Vad utgör medvetandets referens?

Moderator: Moderatorgruppen

Antic
Inlägg: 3874
Blev medlem: 30 aug 2013 13:37

Re: Vad utgör medvetandets referens?

Inläggav Antic » 25 feb 2019 16:05

ALLT du är med om, är något som är upplevt och sker helt och hållet i dig själv. Den upplevelsen skapar ständigt föränderligt rum, tid, ljus, färger, materia, lukt, smak, känsel mm.

Allt ständigt föränderligt och anpassas efter hur du upplever något. Världen ändrar om sig efter din upplevelse när den rör på sig. Det är det som gör att något kan hända överhuvudtaget. Har du aldrig undrat varför världen anpassar sig sig efter hur du upplever den? Hur allt ser annorlunda ut och rör på sig efter hur du betraktar något? Det skulle aldrig vara möjligt med en yttre värld och fast materia.

Ditt enda sätt att skapa något "fast oföränderligt" eller konstant är att använda matematik och fasta mått eftersom din egen upplevelse inte har några start eller stopp-punkter. Då får vi din "yttre värld" som bara skulle bestå av fasta oföränderliga mått.

Inga sinnen, ingen upplevelse...inget upplevt universum.

Det finns bara ett enda universum, det som upplevelsen själv skapar. Och det FÅR bara finnas ett enda universum om din upplevelse skall bli äkta.

Ett yttre universum skulle inte ens gå att uppleva. Lika lite skulle något kunna hända i ett sånt universum eftersom det måste anpassas och ändras om efter varje enskild upplevelse. Ett yttre universum skulle ha fel och rätt, sånt existerar inte i upplevelsen där allt blir rätt efter varje enskild upplevelse.

Antic
Inlägg: 3874
Blev medlem: 30 aug 2013 13:37

Re: Vad utgör medvetandets referens?

Inläggav Antic » 25 feb 2019 16:11

Så tänk på när du går runt ditt eget hus. En sån sak skulle ALDRIG gå att göra med en yttre fysisk värld med bestämda objekt. I en sådan värld vore huset lika oföränderligt som det vore bestämt. Att ditt hus hela tiden ser annorlunda ut när du går runt det beror på att din egen upplevelse bygger det och anpassar det efter hur du betraktar ditt hus.

Skulle även jag gå runt det så kommer min egen upplevelse bygga huset annorlunda än för dig. Och går vi runt 30 personer så kommer vår egen upplevelse att bygga huset anpassat för varje enskild individ.

Ett objektivt hus i en yttre värld skulle bara kunna vara på ett enda sätt. Som det ÄR. När vi går runt BLIR huset till det som upplevelsen bygger.

Det finns heller inget FEL sätt att betrakta det på. Alla sätt kommer att vara lika korrekta. Ett objektivt hus skulle bara ha ETT ENDA korrekt sätt att betraktas på. Precis som du bara kan se måtten på ett hus på ett enda korrekt sätt.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Vad utgör medvetandets referens?

Inläggav Pilatus » 25 feb 2019 16:20

Antic skrev:ALLT du är med ...

Vad är det för mening att upprepa detta? Alla på forumet har läst vad du skriver om detta för länge sedan.
Moderator

Antic
Inlägg: 3874
Blev medlem: 30 aug 2013 13:37

Re: Vad utgör medvetandets referens?

Inläggav Antic » 25 feb 2019 17:17

Pilatus skrev:
Antic skrev:ALLT du är med ...

Vad är det för mening att upprepa detta? Alla på forumet har läst vad du skriver om detta för länge sedan.


Då borde kanske poletten har trillat ned hos dig också Pilatus?

Istället för att envisas med en "oberoende yttre fysisk värld" du ändå aldrig kan veta något om utanför upplevelsen, ännu mindre bevisa att den finns lika mycket som den skulle göra vår upplevelse allt annat än äkta och samtidigt logisk omöjlig att uppleva.

Då slipper du dessutom detta...

En "yttre fysisk värld" är inte som vi upplever den. (har man vetat sedan Aristoteles tid). Då kommer frågan.

HUR skulle den vara?

Fråga dig inte detta.

Världen är precis som du upplever den och allt i den är helt äkta.

Låter betydligt enklare och mera logiskt. Sedan slipper du både förklara logiska omöjligheter och hur oäkta eller fel du upplever den.

Användarvisningsbild
Illusionen
Inlägg: 1310
Blev medlem: 20 jan 2018 17:41

Re: Vad utgör medvetandets referens?

Inläggav Illusionen » 25 feb 2019 17:38

Pilatus skrev:
Antic skrev:ALLT du är med ...

Vad är det för mening att upprepa detta? Alla på forumet har läst vad du skriver om detta för länge sedan.


Jag delar din uppfattning.
Tidigare har jag bett Antic att öppna en egen tråd, men han föredrar tydligen att återkomma till den här tråden trots kommentarerna.
Det Antic förefaller ha svårt att förstå är att upplevelsen/förnimmelsen kan betraktas som en individuell TOLKNING av något överordnat.
Det den här tråden är tänkt att handla om är principerna på fältnivå för denna tolkning/"avkodning".
Det Antic nu försöker beskriva som något autonomt passar alltså inte in under rubriken till föreliggande tråd.
Lite tillspetsat utgör Antics tankar motpolen till "medvetandets referens".
Väljer Antic att öppna en egen tråd får vi ta diskussionen där, här tycker jag vi ska hålla oss till "medvetandets referens". :)

/ Illusionen

Pax vobiscum

https://www.youtube.com/watch?v=M6FdSeYY9_c
”I tidernas gryning, av tid är du kommen, i svindlande rymders fjärran nyans.”

Antic
Inlägg: 3874
Blev medlem: 30 aug 2013 13:37

Re: Vad utgör medvetandets referens?

Inläggav Antic » 25 feb 2019 19:46

Illusionen skrev:Det Antic förefaller ha svårt att förstå är att upplevelsen/förnimmelsen kan betraktas som en individuell TOLKNING av något överordnat.


Den biten har jag inte alls svårt att förstå.

Fast jag ser ingen "mystisk kraft" baserad på eulers formel utan något helt annat som du förstår. Något mycket mer logiskt och naturligt.

"Upplevelse och liv" kommer av "Upplevelse och liv".

Vad skulle det annars komma från?

hakkapeliitta
Inlägg: 2345
Blev medlem: 06 aug 2017 10:22

Re: Vad utgör medvetandets referens?

Inläggav hakkapeliitta » 25 feb 2019 21:22

Illusionen skrev:Det Antic förefaller ha svårt att förstå är att upplevelsen/förnimmelsen kan betraktas som en individuell TOLKNING av något överordnat.


Varför överordnat? Kan väl lika gärna vara underordnat?

hakkapeliitta
Inlägg: 2345
Blev medlem: 06 aug 2017 10:22

Re: Vad utgör medvetandets referens?

Inläggav hakkapeliitta » 25 feb 2019 22:44

Gravitationskraften är ingen förnimmelse av överordnad kraft. Vet inte om jag tolkar dej rätt, Illusionen, men den kraften är ingen illusion utan väl påtaglig. Några har trotsat gravitationen med förödande resultat.

Användarvisningsbild
Illusionen
Inlägg: 1310
Blev medlem: 20 jan 2018 17:41

Re: Vad utgör medvetandets referens?

Inläggav Illusionen » 26 feb 2019 18:01

hakkapeliitta skrev:
Illusionen skrev:Det Antic förefaller ha svårt att förstå är att upplevelsen/förnimmelsen kan betraktas som en individuell TOLKNING av något överordnat.


Varför överordnat? Kan väl lika gärna vara underordnat?


Det är svårt att förklara detta kortfattat, och samtidigt få till det begripligt. :)
Även om det är svårt att greppa detta, är det min förhoppning och tro, att du, trots den knappa
beskrivningen, har kapacitet att skönja de principiella dragen.
Följande citat från tidigare inlägg kan betraktas som en sammanfattning.
Den ”referensneutrala” (DRP) omfattar helheten/universum, medan den unika ”referensberoende”
förnimmelsen är selektiv till sin omfattning.
Det yttrar sig som att det ”referensneutrala” och ”referensberoende”, pga skillnaden i referenser,
är strukturellt sidförskjutna relativt varandra, med det ”referensneutrala” (DRP) som dominant master.

Medvetande har enligt konceptet, en intern egenstruktur, MR.
Medvetandet maskerar via MP sin egenstruktur MR i G, vilket beskrivs av principerna, MP och DRP.
Medvetandet förankrar därigenom via MP sin egen referens, MR, i G.
Det medför att MP fungerar som den egna strukturens INDIVIDUELLT förankrade strukturella REFERENS.
Det är utifrån REFERENS-FÖRANKRINGEN, MR via MP placerar "jaget" i dess centrala "medvetande-position",
till vilken den av ΔØ beskrivna balansen refererar.

Konceptet beskriver hur BALANS erhålls på komplex fältnivå genom växelverkan, VXV, via ∆Ø,
refererande till dessa individuella förankringar. Balansen refererar till OLIKA av MP beroende strukturtyper,
beskrivna som koncentrationer/densiteter av G inom växelverkan.

DRP beskrivs som en REFERENSNEUTRAL normerad ömsesidig VÄXELVERKAN, medan FÖRNIMMELSEN,
till skillnad från den balanserade växelverkan är, REFERENSBEROENDE.
∆Ø är således en följd av tillämpning av olika referenser, eller om man så föredrar, referensdifferens.
Förenklat kan hävdas att begreppet "rum-tid" därigenom "länkar samman" de olika referensperspektiven.
De strukturella polarisations-förskjutningar i G som blir följden av individuella maskeringar/förankringar
pga maskeringsprincipen, MP, medför att den strukturella balanspunkten ej längre är en punkt,
utan får den komplexa "sfäriska" karaktär som kännetecknar och symboliserar balanskriteriet ∆Ø.

Man behöver förstå skillnaden mellan REFERENSNEUTRAL och REFERENSBEROENDE vxv
för att med den bakgrundsförankringen därefter kunna gå vidare till följande citat.
Ett grundläggande problem vi inledningsvis står inför, när frågor om universums natur skall utforskas
och besvaras, är att förklara begreppet ”jaget” och dess subjektiva och komplexa relation till vår
verklighets s k rum-tid, alltså hur jaget, den subjektiva upplevelsen/förnimmelsen, kan uppstå ur,
och/eller kopplas via samband till, något materiellt.
Principen som efterfrågas är här den atomära modell, som beskriver relationen och sambanden mellan
hjärnan som materia och jaget. Någon sådan förklaring har, såvitt jag känner till, ej redovisats.
Personligen tolkar jag detta som att ingen egentligen vet och förstår.

/ Illusionen

Pax vobiscum

https://www.youtube.com/watch?v=df-eLzao63I
https://www.youtube.com/watch?v=PX7cPorwX5M
”I tidernas gryning, av tid är du kommen, i svindlande rymders fjärran nyans.”

hakkapeliitta
Inlägg: 2345
Blev medlem: 06 aug 2017 10:22

Re: Vad utgör medvetandets referens?

Inläggav hakkapeliitta » 27 feb 2019 07:19

Illusionen skrev:Man behöver förstå skillnaden mellan REFERENSNEUTRAL och REFERENSBEROENDE vxv
för att med den bakgrundsförankringen därefter kunna gå vidare till följande citat.
Ett grundläggande problem vi inledningsvis står inför, när frågor om universums natur skall utforskas
och besvaras, är att förklara begreppet ”jaget” och dess subjektiva och komplexa relation till vår
verklighets s k rum-tid, alltså hur jaget, den subjektiva upplevelsen/förnimmelsen, kan uppstå ur,
och/eller kopplas via samband till, något materiellt.
Principen som efterfrågas är här den atomära modell, som beskriver relationen och sambanden mellan
hjärnan som materia och jaget. Någon sådan förklaring har, såvitt jag känner till, ej redovisats.
Personligen tolkar jag detta som att ingen egentligen vet och förstår.

Vet inte riktigt vad du menar med referensneutral. Människan är aldrig en isolerad ö, vi bildar alltid en uppfattning om verkligheten genom influens, genom den omgivande verkligheten. Tolkningen kan fela men det är en annan femma.
Människan är kanske den enda livsformen som har förmåga till självreflexion, denna fantastiska förmåga till abstraktion skiljer oss från övriga varelser.
Också, som sidospår i ämnet, mentalt sjuka såsom schizofrena saknar denna förmåga till självreflexion och deras värld är en egenkonstruktion.

Hjärnan som materia och jaget?
Jag inbillar mej att vi är resultatet av utvecklingen där alla handlingar får konsekvenser, hjärnan lär sej att optimera vad som är bra. Den här ständiga växelverkan med omgivningen gav genom utveckling upphov till hjärna som kunde registrera, komma ihåg.
Vi är resultatet av samspelet mellan materia och oss som individer.
Behöver inte vara mer komplicerat än så.

hypotermi
Inlägg: 50
Blev medlem: 16 feb 2019 19:38

Re: Vad utgör medvetandets referens?

Inläggav hypotermi » 28 feb 2019 02:48

Antic skrev:En "yttre fysisk värld" är inte som vi upplever den. (har man vetat sedan Aristoteles tid).


Hur vet man det?

Medvetandets referens är väl egentligen olika referenser, alltså i plural? Man är medveten om olika sorters information som finns omkring en, så som värme, kyla, hunger, törst, mättnad, otörst, omgivningar och ens position till olika platser. Det och minnen. Fast det kanske inte var det som avsågs, utan kanske mer självmedvetande.

Användarvisningsbild
Illusionen
Inlägg: 1310
Blev medlem: 20 jan 2018 17:41

Re: Vad utgör medvetandets referens?

Inläggav Illusionen » 03 mar 2019 20:45

”I tidernas gryning, av tid är du kommen, i svindlande rymders fjärran nyans.”

Användarvisningsbild
Illusionen
Inlägg: 1310
Blev medlem: 20 jan 2018 17:41

Re: Vad utgör medvetandets referens?

Inläggav Illusionen » 10 mar 2019 11:17

hypotermi skrev:
Antic skrev:En "yttre fysisk värld" är inte som vi upplever den. (har man vetat sedan Aristoteles tid).


Hur vet man det?

Medvetandets referens är väl egentligen olika referenser, alltså i plural? Man är medveten om olika sorters information
som finns omkring en, så som värme, kyla, hunger, törst, mättnad, otörst, omgivningar och ens position till olika platser.
Det och minnen. Fast det kanske inte var det som avsågs, utan kanske mer självmedvetande.


Ibland, som i ditt fall nu, ställs det frågor som vid första påseende förefaller enkla, men som vid närmare eftertanke är
komplicerade och svåra/omöjliga att besvara kortfattat. Mitt inlägg 21 jan 2018 14:06 kan ses som ett försök att ge
en sammanfattande bild av hur konceptet ser på det du efterfrågar.

Blir det för koncentrerat, kan följande citat ev ge en viss övergripande vägledning.

Ett grundläggande problem vi inledningsvis står inför, när frågor om universums natur skall utforskas och besvaras,
är att förklara begreppet ”JAGET” och dess subjektiva och komplexa relation till vår verklighets s k rum-tid,
alltså hur jaget, den subjektiva upplevelsen/förnimmelsen, kan uppstå ur, och/eller kopplas via samband till,
något materiellt. Principen som efterfrågas är här den atomära modell, som beskriver relationen och sambanden
mellan hjärnan som materia och jaget. Någon sådan förklaring har, såvitt jag känner till, ej redovisats.
Personligen tolkar jag detta som att ingen egentligen vet och förstår.

Vi behöver m a o förstå vad ”JAGET” representerar, på ett djupare plan, för att förstå universum. Frågeställningen
om "JAGET" är att betrakta som en illusion (fri från våra atomära begrepp = ”perspektivgränsöverskridande”),
alternativt verkligt (beskrivbart inom ramen för det förnimbara), är därför fascinerande.
Frågan bör då rimligen ha den dignitet som krävs för att kunna göra anspråk på att vara en av de mer fundamentala
och obesvarade frågorna inom filosofin.

Det kan ifrågasättas (mot bakgrund av det jag skriver i konceptet) om våra atomära begrepp och storheter
räcker för att mer uttömmande besvara frågan. Det perspektivgränsöverskridande går då, i förlängningen,
att associera med det vi lägger i begreppet "SJÄL", vilket även gör frågeställningen än mer fascinerande.

/ Illusionen

Pax vobiscum

https://www.youtube.com/watch?v=AE1FzSC8DBs
”I tidernas gryning, av tid är du kommen, i svindlande rymders fjärran nyans.”

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Vad utgör medvetandets referens?

Inläggav Anders » 10 mar 2019 16:08

Illusionen skrev:
hypotermi skrev:
Antic skrev:En "yttre fysisk värld" är inte som vi upplever den. (har man vetat sedan Aristoteles tid).


Hur vet man det?

Medvetandets referens är väl egentligen olika referenser, alltså i plural? Man är medveten om olika sorters information
som finns omkring en, så som värme, kyla, hunger, törst, mättnad, otörst, omgivningar och ens position till olika platser.
Det och minnen. Fast det kanske inte var det som avsågs, utan kanske mer självmedvetande.


Ibland, som i ditt fall nu, ställs det frågor som vid första påseende förefaller enkla, men som vid närmare eftertanke är
komplicerade och svåra/omöjliga att besvara kortfattat. Mitt inlägg 21 jan 2018 14:06 kan ses som ett försök att ge
en sammanfattande bild av hur konceptet ser på det du efterfrågar.

Blir det för koncentrerat, kan följande citat ev ge en viss övergripande vägledning.

Ett grundläggande problem vi inledningsvis står inför, när frågor om universums natur skall utforskas och besvaras,
är att förklara begreppet ”JAGET” och dess subjektiva och komplexa relation till vår verklighets s k rum-tid,
alltså hur jaget, den subjektiva upplevelsen/förnimmelsen, kan uppstå ur, och/eller kopplas via samband till,
något materiellt. Principen som efterfrågas är här den atomära modell, som beskriver relationen och sambanden
mellan hjärnan som materia och jaget. Någon sådan förklaring har, såvitt jag känner till, ej redovisats.
Personligen tolkar jag detta som att ingen egentligen vet och förstår.

Vi behöver m a o förstå vad ”JAGET” representerar, på ett djupare plan, för att förstå universum. Frågeställningen
om "JAGET" är att betrakta som en illusion (fri från våra atomära begrepp = ”perspektivgränsöverskridande”),
alternativt verkligt (beskrivbart inom ramen för det förnimbara), är därför fascinerande.
Frågan bör då rimligen ha den dignitet som krävs för att kunna göra anspråk på att vara en av de mer fundamentala
och obesvarade frågorna inom filosofin.

Det kan ifrågasättas (mot bakgrund av det jag skriver i konceptet) om våra atomära begrepp och storheter
räcker för att mer uttömmande besvara frågan. Det perspektivgränsöverskridande går då, i förlängningen,
att associera med det vi lägger i begreppet "SJÄL", vilket även gör frågeställningen än mer fascinerande.

/ Illusionen

Pax vobiscum

https://www.youtube.com/watch?v=AE1FzSC8DBs

Har haft det kämpigt en tid nu, både i familj och på arbete, jag har inte kunnat ta mig an din teori som jag vill, det får komma längre fram. Men för det här specifika svaret, på hypertomis kommentar, räcker det inte att konstatera att man kan välja eller inte välja att söka referensen. Man kan ju söka en samstämmighet om att färgen gul är något som man kan enas om mellen två personer, kanske en våglängd. Eller så kan man bara kallt konstatera att ”tröjan där borta är gul, så ser det ut för mej och det nöjer jag mig med”?
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Illusionen
Inlägg: 1310
Blev medlem: 20 jan 2018 17:41

Re: Vad utgör medvetandets referens?

Inläggav Illusionen » 10 mar 2019 16:31

Anders skrev:Har haft det kämpigt en tid nu, både i familj och på arbete, jag har inte kunnat ta mig an din teori som jag vill, det får komma längre fram. Men för det här specifika svaret, på hypertomis kommentar, räcker det inte att konstatera att man kan välja eller inte välja att söka referensen. Man kan ju söka en samstämmighet om att färgen gul är något som man kan enas om mellen två personer, kanske en våglängd. Eller så kan man bara kallt konstatera att ”tröjan där borta är gul, så ser det ut för mej och det nöjer jag mig med”?


Väljer du enbart våra vanliga (inom rum-tid definierade) begrepp och storheter (t ex färgen gul) i ditt
resonemang, avhänder du dig möjligheten av att ”se bortom” rumtiden.
Tillämpning av enbart de atomära begreppen utgör m a o här ett begränsat "synfält".
Genom att komplettera med bl a aktuella principer tillkommer samband som utsträcker ditt "seende".

/ Illusionen

Pax vobiscum

https://www.youtube.com/watch?v=1hPHYB-_9oQ
”I tidernas gryning, av tid är du kommen, i svindlande rymders fjärran nyans.”


Återgå till "Filosofi"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 24 och 0 gäster