Katarina Gospics sommarprogram
Moderator: Moderatorgruppen
Ni kanske hörde det. Smart tjej från betongförorten. Skäms inte de minsta för att hon är smart. Ville ställa sig upp i tunnelbanevagnen och skrika ut vad hon har upptäckt i sin hjärnforskning. Vad sägs om det som förhållningssätt till kunskap?
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017
Anders skrev:Ni kanske hörde det. Smart tjej från betongförorten. Skäms inte de minsta för att hon är smart. Ville ställa sig upp i tunnelbanevagnen och skrika ut vad hon har upptäckt i sin hjärnforskning. Vad sägs om det som förhållningssätt till kunskap?
Jag har inte alls hört talas om just det exemplet som du talar om, men jag hoppas att dagens Sverige inte ignorerar expertis enbart för att experten råkar vara en kvinna. Själv kan jag berätta om en underbar bok jag köpte en gång för längesedan, kallad "Könet sitter i hjärnan", skriven av Annica Dahlström, professor i histologi och neurobiologi vid Göteborgs universitet, som sammanfattar neourologiska undersökningar världen över som bevisar att män och kvinnors hjärnor inte alls är likadana, MEN de överlappar varandra och det som män är dåliga på, är kvinnor duktiga på, och tvärtom. Jag rekommenderar denna bok STARKT!