Ja allt lidande kan man i efterhand vända till något gott. Det är så att säga en upplevelse(registreringar) annorlunda som man kan dra lärdom av. Som läkare ser man mycket lidande. 2 exempel från igår.
-En patient en äldre kvinna. Hon hade för 20 år sedan börjat må psykiskt dåligt. På väg att bränna ut sig. Levde efter massa planer(måsten), till slut kunnde hon inte göra dess planer/måsten. Då brukar patienten få svårigheter med koncentrationen, minne, sömn och nedstämdhet. Detta skedde. Hon hade ett bra arbete men kunde inte till slut jobba. Efter 1-2 månader kännde hon en snabbt växande knöl i ena bröstet. Utredningen visade bröstcancer, man opererade bort bröstet (mastectomi) hon fick antiösterogen och tror även strålning. Sedan årliga kontroller på onkologen, nu lever hon ett "lyckligt liv" arbetar. Jag frågade henne. Hur livet hade förändrats efter cancerbeskedet. Nu levde hon i "nuet", kunde njuta mer av livet. "kanske botade bröstcancer din utbrändhet sa jag".
-En kvinna ca 45. Har varit med om stor sorg och lidande för något år sedan (kan inte säga vad sekretess). Hon drabbades för en tid sedan av TGA(transitorisk global amnesi). Dvs övergående minnesförlust. (sannolikt har det med kärlförsörjningen att göra). Det som sker är att under en tid ca 20 min till någon timme kan hjärnan inte registrera indata, dvs man minns inte sina upplevelser under den perioden. Vi är ju vana vid att hela tiden (utvärdera det som sker), lära oss mer förhålla oss till det som tidigare har hänt osv. Första gången hon kom till mig pratade vi lite kring detta. Sjukdomen är ofarlig och brukar inte komma igen. Dock så hände det ytterligare en gång när hon körde mopped.Hon hade dessutom huvudvärk efter
Jag beställde utredning MR, EEG för att "utesluta" Fokal abnorm aktivitet epilepsi pga stroke/tumör. (lär inte visa något). Hon var orolig för att det skulle hända igen. Att hon skulle tex köra av vägen, dö eller lida på något annat sätt om det sker i en olämplig situation.
Jag sa "är du medveten om allt som sker hela tiden?", om du går i sömnen? när du tex kör bil och tänker på något annat? Att du känner stolsdynan under dig? Det mesta vi ser hör, känner och gör sker omedvetet och vi gör det bra.
Om det blir viktigt kommer din kropp att göra rätt, handla rätt så du behöver inte vara orolig.
Ungefär så. Jag kände att hon var öppen, mottaglig för "förklaring", hon behövde det(av någon anledning), därför kunde jag säga vad jag sa utan att bli betraktad som "galen".
Se lidandets mening
Moderator: Moderatorgruppen
Se lidandets mening
Ja,Jag har antecknat samma saker här borta . . .
Lidande & Misär , Leder ofta till goda ting
Så , i det långa loppet sett, blir det ju samma sak.
Allt i ett.
Lidande & Misär , Leder ofta till goda ting
Så , i det långa loppet sett, blir det ju samma sak.
Allt i ett.