Vad är vishet?

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18495
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Vad är vishet?

Inläggav Algotezza » 08 jan 2013 14:50

reflex skrev:Måste bara vidarebefordra vad min dotter sa under vår promenad.

Förr i tiden betraktades äldre människor med vördnad och betraktades som visa i kraft av sin erfarenhet,
men nu för tiden betraktas äldre människor som en vara som passerat "bäst före datum",
och som visserligen går att använda fortfarande, men det är knappast någon som vill ha dom.


Idag varar ungdomstiden från ca 4 års ålder till 30. Man talar om barn (upp till skolåldern ca), tweens (7 - 12), tonåringar (13 - 19) och "unga vuxna" (20 - 30 ca). 40- och 50-talister fortsätter kalla sig tjejer och killar. Smart och ung samt "känd och smal" är idealet. Tänk på att ungdomlig har en helt annan klang än ung.

Man skall vara ungdomlig och fräääsch så länge man kan, ungdomlig till sinnet och ha en slank, vältränad kropp. Träna, tänka positivt.

De som hoppas på evigt liv hoppas på evig ungdom. Mer troligt när det gäller evigt liv är väl att det blir någon form av evig ålderdom.

Få söker vishet idag. Välinformerad eller veta var man skall söka fakta är idealet. "All världens kunskap finns ett knapptryck bort", skrev en journalist i Sydsvenskan för ett tag sedan. Men är kunskap detsamma som information?


Vishet blev allmänbildad som blev kunnig/ha kunskap som blev välinformerad som blev googla.

/Algotezza
Göran Egevad egevad@gmail.com

Användarvisningsbild
Silver
Inlägg: 44
Blev medlem: 11 dec 2012 09:19

Vad är vishet?

Inläggav Silver » 08 jan 2013 15:13

Algotezza skrev:Få söker vishet idag. Välinformerad eller veta var man skall söka fakta är idealet. "All världens kunskap finns ett knapptryck bort", skrev en journalist i Sydsvenskan för ett tag sedan. Men är kunskap detsamma som information?


Vishet blev allmänbildad som blev kunnig/ha kunskap som blev välinformerad som blev googla.

/Algotezza



Den kunskap som jag kan anse har gett mig mycket vishet har ironiskt nog varit den kunskapen man har haft för avsikt att hålla dold. Det har gett mig tankebanor så som att inse att fakta är relativt, att vinnaren skriver historian, att makteliten inte alltid vill folkets bästa, med mera, med mera - något som gjort mig mer öppen för alternativa idéer och ifrågasätta vad som egentligen är rätt och fel, bra eller dåligt och så vidare.

Haha ja, att framstå smart som en Jeopardyv-vinnare är inte särskilt svårt längre när var enda kotte har google bredvid sin sida (kan finna det skrattretande när folk därtill presenterar den framgooglade faktan med stolthet, som om de suttit på kunskapen själva..).
Det finns inga krig, bara inre konflikter.

reflex
Inlägg: 1261
Blev medlem: 24 nov 2012 11:10

Vad är vishet?

Inläggav reflex » 02 jun 2013 01:49

Lite "nattliga tankar".
Ibland när jag vaknar på natten drabbas jag av vad som känns som ögonblick av klarsyn.
Numera brukar jag stiga upp och skriva ner dessa tankar oberoende av hur mycket klockan är.

Inom äldre kinesisk filosofi och religion finns flera begrepp, som Wu-Wei, Yin-Yang med flera.
Den människa som helt förstår innebörden av dessa begrepp tror jag har uppnått det som kan kallas för "vishet".
Detta innebär förståelsen av allting grundläggande avsaknad av mening, samtidigt som man ur denna menigslöshet förmår skapa
och förnimma livets mening.
Man måste alltså förstå och acceptera meningslösheten för att kunnaur denna meningslöshet skapa livets mening.
Vishet, som kanske också kan sägas vara livets yttersta mening, är sålunda att "förstå vad det handlar om", men inte förstå med den vanliga betydelsen som innebär att kunna förklara och återge i ord, utan förstå i sitt inre, intuitivt och ordlöst.

Efter att delat med mig av dessa tankar, återvänder jag härmed till mitt "nattläger"
filosofi är att göra det begripliga obegripligt

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17376
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Vad är vishet?

Inläggav Pilatus » 02 jun 2013 09:52

reflex skrev:Inom äldre kinesisk filosofi och religion finns flera begrepp, som Wu-Wei, Yin-Yang med flera.
Den människa som helt förstår innebörden av dessa begrepp tror jag har uppnått det som kan kallas för "vishet".

Gärna då vi uppnått en litet högre ålder, vi skall ha hunnit inhämta litet erfarenheter från livet. Minervas uggla börjar flyga först då skymningen faller på, skrev Hegel. Han tänkte sig att det är först när vi kan se tillbaka på våra liv, eller historien, som vi kan nå den klokhet som Minervas uggla står för. Filosofin bör vara reflekterande och tillbakablickande.
Moderator

xion
Inlägg: 3160
Blev medlem: 22 mar 2016 08:09

Re: Vad är vishet?

Inläggav xion » 27 okt 2022 08:14

Om man tittar själva ordet "vis", så är det besläktat med att visa, eller visualisera. Det handlar om att se.
I engelskan säger man "I see" vilket både betyder att se och att förstå. Logiskt, eftersom den som är vis både ser och förstår.
Vis kan även syfta på " den som visar". Alltså en som med klokhet och omdöme kan vara en som leder andra.

Smisk
Inlägg: 3188
Blev medlem: 27 aug 2016 15:42

Re: Vad är vishet?

Inläggav Smisk » 27 okt 2022 09:08

xion skrev:Om man tittar själva ordet "vis", så är det besläktat med att visa, eller visualisera. Det handlar om att se.
I engelskan säger man "I see" vilket både betyder att se och att förstå. Logiskt, eftersom den som är vis både ser och förstår.
Vis kan även syfta på " den som visar". Alltså en som med klokhet och omdöme kan vara en som leder andra.


Precis, det är personlighetsdrag som är konsekvensen av att man har erfarit saker från olika perspektiv över tid och lärt sig att sortera, värdera och använda dessa på ett sätt som innehåller visdomen. Erfarenhet är i sig inte en grund för visdom utan det är vissa typer av erfarenheter, vad man gör med dem och hur man värderar och använder dem med sin nya visare förmåga till att värdera saker med.

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18495
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Vad är vishet?

Inläggav Algotezza » 27 okt 2022 09:09

xion skrev:Om man tittar själva ordet "vis", så är det besläktat med att visa, eller visualisera. Det handlar om att se.
I engelskan säger man "I see" vilket både betyder att se och att förstå. Logiskt, eftersom den som är vis både ser och förstår.
Vis kan även syfta på " den som visar". Alltså en som med klokhet och omdöme kan vara en som leder andra.


Som regeringen idag? :mrgreen:

Den vise ser till att inte korrumperas av politisk makt. Hen litar i stället på det goda exemplets makt.
Göran Egevad egevad@gmail.com

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17376
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Vad är vishet?

Inläggav Pilatus » 27 okt 2022 09:39

xion skrev:Om man tittar själva ordet "vis", så är det besläktat med att visa, eller visualisera. Det handlar om att se.

att vara vis, -som adjektiv, att veta något om livets villkor och om samhället, ha kunskap och erfarenhet. En person som kan formulera sig enkelt och begripligt, som håller sig till det väsentliga.
Moderator

David H
Moderator
Inlägg: 5203
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Re: Vad är vishet?

Inläggav David H » 02 nov 2022 00:47

Pollen skrev:
Pilatus skrev:
xion skrev:Om man tittar själva ordet "vis", så är det besläktat med att visa, eller visualisera. Det handlar om att se.

att vara vis, -som adjektiv, att veta något om livets villkor och om samhället, ha kunskap och erfarenhet. En person som kan formulera sig enkelt och begripligt, som håller sig till det väsentliga.


Så som vi använder ordet så är vishet något som tillhör mysticism.
Varken Darwin eller Einstein är visa. Ingen nobelprisad fysiker, författare är vis.
Visa är de som uttrycker sig dunkelt och mångtydigt. Att kalla allt österländskt tänkande för vishet är blott att avslöja att man har vaga begrepp om vad det handlar om.

Jag önskar att "vis" hade varit så som du beskriver det.


Vad har visdom med mysticism att göra? Kan du ge någon referens om att visdom skulle ha och göra med att uttrycka sig dunkelt och mångtydigt? När jag kollar på ordet i uppslagsverk beskrivs det inte i sådana termer, och jag har inte heller hört någon annan påstå detta om visdom.

På wikipedia står det att visdom bland annat har definierats som förmågan att lösa komplexa problem.... kanske man då kan säga att komplexa problem ibland kan uppfattas som dunkla och mångtydiga, men det betyder väl knappast att visdomen är dunkel och mångtydig. Den som är vis är väl snarare en som förmår bringa klarhet i sådana frågor. Ju enklare och ju mer begripligt en person uttrycker sig, ju bättre. Och visst är det då viktigt att hålla sig till det väsentliga. Jag har svårt att förstå vem som skulle motsätta sig detta om visdom.
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17376
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Vad är vishet?

Inläggav Pilatus » 02 nov 2022 02:17

rekoj skrev:
Pollen skrev:
Pilatus skrev:att vara vis, -som adjektiv, att veta något om livets villkor och om samhället, ha kunskap och erfarenhet. En person som kan formulera sig enkelt och begripligt, som håller sig till det väsentliga.

Så som vi använder ordet så är vishet något som tillhör mysticism.
Varken Darwin eller Einstein är visa. Ingen nobelprisad fysiker, författare är vis.
Visa är de som uttrycker sig dunkelt och mångtydigt. Att kalla allt österländskt tänkande för vishet är blott att avslöja att man har vaga begrepp om vad det handlar om.
Jag önskar att "vis" hade varit så som du beskriver det.

Vad har visdom med mysticism att göra?

Jag tror att Pollen pekade på myten. Vishet har ofta associerats med orakels gåtfulla tankar och att vi inte förstår dess djupt förborgade insikter. Eller Matteusevangeliet 2, de vise männen som sett en stjärna förebåda judarnas nyfödde kung. Magerna (grek. mágoi) var berömda dröm- och stjärntydare. En mer modern uppfattning om vad vishet är tror jag det populära programmet Fråga Lund kan vara.
Moderator

David H
Moderator
Inlägg: 5203
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Re: Vad är vishet?

Inläggav David H » 02 nov 2022 11:46

Pilatus skrev:
rekoj skrev:
Pollen skrev:Så som vi använder ordet så är vishet något som tillhör mysticism.
Varken Darwin eller Einstein är visa. Ingen nobelprisad fysiker, författare är vis.
Visa är de som uttrycker sig dunkelt och mångtydigt. Att kalla allt österländskt tänkande för vishet är blott att avslöja att man har vaga begrepp om vad det handlar om.
Jag önskar att "vis" hade varit så som du beskriver det.

Vad har visdom med mysticism att göra?

Jag tror att Pollen pekade på myten. Vishet har ofta associerats med orakels gåtfulla tankar och att vi inte förstår dess djupt förborgade insikter. Eller Matteusevangeliet 2, de vise männen som sett en stjärna förebåda judarnas nyfödde kung. Magerna (grek. mágoi) var berömda dröm- och stjärntydare. En mer modern uppfattning om vad vishet är tror jag det populära programmet Fråga Lund kan vara.


Det är en intressant synpunkt. Jag tänker däremot det är viktigt att skilja mellan vad som är definitionen av vishet, och vad vishet associerats till. Om vi tar oraklet exempelvis, så anledningen till att oraklet var vist är väl snarast förmågan att besvara svåra frågor och förutspå vad som kommer hända i framtiden på korrekt sätt, det var inte i sig detta att uttrycka sig dunkelt som gjorde att oraklet var vist. Det dunkla eller mångtydiga är inte vad som utgör visheten, men nog kan det ofta vara hur det uppfattas i betraktarens ögon. För den som inte själv förstår hur den visa kommer fram till svaren kan det nog uppfattas som hokus pokus, och det kan skapas en myt med diverse överdrifter kring detta.

Om vi tittar på hur vishet faktiskt definieras i etablerade uppslagsverk, tror jag det är fullt möjligt att förena äldre uppfattningar om vishet med mer moderna uppfattningar om vishet. Kan exempelvis ta definition från wikipedia:

Wikipedia: Wisdom skrev:Wisdom, sapience, or sagacity is the ability to contemplate and act using knowledge, experience, understanding, common sense and insight.[1] Wisdom is associated with attributes such as unbiased judgment, compassion, experiential self-knowledge, self-transcendence and non-attachment,[2] and virtues such as ethics and benevolence.[3][4]


Stämmer denna definition överens med vad experterna i Fråga Lund säger? Delvis, tror jag man kan säga. Fråga Lund ger oss svar på frågor som många undrar kring, kanske inte helt olikt hur oraklet kvar svar på frågor under antiken. Men Fråga Lund handlar kanske framför allt om att besitta och tillämpa faktakunskap, och det utgör bara en av flera delar av vad vishet handlar om, enligt denna definition. En del av vishet handlar om dygder så som välvilja och etiskt förhållningssätt, som inte framträder lika självklart i kunskaps- och faktaprogram på tv.

Säg om någon från medeltiden fick chans att se ett avsnitt av Fråga Lund, och sen berättade om vad den sett för andra medeltidsmänniskor. Nog skulle även detta kunna utgöra en grund för en slags orakelmyt. Människor (dvs experterna i programmet) som säger en massa obegripliga saker och utför experiment där de på förhand säger vad som kommer hända, och sen händer precis detta som förutspåddes. Myterna skapas väl oftast av betraktarna, inte av de visa själva.
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17376
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Vad är vishet?

Inläggav Pilatus » 02 nov 2022 12:19

rekoj skrev:Myterna skapas väl oftast av betraktarna, inte av de visa själva.

Ja, det är ett bra svar. Kanske går allt detta att formulera enkelt. Vishet är att kunna svara (handla) efter vad situationen kräver. Att finna en väg ur en besvärlig situation. Att ge ett oväntat (och riktigt) svar på en fråga. Att vara kreativ då det verkligen behövs.
Moderator

David H
Moderator
Inlägg: 5203
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Re: Vad är vishet?

Inläggav David H » 02 nov 2022 13:37

Pilatus skrev:Kanske går allt detta att formulera enkelt. Vishet är att kunna svara (handla) efter vad situationen kräver. Att finna en väg ur en besvärlig situation. Att ge ett oväntat (och riktigt) svar på en fråga. Att vara kreativ då det verkligen behövs.


Instämmer! Men en till synes enkel formulering kan också vara svår att komma på, och ibland också svår att förstå.
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7793
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Vad är vishet?

Inläggav Anders » 02 nov 2022 23:21

Algotezza skrev:
xion skrev:Om man tittar själva ordet "vis", så är det besläktat med att visa, eller visualisera. Det handlar om att se.
I engelskan säger man "I see" vilket både betyder att se och att förstå. Logiskt, eftersom den som är vis både ser och förstår.
Vis kan även syfta på " den som visar". Alltså en som med klokhet och omdöme kan vara en som leder andra.


Som regeringen idag? :mrgreen:

Den vise ser till att inte korrumperas av politisk makt. Hen litar i stället på det goda exemplets makt.

Liksom ditt förstainlägg från förra decenniet, mer pessimistiskt än som jag ser saker.
Dels så har man väl som mer rutinerad, genom sociala media en god möjlighet att sprida klokskap, på ”gemensam bollplan”. Är t.ex. rätt mycket inne på reddits mer vilsna subreddit och försöker hjälpa vilsna unga själar, och det tycks fungera. Och att man har några decennier mer rutin tycks inte vara ett minus.
Dels, regeringen… jag måste säga, att ändå de flesta regeringar i min röstberättigade ålder ändå har gjort hyfsat de bästa av situationer som världsläget, konjunkturer, händelser och starka ideologiska röster och trender ställt till med. Höger som vänsterregeringar. Kanske jag har föredragit vissa ministärer framför andra, men… de har alla visat på just klokskap. De eländen man kan ha upplevt, vilka av dem kan sägas ha sin upprinnelse i just en regerings handlande? Det som kommer närmast är kanske de borgeligas vinster i välfärden, men samtidigt… att vara den boxboll som ideologisk vänster såg som lämplig som sådan, en friskola skulle ha gjort mitt liv som läshuvud ej född i välbärgad familj helvetes mycket bättre. Ded ”dåliga”man tycker att en regering arbetar fram har en tendens att vara kontroversiell snarare än dum. Världen skapas inte för att ens egna åsikter skall tillgodoses.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017


Återgå till "Filosofi"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 29 och 0 gäster