Rationalitet är inget svårt när man väl inser att ordet härstammar från latinets ratio, beräkning. I ordets grundbetydelse var denna beräkning kopplad till en mängd som skulle fördelas, en ration, ( ranson, portion ). Jag har 10 äpplen och 5 personer, jag kan ge dem 2 äpplen var på en gång, eller 1 äpple var under två dagar. Sunt förnuft spelar här in, ett enkelt logiskt tänkande som utesluter att jag kan ge dem fler äpplen än de tillgängliga, ex.vis jag planerar ge den första 5 därefter den andra 3, den tredje 2 och, här kommer det sunda förnuftet, jag inser att de andra blir utan för att äpplena inte räcker till, vill jag det?
Strävar jag efter rättvisa och att alla skall ha lika mycket så är svaret nej, men strävar jag efter att favorisera några så är svaret ja. Rationalitet har inget med rättvisa att göra, det har alltså med priorieteringar att göra utifrån ett resonerande. En priorietering kan mycket väl vara orättvis, men fördelaktig ur t.ex ett långsiktigt ekonomiskt perspektiv.
Här kommer alltså slutledningsförmågan och logiken in, vad som styr blir de mål och syften som skall uppnås. Ju mer komplexa beräkningar som krävs, desto tuffare krav ställs det på den som utför beräkningarna.Det finns inget utrymme för spontanitet eller impulser om jag eftersträvar en hög nivå av instrumentell rationalitet, men detta innebär samtidigt att känslor kan komma att påverka rationaliteten negativt. Sannolikheter bearbetas inom logikens område när det gäller val som handlar om uteslutning eller inkludering av objekt i beräkningar, men matematiska ställningstagande är endast ett område inom rationalitet, inte begreppets helhet.
Finns det biologiska generella skillnader mellan män och kvinnors förmåga att tänka logiskt, svar ja. Denna skillnad är en könsskillnad och borde inte vara mer kontroversiell än att kvinnor kan föda barn, vilket inte män kan. Huruvida detta är orättvist är en annan sak.
Att vara olika influerad av känslor är i rationella sammanhang det som jag anser skiljer mellan män och kvinnor i stort, inte då själva förmågan till rationalitet utan mer de skäl som priorieteringen bygger på. Jag anser även att kvinnor i större utsträckning än män slaviskt följer ett rationellt bestämt beslut, vilket gör dem till utmärkta paragrafryttare, så vill du ex.v spela på känslan hos t.ex socialen, hoppas att du har en man framför dig.