Lögnarparadoxen ige

Moderator: Moderatorgruppen

David H
Moderator
Inlägg: 5116
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Re: Lögnarparadoxen ige

Inläggav David H » 01 dec 2022 18:11

Smisk skrev:
David H skrev:Den som säger "jag talar sanning", talar antingen sanning eller så ljuger personen. Den som säger "jag ljuger" däremot är garanterat oärlig. Nog kan man tycka att den största lögnaren är hycklaren, som säger att den talar sanning och i själva verket ljuger. Och i vidare bemärkelse, den som säger sig vara god och välvillig, men är i själva verket ond och illvillig etc, är måhända mer ondsint, än den som öppet säger sig vara ond. Det mest godsinta alternativet kan tyckas vara farligt nära det mest ondsinta alternativet, och det är kanske en orsak till att vissa hellre väljer det halvförljugna alternativet, så som att öppet säga att de ljuger och är onda.


Kunskap har inga garantier alls skulle jag säga. :)
Inget är garanterat, inget är 100%.

Eftersom vi kan beskriva vad vi bestämmer är på ett givet sätt och sedan direkt säga emot det, vara luddiga eller mena något men säga något annat osv så krävs en vidare utredning för att man skall veta mer om vad något betyder eller vad man menar.

Jag kan säga "jag talar sanning" och inte mena ett smack med det eller så kan jag mena "jag tar en kaffe". ;)


Ja, principiellt kan jag hålla med om det. Men skillnaden må här vara att jag skrev mitt inlägg med en viss kontext i åtanke, och du utgår inte från samma kontext i ditt svar (och jag säger inte heller att du behövde göra det), uppfattar jag det som.
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/

Smisk
Inlägg: 3157
Blev medlem: 27 aug 2016 15:42

Re: Lögnarparadoxen ige

Inläggav Smisk » 05 dec 2022 13:16

David H skrev:Ja, principiellt kan jag hålla med om det. Men skillnaden må här vara att jag skrev mitt inlägg med en viss kontext i åtanke, och du utgår inte från samma kontext i ditt svar (och jag säger inte heller att du behövde göra det), uppfattar jag det som.


Låter mycket troligt :)

David H
Moderator
Inlägg: 5116
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Re: Lögnarparadoxen ige

Inläggav David H » 16 feb 2024 11:51

David H skrev:Den som säger "jag talar sanning", talar antingen sanning eller så ljuger personen. Den som säger "jag ljuger" däremot är garanterat oärlig. Nog kan man tycka att den största lögnaren är hycklaren, som säger att den talar sanning och i själva verket ljuger. Och i vidare bemärkelse, den som säger sig vara god och välvillig, men är i själva verket ond och illvillig etc, är måhända mer ondsint, än den som öppet säger sig vara ond. Det mest godsinta alternativet kan tyckas vara farligt nära det mest ondsinta alternativet, och det är kanske en orsak till att vissa hellre väljer det halvförljugna alternativet, så som att öppet säga att de ljuger och är onda.


Man skulle väl kunna säga att lögnen är Djävulens övertag gentemot Gud. Om Gud är god borde det inte vara motiverat för Gud att ljuga, medan den som är ond kan blanda sanning och lögn efter behag. "Nu ljuger jag" säger knappast den som är ärlig, men den som är falsk kan använda sig av sådana uttryck...och kanske är det också det närmaste till sanningen som Djävulen kan komma, att avslöja sin egen falskhet. Enda chansen att leva vidare då, är väl om ingen förmår tro på hen. När Fan säger "nu ljuger jag" kanske det kan ses som ett rop på hjälp.
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/

David H
Moderator
Inlägg: 5116
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Re: Lögnarparadoxen ige

Inläggav David H » 16 feb 2024 12:33

David H skrev:Man skulle väl kunna säga att lögnen är Djävulens övertag gentemot Gud. Om Gud är god borde det inte vara motiverat för Gud att ljuga, medan den som är ond kan blanda sanning och lögn efter behag. "Nu ljuger jag" säger knappast den som är ärlig, men den som är falsk kan använda sig av sådana uttryck...och kanske är det också det närmaste till sanningen som Djävulen kan komma, att avslöja sin egen falskhet. Enda chansen att leva vidare då, är väl om ingen förmår tro på hen. När Fan säger "nu ljuger jag" kanske det kan ses som ett rop på hjälp.


…och de flesta brottslingar avslöjas väl också genom att de faller på eget grepp. De blir övermodiga, oförsiktiga, vill göra mer spektakulära brott, och börjar ”glappa käft” och skryta. För Djävulen handlar det kanske om att vara ärlig om sina lögner, och ändå lyckas få folk att fortsätta tro på hen. Och med tanke på hur korkat folk kan vara, kan det också funka häpnadsväckande väl…men till slut kommer det inte funka, det kommer bli fall på eget grepp
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/


Återgå till "Filosofi"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 16 och 0 gäster