Antar att ni inte håller med mig om detta. Jag är dock helt säker på att jag har orsakat allt som hänt mig.
Den olycka(lidande) som drabbat mig beror på att jag "felade" i naturen. Förstod inte bättre. Om jag tex fick stryk så var det mitt eget fel. Här är det lätt att man misslyckas med att förstå, dra lärdom av det inträffade med påföljd att lidandet sker på liknande sätt fler gånger. Om man förklarar med tex elak, slump, otur osv har man gett upp sitt förnuft. Det GÅR att förstå allt bättre. JÄTTEMYCKET bättre. Vi kan kalla det det stora vansinnet. Förmodligen är det rätt det de menar i Bibeln. Människan har förslavat sig själv. Vi är precis lika mycket slavar nu som för 1000 år sedan. Ja tyvärr mycket mer. Felet är alltså normer, kultur, lagar, regler. Vi tillåts inte utveckla vårt väsen. Vår egenart. Vi har (genom arv och miljö) alltså en "funktion" att fylla. Denna är att hävda vår existens och vårt väsen. Naturligtvis spelar det ingen roll hur mycket regler och annat vi hittar på vi kommer ändå att hävda vår existens/väsen. Förslavningen, sjukdomen är tusentals år gammal. Adam och Eva osv. Skam tex. Felaktig självbild osv. Leder naturligtvis till enorma lidanden. Det är tex vansinne att bestämma hur någon annan ska klä sig. Istället för att lägga ner krut på detta borde man fundera på hur vi själva vill klä oss. Vill någon gå naken eller ha burka så finns det en orsak. Ta reda på orsaken istället.
Ja ja kom lite från ämnet. Jag vill ge er lite hjälp på traven så ni kan förstå det jag förstår. Vi orsakar alltså alltid vår egen olycka och lycka. Detta gäller alltså även om man inte är "medveten" om sin egen roll i det som sker.
Försök att bedöm och avgör om mitt påstående stämmer för er också. Ibörjan kan det vara svårt att se detta. Då betyder det alltså att vi VET inte ännu. Vi får inte göra felet att tro att vi vet tex förklarar med slump eller snällhet, ondska, otur osv.
Börja istället med att inse det ni vet säkert. Om ni tex slår i huvudet i en lampa, vrickar foten, lägger er i ett varmt bad, ja tex när ni andas, går på toaletten, har sex osv. Ja det är ju väldigt mycket vi måste göra för att hålla oss i liv, hålla liv i arten, må bra osv.
Att vi så att säga håller oss vid liv, kanske inte har något med slumpen att göra.
Nu kommer ytterligare ett tipps som jag tror är viktigt. Låt oss säga att ni kommer antingen gå åt norr eller åt söder. Ja eller väster, eller till affären ja vart som helst alltså. Det viktiga här är att inse att ni går åt ett håll, låt oss säga norr. Ni kan inte gå åt de andra hållen samtidigt. Dvs en av nästan oändligt med möjligheter är vad som kommer att ske. Det viktiga, och detta tror jag är jätteviktigt. Ni måste bedöma vad som skedde när ni gick norrut. Utvärdera alltså resultatet av erat beslut att gå norr. Vad hände, vad kände ni. Det är så här man förstår, dvs man tittar i facit. Sedan kommer man även bättre och bättre minnas vilken teori man följde. Sedan förbättrar man, utvecklar sina teorier. Dvs sitt förnuft.
Man börjar leva mer och mer, botar sig själv.
Jag har mig själv att skylla till min olycka och lycka.
Moderator: Moderatorgruppen
-
förstår mig själv
förstår mig själv skrev:Antar att ni inte håller med mig om detta.
Nej, just det. Att du kan påverka ditt livsöde är inte detsamma som att du kan styra ditt liv exakt dit du vill. De gener du fick är ju inte utbytbara, vi får hålla till godo med vad vi fick. Sartre sa visserligen att vi föddes av de föräldrar vi förtjänar. Jag tycker det är ett meningslöst påstående. Vi kan ju inte göra så mycket åt det. Men han hade rätt i att vi inte kan undkomma att välja. Trådens rubrik är litet begränsad. Det finns ju fler val än lycka och olycka. Dessutom är det ju inte givet hur vi ser på lycka. Det finns människor som identifierar sig som offer, allt är samhällets fel, eller kapitalismens, eller någon annan fel. Men aldrig deras eget.
Trots allt, vi fick med oss en slags karta och kompass då vi föddes. Vi kan välja vilken av de möjliga stigarna vi vill vandra, vi får orientera oss fram och se till att vi inte kommer för mycket ur kurs. Vad som händer utmed vår väg kan vi inte veta. Men vi kan välja och vi väljer varje dag, något annat är helt enkelt inte möjligt.
Moderator
-
förstår mig själv
Välja kan vi inte. Men förstå mycket av vår verkan, av vad vi orsakar. Då ser man sin egen roll i det som sker så att säga förstår man mer hela tiden. Det som inte kan utvärderas tex ett undvikande av något ( vi egentligen "borde ha undersökt) utvecklar oss inte.
förstår mig själv skrev:Välja kan vi inte.
Har du ens försökt?
Moderator
Förstår vad du menar.
Man måste ha förstått lite innan man blir medveten om hur ens rörelser påverkar omgivningen. Dvs man måste ha förstått lite av sitt egna medvetande innan man kan ta avstånd till teatern som spelas framför dina ögon. Man måste titta, titta med medvetandet, se lite mer objektivt med dina sinnen vad det är som händer. Är man för virrig i sina tankar (normer, vad som är normalt etc) missar man i princip hela budskapet. Titta noga, titta med medvetandet, försök se vad som händer framför dig utan att döma det, utan att ge det olika attribut och etiketter. Därefter kan man ändra på sig för att förändra utgången av det du gör. Men man kan inte ändra på sig innan man först förstår hur saker påverkar varandra, och det kan man bara förstå genom att medvetet observera.
Man måste ha förstått lite innan man blir medveten om hur ens rörelser påverkar omgivningen. Dvs man måste ha förstått lite av sitt egna medvetande innan man kan ta avstånd till teatern som spelas framför dina ögon. Man måste titta, titta med medvetandet, se lite mer objektivt med dina sinnen vad det är som händer. Är man för virrig i sina tankar (normer, vad som är normalt etc) missar man i princip hela budskapet. Titta noga, titta med medvetandet, försök se vad som händer framför dig utan att döma det, utan att ge det olika attribut och etiketter. Därefter kan man ändra på sig för att förändra utgången av det du gör. Men man kan inte ändra på sig innan man först förstår hur saker påverkar varandra, och det kan man bara förstå genom att medvetet observera.
-
förstår mig själv
Ja först förstår man (teori om naturen) sedan följer man sin teori i "verkligheten". Och teorin "blev" något som sker i naturen.
Vi säger att du tex möter en hund, kanske blir du arg eller rädd. Dvs den reaktion (påverkan) som hunden ger i dig orsakar olust. Om man inser att man själv genom att förstå hunden/uppleva den/undersöka den med sina sinnen på detta sätt både kommer att kunna påverka hundens "vilja" rörelser och tom känna vällust när man möter en hund. I och med att du förstått kommer dina tankar och rörelser (kroppsspråk) att förändras när du träffar en hund. Detta leder till en reaktion i hunden och ett ändrat beteende gentimot dig.
Såhär är det mellan människor också. Du kan om du förstår mycket bättre än någon annan "styra" dennes tankar, känslor och kropp mycket mycket bättre än tidigare. Tex kommer du aldrig kunna bli rädd längre.
Vi säger att du tex möter en hund, kanske blir du arg eller rädd. Dvs den reaktion (påverkan) som hunden ger i dig orsakar olust. Om man inser att man själv genom att förstå hunden/uppleva den/undersöka den med sina sinnen på detta sätt både kommer att kunna påverka hundens "vilja" rörelser och tom känna vällust när man möter en hund. I och med att du förstått kommer dina tankar och rörelser (kroppsspråk) att förändras när du träffar en hund. Detta leder till en reaktion i hunden och ett ändrat beteende gentimot dig.
Såhär är det mellan människor också. Du kan om du förstår mycket bättre än någon annan "styra" dennes tankar, känslor och kropp mycket mycket bättre än tidigare. Tex kommer du aldrig kunna bli rädd längre.