susning om hur de elektromagnetiska fälten fungerar, jag finner det inte särskilt intressant,
men däremot vet jag vad tid är.
Det vet inte du, enligt egen utsago. De flesta männisor vet det inte och därför är det inte så många
som helt förstår relativitetsteorin.
Du får försöka acceptera att jag tycker mig förstå det jag skriver, inkl vad tid är i atomärt perspektiv.
När någon då påstår något annat, och gör gällande att det är sanningen, så krävs det något
mer för att jag ska kunna bedöma och förstå tanken bakom denna påstådda alternativa ”sanning”.
Jag ber därför om svar på frågan, Vad utgör grund/förankring för era påståenden ?
Ingen har ännu svarat på frågan, vilket, i ärlighetens namn, är vad jag förväntade mig.
Över tid har man testat ett flertal undanflykter för att kringgå frågan/frågeställningen.
Ibland blir det riktigt roligt, och jag alltmer övertygad om att hållbar förankring saknas i samtliga fall.
Enkelt uttryckt blir era påståenden intressanta först efter att ni redovisat resonemangets förankring.
Du skriver citat,
”Om man inte inser att tiden saknar existens "i sig", utan endast är en del av matematiken,”
På liknande sätt skulle man kunna beskriva de elektromagnetiska fälten, så frågan jag ställer
mig är om du kanske underskattar den komplexa matematikens ”förutseende” egenskaper ?
När bl a det referensneutrala, DRP, kombineras med det referensberoende, MP, ger det upphov till
imaginära/dolda effekter. Felet jag misstänker du gör är att du tolkar dessa imaginära effekter/strukturer,
som att de ”saknar existens i sig". Det är i så fall fel, utan dessa imaginära effekter/strukturer är maskerade/dolda,
men existerar i viss bemärkelse. Den modell jag tillämpar (baserad på hållfasthetslära) överensstämmer med
matematikens regelverk, och förklarar därutöver vad det imaginära i detta sammanhang har för betydelse/funktion.
/ Illusionen
Pax vobiscum