Allas lika värde!

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17410
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Allas lika värde!

Inläggav Pilatus » 19 nov 2019 18:08

Marksa skrev:Detta tror jag är början på en annan tråd om djurens rätt..

Är inte människan en högre primat, dvs ett djur? Vi kan ju skriva vilka lagar vi vill om de olika arternas eventuella värde. I vanlig ordning klassificerar vi vissa växter som ogräs som bör rotas ut, som Carl Anton sjöng om. Skadeinsekter och vargstam får hållas kort. Norrmännen dödar högt utvecklade valar i forskningssyfte. De forskar så framgångsrikt att det alltid finns valkött i charkdiskarna. Ibland bestämmer sig människor för att vissa av oss med en speciell etikett kan dödas, hur många som helst. Det sker i denna dag. Jag skall inte räkna upp vilka, då det för somliga uppfattas som politiskt stötande.
Moderator

Användarvisningsbild
Marksa
Inlägg: 1647
Blev medlem: 27 dec 2003 21:44

Re: Allas lika värde!

Inläggav Marksa » 19 nov 2019 18:16

Pilatus skrev:
lynx skrev:Antingen känner man respekt för liv, eller så gör man inte det.

Övervägande delen av mänskligheten känner respekt för livet. Det ingår i de flesta religioner. Man får inte döda någon i den egna grupptillhörigheten heller. I övrigt har det inte rått några förbud att döda andra människor. Man sätter bara en lämplig etikett på dem, så är saken klar.
I det avseendet liknar jorden ett slakthus. Om någon tvivlar på människans bestialitet rekommenderar jag att läsa Kurt Vonneguts, Slakthus 5.


Lite rundgång kanske, men nu är vi där. Att demonisera den andre att avhumanisera fienden är ett effektivt medel för att känna grupptillhörighet.
Att stigmatisera sina grannar gjorde effektivt även på Balkan för inte så länge sedan. detta med förödande resultat.
Men jag anser och många med mig att människan som enskild och i grupp har ett val, en möjlighet att välja vilken väg man vill vandra.
Varje dag är en resa.


Återgå till "Filosofi"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 15 och 0 gäster