Anders skrev:rekoj skrev:
Citatet "Don't think, but look!" är från Filosofiska Undersökningar, och alltså inte från Tractatus...men visst skulle man säkert kunna dra parallell till Tractatus om det också. Detta vad vissa kommit att kalla "bildteori" kan ju också sägas handla om att "se" istället för att "tänka", eftersom en bild är något man tittar på.
Bildteorin bygger väl på det som Wittgenstein säger i Tractatus om att satsen är en bild av verkligheten?
Vad andra skapat sig för bildteori utifrån sin läsning av Wittgenstein, har jag dålig koll på, så ska inte försöka besvara frågor om det. Att Wittgenstein själv skulle påstått sig ha någon bildteori ställer jag mig tvivlande till, och om han gjorde det hör det nog snarast till kategorin för "sånt han kom att ångra sig om på senare dar" - och av den anledningen inget direkt värt att fördjupa sig i, menar jag.
Begreppet "teori" leder oss lätt in på associationer om "antingen/eller-förhållanden", testbarhet, falsifierbarhet osv, vilket var utanför Wittgensteins intressesfär. Vi har här och göra med satser inom det grammatiska området, och inte det materiella området, och då blir det lätt vilseledande att prata om teorier o dyl.
Jag har mest läst vad Wittgenstein skrev senare, och då återkommer han ibland till detta om "bilder". T ex detta citat (som jag citerat tidigare) tycker jag är intressant:
Wittgenstein skrev:You can have things now just as you choose. You only need to say how you want them. So (just) make a verbal picture, illustrate it as you choose – by drawing comparisons etc.! Thus you can – as it were – prepare a blueprint. – And now there remains the question how to work with it.
Vad W uppmanar läsaren till är alltså att skapa sig en bild för det hen till säga, och också att presentera den bilden för den andra parten, så att de så att säga kan få en gemensam bild. Att båda parter är överens, och det råder samsyn om grundmaterialet de har att arbeta med.
En "bildteori" skulle kanske kunna handla om att alla meningsfulla satser måste ha någon form av bildinnehåll, det måste så att säga vara
något som går att föreställa sig. Jag vill minnas att det är ungefär så jag hört hur andra presenterat hur de uppfattat Wittgensteins "bildteori" också. Men då hamnar man alltså i en position där vi kan tänka oss ett antingen/eller-förhållande, och det indikerar att vårt fokus hamnat fel.
I citatet här ovan kringgår W den problematiken genom att istället för att hävda att satser måste ha någon form av bildinnehåll, så ber han samtalspartnern arbeta utifrån förutsättningarna som om det var sant. Han säger alltså inte att allt som inte går att föreställa sig är nonsens, men han ber den han pratar med att faktiskt föreställa sig något. Om den han pratar med skulle hävda att det den vill förmedla saknar bildinnehåll, så kunde han svara nåt i stil med "okej, om du säger det så, men då förstår jag inte riktigt vad du menar".