Avsaknad av fråga

Moderator: Moderatorgruppen

Okunnig

Avsaknad av fråga

Inläggav Okunnig » 02 aug 2013 00:16

Nu har jag varit borta ifrån filosofiforum ett bra tag ( läs minst ett år ) men jag kan inte minnas att det var så här inläggen var när jag var delaktig sist. Då var medlemmarna intresserade av andras åsikter och byggde upp sina inlägg runt en fråga. Nu när jag ser mig omkring i filosofiforum verkar det mer vara en massa inlägg från arroganta människor som har fått för sig att de vet sanningen och i all deras snällhet vill informera alla andra om dessa sanningar. DVS göra inlägg som är mer påståenden än efterlysande av andras visdom. Mer "Nu ska ni få höra hur smart jag är" än "vad tycker ni andra?"

Är det enbart jag som inbillar mig, eller har filosofiforums medlemskap blivit på tok för arrogant på sistone?

reflex

Avsaknad av fråga

Inläggav reflex » 02 aug 2013 07:39

Okunnig skrev:Nu har jag varit borta ifrån filosofiforum ett bra tag ( läs minst ett år ) men jag kan inte minnas att det var så här inläggen var när jag var delaktig sist. Då var medlemmarna intresserade av andras åsikter och byggde upp sina inlägg runt en fråga. Nu när jag ser mig omkring i filosofiforum verkar det mer vara en massa inlägg från arroganta människor som har fått för sig att de vet sanningen och i all deras snällhet vill informera alla andra om dessa sanningar. DVS göra inlägg som är mer påståenden än efterlysande av andras visdom. Mer "Nu ska ni få höra hur smart jag är" än "vad tycker ni andra?"

Är det enbart jag som inbillar mig, eller har filosofiforums medlemskap blivit på tok för arrogant på sistone?

Arrogant var ordet, sa Bull.
Mitt intryck är att en hel del av dem som söker sig till Forumet, gör detta i en situation då de har problem med sin verklighetsbild och vill ha hjälp att komma vidare.
Att söka sig till filosofin kan också vara ett sätt för den som har psykiska problem att "röra om i grytan" och försöka få ordning på sina tankar.
En period prenumrerade jag på Filosofisk tidskrift. Den gav mig inget av värde. Det verkade mest vara en tummelplats för människor som, som du skriver, "fått för sig att de vet sanningen och i all deras snällhet vill informera alla andra om dessa sanningar."
Den gav mest en associati0n till sagan om Kejsarens nya kläder.
Ibland får jag intrycket att somliga vill att filosofin ska vara förbjuden mark för oss vanliga människor. För att räknas som filosof ska man ha visst många högskolepoäng inom området. Det här tycker jag är fel. Det synsättet skulle innebära att filosofer inte har funnits före skriftspråkets uppkomst. Filosof är en människa som tänker på existentiella frågor och reflekterar över tillvarons villkor på ett sökande och "fritt" sätt.
filosofi är att göra det begripliga obegripligt

Anne

Avsaknad av fråga

Inläggav Anne » 02 aug 2013 08:05

Hej Okunnig - long time no see :) Jag har iallafall intresse av att lyssna på hur ni resonerar kring diverse, även om jag kanske är något obstinat på vissa punkter, men det vet jag om och kan flina åt. Och du kan sannerligen vara rätt bestämd också, eller huuur :)?
För att nämna någon, eftersom reflex (gillar era nick) svarade i den här tråden kan jag ju säga att han undrade hur jag tänkte häromdagen t ex. så visst florerar det. Fortfarande. Men visst är det annorlunda än för typ ett år sedan. Då hade vi exempelvis Harald Davidsson här...

förstår mig själv

Avsaknad av fråga

Inläggav förstår mig själv » 02 aug 2013 11:46

Alla har ju sin egen sanning. Det är givande att ta del av andras tankar. Man märker att det finns skribenter som står ganska nära sig själv i filosofin. Även sådana som är väldigt olika. På något sätt har alla sin funktion och bidrar till helheten. Just nu verkar det bara vara ett fåtal aktiva och det tycker jag är synd. Tyvärr är det väl så att många har andra interessen än att försöka förstå de "viktiga" frågorna i livet.
Kommer även i håg Harald, synd att han inte fick vara kvar.

Återgå till "Filosofi"